Maturitní rozbor románu Láska za časů cholery od Gabriela García Márqueze.
Autor:
- narozen 1928 v Kolumbii, dosud žije
- píše španělsky
- představitel magického realismu
- novinář, dopisovatel, spisovatel
- 80. léta - Nobelova cena za literaturu
Dílo:
- původní název: El amor en los tiempos del cólera
- rok vydání: 1985
- 1. významný román byl 100 roků samoty, Láska za časů cholery je až 3. významný román (napsal jej jako 60 letý)
- v dílech obecně: nadsázka, fantazie, vliv tradic a pověstí
- témata: láska, smrt, samota, stárnutí...
- další díla: Sto roků samoty (kronika provinčního města a příběh dítěte s prasečím ocáskem), Kronika ohlášené smrti
Historické souvislosti:
- 2. světová válka: 1939-1945
Literárně-historický kontext obecně:
- ovlivnění 2. světovou válkou
- krize v mezilidských vztazích → pocity ohrožení, vykořenění, odcizení....
- snaha o revoltu a distancování od vládnoucí elity
- rozvoj vědy, techniky → racionální přístup x snaha navrátit se k mýtům
- katastrofické vize (Golding – Pán much)
- rozvoj populární literatury (autoři sází na jistotu, do literatury se vkrádá marketing, knihy jsou čtenářsky nenáročné)
- mizí rozdíly vysoké x nízké umění
- formální experimenty
Magický realismus:
- od poloviny 50. let, začátek tzv. postmoderny
- hlavně latinsko-americká próza (výjimka Bulgakov, ten je Rus)
- silná tradice mytologie a ústní slovesnosti (Kolumbie, Argentina, Kuba...), prolínání dvou světů (reálného a snového) a více časových rovin, nadpřirozené prvky nebývají vysvětleny
- témata: láska, nespravedlnost, násilí
- další autoři: J. Borges (povídky Obecné dějiny hanebnosti) – Argentina, Michail Bulgakov (román Mistr a Markétka) - Rusko
Další světové proudy:
- beat generation – USA, 50.-60. léta – mladí lidé bouřící se proti konvencím a konzumu; témata jako sex, drogy, jízda autem; svoboda, tuláctví ; v knihách naturalismus, extáze, obscénnost, rušení klasického řádu; autoři Allen Ginsberg (sbírka Kvílení), Jack Kerouac (román Na cestě)
- rozhněvaní mladí muži – Anglie, 50. léta, mladí vysokošoláci kritizující konvence a společenskou hierarchii; klidnější a konzervativnější než beatnici; autobiografické prvky; hlavní hrdinové se nakonec (stejně jako autoři) začlení do kritizované společenosti; autor Kingsley Amis (román Šťastný Jim)
- neorealismus - Itálie, 40.-50. léta, návrat k realismu a pravdivému líčení událostí, autor Alberto Moravia (román Horalka)
- dále: existencionalismus (A. Camus); nový román; absurdní drama (A. Jarry – Král Ubu, S. Beckett – Čekání na Godota), postmodernismus (U. Ecco, V. Nabokov)
Česká poválečná literatura:
- obecně: politické čistky, procesy, cenzura, pálení knih, emigrace autorů
- 60. léta – pražské jaro (rehabilitace některých autorů), 1968 – normalizace, opět zákaz → vedlo k vytváření exilových nakladatelství
- tři směry: literatura oficiální (Ota Pavel, Bohumil Hrabal), samizdatová (vycházelo svépomocí ) a exilová (hlavně vydavatelství 68 publisher – Josef Škvorecký, Toronto; autoři jako Arnošt Lustig, Milan Kundera) + poezie (např. Seifert)
Zdroj: http://boudicca.pise.cz/326-alberto-moravia-horalka.html
Hlavní postavy:
- Florentino Ariza - nenápadný, věčně churavý a přecitlivělý mladík ze střední třídy, duševně nestabilní, vyžívá se v utrpení
- Fermina Dazová -13letá studentka lycea, žijící v přepychové čtvrti se svým otcem (který se více věnuje nelegálnímu obchodu než dceři) a hodnou tetou. Je bohatá, tvrdohlavá, velmi hrdá. Přemýšlí spíše rozumem než srdcem.
