Maturitní rozbor povídky Malý princ, jejíž autorem je Antoine de Saint-Exupéry.
Autor:
- 1900-1944, Francie
- autor období meziválečné prózy
- reportér a válečný letec v obou válkách
- spisovatel, filozof a humanista
- vystudoval ve Švýcarsku během 1. světové války
- kontroverzní autor – Francouzi ho neměli rádi kvůli jeho politickému smýšlení
- nadšený do letectví (promítá se do díla)
- zemřel při letecké havárii, pravděpodobně byl sestřelen
Dílo:
- původní název: Le petit prince
- jazyk: francouzština
- rok vydání: 1943
- Malého prince vydal těsně před svou smrtí
- v díle obecně: úvahy o hodnotách lidstva a životě, odsouzení předsudků; prvky létání
- další dílo: román Země lidí, povídky Válečný zajatec, romány Noční let a Kurýr na jih, posmrtně vydaná sbírka filozofických myšlenek Citadela
Historické souvislosti:
- 1. světová válka: 1914-1918
- 2. světová válka: 1939-1945
Literárně-historický kontext:
- začátek 20. století (před 1. světovou válkou) - realistický proud x experimentální próza
- realističtí autoři: Hemingway, Galsworthy, Fitzgerald – klasický román
- experimentátoři: destrukce v románové tvorbě; ubývá děje, subjektivní vnímání času a prostoru, absurdní prvky, experimenty s jazykem, nehledá opovědi na otázky doby; příklad autorů: Franz Kafka (povídka Proměna, romány Proces a Zámek), James Joyce (román Oddyseus – paralela na Oddyseovu pouť, povídky Dubliňané), Virginie Woolfová (román K majáku)
USA: ztracená generace
- pojem G. Steinové; mladí lidé poznamenaní 1.SV; neschopní se vrátit do normálního života; vytěsnění ze společnost
- znaky: nedůvěra a nesouhlas ke společnosti, hrdinové v mezních situacích (odvaha)
- představitelé: Ernest Hemingway (romány Sbohem, armádo a Komu zvoní hrana, novela Stařec a moře), William Faulkner (jižanské ságy – Divoké palmy, Vojákův žold), Francis Scott Fitzgerald (téma džezu a prohibice, román Velký gatsby)
Francie:převládala protiválečná tématika formou románů
- Romain Rolland – protiválečná novela Petr a Lucie, epopej Jan Kryšof
- Anatole France – satiricko-alegorický román Ostrov tučňáků
- Henri Barbusse – protiválečný román Oheň
zbytek Evropy: také převládala protiválečná tématika formou románů
- Erich Maria Remarque (Německo) – Na západní frontě klid
- Lion Feuchtwanger (Německo) – historický román Židovka z Toleda
- John Galsworthy (Anglie) – Sága rodu Forsytů
- drama: G.B. Shaw (Anglie) - Pygmalion
Meziválečná literatura u nás:
- proudy v poezii: proletářská literatura (Jiří Wolker – sb. Host do domu, Těžká hodina), poetismus (Vítězslav Nezval – sb. Básně noci), surrealismus (V. Nezval – sb. Praha s prsty deště); F. Halas (sb. Staré ženy), J. Seifert...
- legionářská literatura: obraz 1. světové války, př) Jaroslav Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (zesměšnění války, lidový humor, optimismus, postava "geniálního blbce")
- demokratický proud: trojka Čapek, Poláček, Bass; kolem Lidových novin
- Karel Čapek – novinář, prozaik; varování před totalitou (dramata R.U.R. a Bílá nemoc; román Války s mloky, Hordubal...); Karel Poláček – tvorba pro děti, satirik (Bylo nás pět), Eduard Bass (Cirkus Humberto)
- dále: venkovská próza, imaginativní próza (Vančura – Rozmarné léto), levicově orientovaná próza (Marie Majerová – Robinsonka), psychologická próza (Jaroslav Havlíček – Petrolejové lampy), katolicky orientovaná próza...
