Prvně ve vlně

5. 12 2011 | 21.36

 Když jsem před dvaceti (ano, v lednu to bude dvacet let) začal s leteckou amatérskou kariérou, učili jsme se v rámci teorie různé formy plachtařského poletování. Termické lety, lety na svahu a rovněž létání ve vlně. To třetí bylo pro mne jako sci-fi. Tři roky po revoluci, 16 letech a ve druhém ročníku gymplnázia jsem si těžko uměl představit, že jednou s vlastním letadlem okusím vlnu.

Nebudu se zde rozepisovat o teorii, necítím se fundovaný zde poučovat plachtaře, ale spíše pootevřít obzory věrnému laickému čtenáři. Takže v kostce jde asi o to, že je potřeba to spávné výrazné pohoří, přes které vane ten správný vítr a není moc oblačnosti. Ten vítr způsobí, že se za pohořím rozkmitá, asi jako voda, která v řece plyne přes balvan a vytvoří peřej. Díky tomu jsou místa, kde vzduchová hmota stoupá, jsou místa, kde klesá. Ve vzduchu je však efekt náramný a rozkmit dosahuje běžně několika km nad mořem třeba i deseti km, i více.

U nás a obecně ve střední Evropě je jen jedna oblast, kde se dá vlna létat - Jesníky a Krkonoše. Díky pochopení úřadů je tam i vymezen vzdušný prostor pouze pro toto létání, tudíž se lze vyšplhat nad běžných cca 3 km, do kterých není zapotřebí odpovídač - přístroj, který komunikuje s radarem řízení letového provozu, dost žere energii a je drahý, proto v drtivé většině větroňů se nevyskytuje.

Donedávna jsem neznal mnoho lidí, kteří se ve vlně povozili. Je to i tím, že létám v Chebu, odkud je do vlny asi nejdál z celé republiky. Proto jsem hltal zdroje, údajně se létala malá vlnka i za války u Chebu a jsem si jistý, že jsem tam ten typ proudění letos potkal. Když jsem se s tím setkal, narůstala moje zvědavost a v létě jsem se zúčastnil přednášky na toto téma. Moje zvědavost, vytyčený cíl a hlavně obrovské pochopení rodiny tomu chtěly, že jsem si na dva dny do Jeseníků i s Fanoušem zajel.

IMG_0635

Osm hodin za volantem cesty tam bylo korunováno úspěchem a zažil jsem učebnicovou ochutnávku, jaké to je létat v 3,5 km nad mořem. Výše to v mém počasí a době startu nešlo, ale jsem i rád, nemám to správné záznamové zařízení a pro splnění výkonnostních plachtařských odznaků se rád vrátím.

IMG_0645 

Zde je vidět jak se souvislá oblačnost tekoucí z republiky do Polska, ztrácí za hřebenem.

IMG_0658

Parametry solo letu: cca 100 km, max výška cca 3500 m.n.m., teplota -8 stupínků pana Celsia, sestup na přistání probíhal díky blížícímu se západu slunce rychlostí 13 m/s, to je už slušnej rachot. :-)

IMG_0669 

Je to hezké, když se celá republika dusí pod poklicí inverze a já koukám od Beskyd až na Tatry, je to zcela jiná dimenze plachtařského létání, sebere ještě více energie, času, peněz, ale stálo to za to.

IMG_0674

Díky ženě za pochopení, díky do Mikulovic přátelům za podporu a pomoc, vrátím se. Rád.