Stínový ministr školství Marcel Chládek přišel s návrhem, aby se do školy chodilo až od 9 hodin a aby na první stupni nahradilo klasické známkování pouze slovní.
Chládek hájí svůj návrh tím, že děti by byly na první stupni méně stresované kvůli známkách a posunutí výuky tím, že děti, které dojíždějí by nemusely brzy a tím, že nejvíce se soustředí právě mezi 9 a 11 hodinou.
Vezměme to odzadu.
Já jsem byl žákem základní školy a nyní jsem studentem gymnázia a s návrhem pana Chládka nesouhlasím. Děti i studenti si akorát posunou denní režim a ve výsledku to nic nevyřeší. Dítě, které přijde do školy se nezačne okamžitě soustředit na výuku a stejně potřebuju tu hodinu, aby toho bylo schopno.
Děti na druhém stupni se dnes, kdy je výuka od 8, vrací domů kolem 3 nebo 4 hodiny. Po schválení Chládkova návrhu by to bylo o hodinu déle, jak si chytřejší z Vás jistě spočítali, a dětem by nezbýval čas na rodiče, kamarády a záliby.
Shrneme-li celé posunutí výuky, tak je vidět, že je to návrh na povrchu hezký, ale jakmile nakouknete pod pokličku uvidíte jádro věci. Jinak řečeno "Navrch huj a vespod fuj”. Návrh je celý pouhým populismem. Souhlasím tedy s Waltrem Bartošem, který řekl : ""Školy už dnes mají svobodu volby a právě s ohledem na dojíždějící žáky mohou začátek výuky posunout na devátou hodinu tak, aby všechny děti dorazily do školy připravené a dostatečně odpočaté.".
Druhou částí návrhu je slovní hodnocení na prvním stupni. Toto si myslím, že by mělo být zcela v režii škol a stát by do jejich rozhodnutí neměl zasahovat.
Ještě mi dovolte poslední větu ke změnám ve školství. Děti si zvykly. :)
AV