- německy píšící Franz Kafka – román Proces, povídka Proměna
Hlavní postavy:
- letec – vypravěč, sám autor, dospělý člověk, samotář až snílek
- malý princ – malý mužíček, naivní, nezkušený, nezkažený, nechápe svět dospělých, je hodný a upřímný; má rád svoji květinu a západy slunce
- květina – domýšlivá a rozmařilá květina, o kterou se princ stará a kterou miluje. Domýšlivostí květina maskuje, že se stydí a že chce jen vzbudit něhu.
Děj:
- Letec uvízne s letadlem v pusté Sahaře a snaží se jej opravit. Objeví se zde malý princ, který po letci chce, aby mu namalovat beránka. Pilot zkouší malovat, ale nejde mu to, protože jej dospělí od malování odrazovali, když byl dítě. Pilot se s princem seznamuje a poslouchá jeho vypravování o planetě, odkud pochází – Asteroidu B612, jeho vzácné domýšlivé květině, kterou s láskou opečovává, o nebezpečných baobabech a 3 sopkách.
- Než princ dorazil na Zemi, navštívil 6 dalších planet, na každé z nich byl dospělý člověk – král, který nikomu nevládne, domýšlivec, kterého nemá kdo obdivovat, opilec, podnikatel obchodující s hvězdami, lampář a zeměpisec. Poslední planeta je Země, kde potkává pilota, lišku, hada a spoustu růží, strejných jako jeho květina. Liška jej poučuje o citech a lásce; narazí i na výhybkáře a obchodníka s časem (nabízejícím pilulky proti žízni).
- Společně s pilotem najdou studnu s vodou a pilot opraví svoje letadlo. Malý princ fyzicky umírá, aby se jeho duše mohla vrátit zpět na jeho planetu s květinou; kousne ho had. Pilot na prince po návratu domů často vzpomíná a vidí ho ve hvězdách.
Kompozice díla:
- forma: próza, žánr: filozofická povídka (povídka = krátký prozaický útvar, neměnnost charakteru hlavních postav, jednoduchý děj)
- téma: návrat do dětství autora, spor mezi světem dospělých a dětí
- motivy: osamocenost, boj proti zlu obecně, materialismus dospělých x bezzištná láska a přátelství dětí
- hlavní myšlenka: poukázat na nezáludnost dětí, jejich upřímnost a lásku; nepochopení ze strany dospělých
- ich-forma, velká část je napsána formou dialogu
- spisovný jazyk, jednoduchá až dětská řeč
- fiktivní autobiografie; forma restrospektivy; postup vyprávěcí
- hodně přirovnání a metafor
- členění na 7 kapitol
- ilustrace – maloval sám Exupéry, jsou důležité pro pochopení knihy
- původně pohádka pro děti
- důležité je číst knihu srdce, ne rozumem
- inspirace: vlastní život vojenského a civilního letce
- adaptace: nejsou
- srovnání: ze stejného období R. Rolland – novela Petr a Lucie (novela z prostředí Paříže během 1.SV, láska dvou mladých lidí, smrt v troskách katedrály... prvky naivity, protiválečná kniha)
Zamyšlení a citace z knihy:
- Liška: "Správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné."
- "Když jde člověk rovně, daleko nedojde."
- "Poušť je krásná právě tím, že někde ukrývá studnu."
- "člověk nikdy neví" –a tak princ zametá i vyhaslou sopku
- turecký astrolog v domácím oblečení neuznán, v západním obleku vyzdvihován
- dospělí si potrpí na čísla, nezajímá je podstata věci
- baobaby – plevel je nutné čistit
- souboj beránků a květin s trny, které je mají ochránit, ale nepomohou jim – tento boj trvá milion let a je tedy důležitější než jedno spadlé letadlo
- soudit sám sebe dobře je nejtěžší
- člověk si rád přivlastňuje to, co patří všem
- když už člověk něco vlastní, měl by tomu být užitečný
- osamělý je nejen člověk ztracený v poušti, ale i ten uprostřed davu lidé
- lidé nemají představivost, jen opakují, co už bylo řečeno (stejně jako ozvěna v poušti)
- jen děti ví, co hledají
- lampy (a stejně tak děti) musíme chránit, stačí závan větru a zhasnou
- tělo je jen skořápka