A je to tu =D Po pětiměsíční pauze jsme se dne 15. března 2008 dočkali první kvalifikace sezony 2008. A že kvalifikace a závod přinesli pořádné drama, to vám ani říkat nemusím...
Review sezony 2008 by Greene - 1. Austrálie - Drama v Melbourne
1. Grand Prix 2008
Neděle 16. března 2008
Velká cena Austrálie v Melbourne
Pole position získal v Austrálii Lewis Hamilton
Už podle předpokladů z Austrálie měli letos bojovat o titul jezdci ze stáje McLaren a Ferrari. V kvalifikaci to však nevypadalo na dominanci právě těchto dvou týmů.
Tuto kvalifikaci bych nazvala "Kvalda plná překvapení," protože tohle -
1. První překvapení přišlo již v úvodní části kvalifikace, kdy se sice Kimimu Räikkönenovi podařilo zajet čas, který ho posouval do dalších bojů, ale kvůli technickým problémům s vozem nedokázal dojet až do boxové uličky bez pomoci mechaniků, což ho stálo účast v druhé části.
2. Tehdy ještě překvapivě neprošel do druhé části ani Nelson Piquet, po kterém se toho chtělo opravdu hodně. Nelsinho skočnil potupně předposlední a potom se plácal do stehen v boxech... (to si pamatuju xD)
Druhá část kvalifikace byla pak na chvilku přerušena kvůli Marku Webberovi, kterému selhaly brzdy a projel se kačírkem. Naštěstí se nic vážnějšího nestalo, akorát bylo jasné, že obě Hondy a Toyota Kazukiho Nakajima do poslední části kvalifikace nepostoupí.
3. Podle spousty fanoušků formule 1 se však o největší překvapení kvalifikace postaral Fernando Alonso. Se svým nekonkurenceschopným Renaultem se dokázal probojovat do Q2, do poslední části kvalifikace se však jeho Renault nijak nehrnul.
Do poslední valifikace se tak dostaly oba McLareny, obě BMW a obě Toyoty následovány jedním Williamsem, Red Bullem a Ferrari. O Pole position bojoval Lewis Hamilton s Robertem Kubicou a kdyby byl čas kratší o minutu, byl by Robert vyjel do závodu z prvního místa. V posledních chvílích ho však překonal Hamilton a tak si dojel pro pole.
GP Austrálie, kvalifikace
P. | Jezdec | Tým | Q1 | Q2 | Q3 | Ztráta | |
1 | ![]() |
Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:26,572 | 1:25,187 | 1:26,714 | |
2 | ![]() |
Robert Kubica | BMW | 1:26,103 | 1:25,315 | 1:26,869 | + 0,155 |
3 | ![]() |
Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:25,664 | 1:25,452 | 1:27,079 | + 0,365 |
4 | ![]() |
Felipe Massa | Ferrari | 1:25,994 | 1:25,691 | 1:27,178 | + 0,464 |
5 | ![]() |
Nick Heidfeld | BMW | 1:25,960 | 1:25,518 | 1:27,236 | + 0,522 |
6 | ![]() |
Jarno Trulli | Toyota | 1:26,427 | 1:26,101 | 1:28,527 | + 1,813 |
7 | ![]() |
Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:26,295 | 1:26,059 | 1:28,687 | + 1,973 |
8 | ![]() |
David Coulthard | Red Bull-Renault | 1:26,381 | 1:26,063 | 1:29,041 | + 2,327 |
9 | ![]() |
Timo Glock | Toyota | 1:26,919 | 1:26,164 | 1:29,593 | + 2,879 |
10 | ![]() |
Sebastian Vettel | STR-Ferrari | 1:26,702 | 1:25,842 | ||
11 | ![]() |
Rubens Barrichello | Honda | 1:26,369 | 1:26,173 | ||
12 | ![]() |
Fernando Alonso | Renault | 1:26,907 | 1:26,188 | ||
13 | ![]() |
Jenson Button | Honda | 1:26,712 | 1:26,259 | ||
14 | ![]() |
Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:26,891 | 1:26,413 | ||
15 | ![]() |
Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:26,914 | |||
16 | ![]() |
Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:26,140 | |||
17 | ![]() |
Giancarlo Fisichella | Force India-Ferrari | 1:27,207 | |||
18 | ![]() |
Sébastien Bourdais | STR-Ferrari | 1:27,446 | |||
19 | ![]() |
Adrian Sutil | Force India-Ferrari | 1:27,859 | |||
20 | ![]() |
Takuma Sato | Super Aguri-Honda | 1:28,208 | |||
21 | ![]() |
Nelson Piquet | Renault | 1:28,330 | |||
22 | ![]() |
Anthony Davidson | Super Aguri-Honda | 1:29,059 |
Jedna velká bouračka
Tento závod byl jedním z nejvražednějších jaké pamatuju. Dojelo pouze 8 vozů z 22! Kontrola trakce je kontrola trakce...