- Juvenal Urbina - charizmatický mladý doktor, dobře zaopatřený a s dobrým rodokmenem; okouzlený Ferminou, i když sňatek je pro něj spíše společenská záležitost. Je vzdělaný, jde vstříc pokroku (technika i medicína), všude vážený.
Děj:
- Děj se odehrává na přelomu 19. a 20. století v malém městě v Kolumbii.
- Florentino se zamiluje do mladičké Ferminy, několik let si dopisují, ona postupně podléhá a přislíbí mu svoji ruku. Když je tajemství prozrazeno, Fermina je vyhozena ze školy, otec vyžene její tetu a několik měsíců sám s Ferminou putuje po horách a vzdáleném příbuzenstvu, aby dceři vyhnal nerozvážný sňatek z hlavy. Ta se ale díky tomu ještě více zavrdí.
- Po návratu a tolik očekávaném setkání s Florentinem si ale Fermina uvědomuje, že její city jsou jen vykonstruované zvědavostí a tajemstvím zakázaného ovoce. Odvrhne ho od sebe a on je naprosto zdrcený. Florentino si najde práci u Karibské říční paroplavby a propracuje se až na ředitele. Přesto je oddaný Fermině a píše jí milostnou poezii. Ta se vdává za doktora Juvenala Urbina. Sňatek je z rozumu, ale mají se velmi rádi.
- Fermina má děti, podaří se jí vymanit z vlivu tchýně, žije relativně spokojený život. Florentinovi se vyhýbá – má vyčitky, že mu zkazila život. On ji naopak všude vyhledává. Ačkoliv se o tom nikdo neví, Florentino chodí často za ženami, užívá si s nimi a ničí jim životy. Téměř všechny jeho milenky umírají dříve než on.
- Po mnoha letech, až jako staří lidé, se oba bývalí milenci setkávají nad hrobem Fermininého manžela, který se zřítil z žebříku při chytání papouška. Florentino Fermině několik měsíců posílá dopisy, které jí pomáhají překonat smrt manžela, a nakonec se začnou stýkat. Na závěr knihy podniknou společnou plavbu parníkem po řece Magdaleně, kde objevují novou chuť lásky. Florentino Fermině tvrdí, že je jeho první, a ona mu věří. Na lodi vyvěsí žlutou vlajku cholery, aby mohli volně plout a nikdo je nezastavil.
Kompozice díla:
- forma: próza, žánr: román (román = nejrozsáhlejší z prozaických žánrů, děj je spletitý, postavy se vyvíjejí)
- psáno v er-formě formou retrospektivy (příběh začíná, až když umírá Ferminin manžel)
- hlavní téma: 50 let trvající milostný trojúhelník
- květnaté popisy; autor zabíhá do naturalismu; přímý děj protkaný složitými myšlenkami
- emoce - láska je stejně smrtelná jako cholera, příznaky má stejné; smrt kvůli lásce = až módní záležitost
- utrpení z nešťastné lásky je bráno za druh vznešenosti a city Florentina nejsou ani tak láska, jako spíše posedlost
- posun v době – na začátku knihy se jezdí kočárem, na konci už telefonují
- hlubší linie děje: není zmíněno, že má Florentino choleru, ale má ji, jen si ji plete s příznaky lásky (ironie celé knihy, že žlutá vlajka na lodi je oprávněná)
- další ironie: doktor Juvenal celý život bojuje proti choleře, roznáší ji přitom po městě Ferminin milenec
- napsáno vemi rozvláčeně a jakoby mimo, na konci se ale vše spojí ve velkou skládačku
- adaptace: zfilmováno (rok 2007)