Start proběhl v klidu. V první zatáčce však Felipe Massa nezvládl smyk a jemně to napálil do bariéry. Musel si tedy do boxů zajet pro přední křídlo a to ho stálo cenné sekundy. To však zdaleka nebylo všecko z prvního kola - závod skončil pro Sebastiana Vettela, Giancarla Fisichellu, Marka Webbera, Anthonyho Davidsona a Jensona Buttona. Pro nové přední křídlo si musel do boxů zajet také Kazuki Nakajima. Na trať vyjel Safety car, aby mohli traťoví komisaři odstranit všechen bordel, který za sebou odpadnuvší a jejich vraky nechali.
Na prvním místě si pohopdově jel Lewis Hamilton, který se pomalu ale jistě vzdaloval polákovi v BMW. Robert Kubica však byl první, kdo zajel do boxů a tím postoupil místo třetímu (poté už druhému) Heikkimu Kovalainenovi v McLarenu.
V dalších kolech musel kvůli technické závadě na své Toyotě odstoupit i Jarno Trulli. Kimi Räikkönen se naopak probojovával v 15. na třetí místo.
Felipe Massa se taky činil. Snažil se ukousávat ztrátu z prvního kola a neplánované zastávky a předjížděl již značně redukované startovní pole jezdců. Při předjížděcím manévru na Davida Coultharda do něj však narazil. Coulthardův Red Bull mohli hodit rovnou do lisu, Ferrari to však ustálo. Na chvilku - po čtyřech kolech Massa odstavil svůj monopost u tratě a Safety car vyjel na trať, aby mohly být odklizeny trosky Red Bullu u nepoužitelné Ferrari.
Po pár kolech byl závod restartován a zeliminovaných náskoků se pokusil využít Kimi Räikkönen. Nějak ale svůj manévr na druhého Kovalainena nedomyslel a musel si cestu prodloužit přes štěrk. Později na stejném místě najel při brzdění levou stranou vozu na trávu a dostal se do hodin, i tentokrát však dokázal v závodě pokračovat. Pasovala jsem ho však na "neschopného mamlase." Bez urážky ;)
Chvíli pak byl klid. Hamilton si jel pro vítězství (tehdy jsem si však říkala, že není možné, aby taky neměl problém s vozem...) Klid však nebyl dlouho. Určitě si pamatujete na zatáčku číslo 12 a na bouračku Tima Glocka... Vůz poskakoval po trávě a značně se poškodil. Naštěstí o kousek minul bariéru a nenarazil do ní. Tehdy jsem akorát prosila: "Vstávej, vstávej..." Timovi se naštěstí nic vážného nestalo a na traťi se opět ukázal safety car.
Lewis Hamilton měl v té době na prvním místě za sebou všechny zastávky v boxech, ale jeho kolegu Kovalainena čekala ještě poslední, což ho odsunulo na konec. Podobně na tom byl Fernando Alonso.
Oba bývalí a jeden současný jezdec Renaultu (ano, mluvím o Kovalainenovi a Alonsovi = 2 jezdci xD) vyjel z pit lane současně a oba současně také dojeli Räikkönena, který na trati zůstával už jen z vůle boha Formule 1 (BigBernie ani MysteriousMax to nejsou). McLaren i Renault se přes Ferrari v pohodě dostali. Pak Kovalainen předjel Alonsa a nakonec Alonso předjel Kovalainena (Magic Alonso! xD)
Potom se stalo to, co muselo - Kimi Räikkönen musel odstoupit. Ferrari tak na Austrálii z roku 2008 asi moc šťastně vzpomínat nebude. Cíl také neviděl ani pilot Torro Rosso Sebastién Bourdais, kterého neposlech motor - motory Ferrari vážně nebyly v Austrálii v nejlepší formě.
Rubens Barrichello taky neodjel nejlépe - nejprve jel do boxů za Safety caru, poté málem utrhl hadici a vyjel z pit lane na červenou. Za to byl diskvalifikován. Poslední dojel Kazuki Nakajima s Williamsem.
První závod tedy dokázal, co všechno kontrola trakce řídila a jak to bez ní vypadalo, jsme viděli. Nebyla to však vždycky chyba jezdců.
GP Austrálie 2008
P. | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:34:50,616 |
2. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | + 5,478 |
3. | Nico Rosberg | Williams-Toyota | + 8,163 |
4. | Fernando Alonso | Renault | + 17,181 |
5. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | + 18,014 |
6. | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | + 1 kolo |
7. | Sébastien Bourdais | Toro Rosso-Ferrari | + 2 kola |
8. | Kimi Räikkönen | Ferrari | + 3 kola |
Neklasifikováni
Jezdec | Tým | Kol | |
9. | Robert Kubica | BMW Sauber | 50 |
10. | Timo Glock | Toyota | 44 |
11. | Takuma Sato | Super Aguri-Honda | 33 |
12. | Nelson Piquet | Renault | 31 |
13. | Felipe Massa | Ferrari | 30 |
14. | David Coulthard | Red Bull-Renault | 26 |
15. | Jarno Trulli | Toyota | 20 |
16. | Adrian Sutil | Force India-Ferrari | 9 |
17. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1 |
18. | Jenson Button | Honda | 1 |
19. | Anthony Davidson | Super Aguri-Honda | 1 |
20. | Sebastian Vettel | Toro Rosso-Ferrari | 1 |
21. | Giancarlo Fisichella | Force India-Ferrari | 1 |
22. | Rubens Barrichello | Honda | DQ |
vaše Greene
Příště - GP Malajsie