A máme tady 2. díl podivností, jej! Ono docela trvá to nasbírat, protože tu fakt nechci unavovat nějakou výřivkou nebo bulharskem. Ale už to konečně mám!
---
1. dostat se do podvědomí
Myslím, že firmám by asi k ničemu nebylo, kdyby se jejich reklama dostala pouze do našeho poDvědomí, tedy do nevědomé části mysli. Snad jedině nějakej náš šestej smysl by nás nakonec dostrkal k nákupu. Tak už se výrobci přestaňte snažit nacpat se lidem do toho jejich zamlženýho zákoutí mozku, jehož obsah dokážou číst tak maximálně pomocí intuice. A ještě ne všichni...
2. nejideálnější
Slovo nejideálnější bych přeložila jako nejnejlepší. To samý nejzákladnější – může bejt něco ještě víc základního než to, co je základní?
3. nechá se
Některý lidi vytrvale používají "nechá se" místo "dá se". Ten pásek se nechá sundat a můžete si vzít kabát i bez něj.
4. O Velikonoce pojedu k babičce. Co budeš dělat o jarní prázdniny?
Je pravda, že tenhle jev už jsem docela dlouho neviděla, ale před takovými 13 lety bylo běžný, že moji vrstevníci takhle mluvili. A já jsem si na to teď vzpomněla. Kde se to vzalo? Třeba jednou někdo zvolal:
"Ó, Velikonoce! Pojedu k babičce!" a nějakej trotl to nebezpečně rozšířil dál.
5. Co jsi dostal na Vánoce?
Na Vánoce? Myslíš dovolenou? Mno...
6. Dáte mi svůj email?
A jakej byste rád? Balakryl, Brillcolor, nebo snad Revell? Hm. S hrůzou jsem zjistila, že varianta "email" je pro označení elektronické pošty dokonce už přípustná. Ale pak jsem zas četla článek, kterej to vyvracel. Bylo tam něco jako "třeba se poserte a obhajujte si ten svůj email, jak chcete, ale vždycky to byl, je a bude e-mail". Nevím teda, co je vlastně pravda, ale doufám, že to druhý. Já i nadále budu lidem rozesílat e-maily a ne syntetický koupelnový nátěr.
7. vyreklamovat
Já vim, že už se to tak nějak ujalo a znamená to vyřídit reklamaci. Zřejmě. Ale je to hrozný. Tohle slovo dle pravidel českého pravopisu neexistuje! Pokud jsem zákazník, tak moje jediná možnost, jak si stěžovat na poškozený zboží, je ho REKLAMOVAT. A pokud jsem obchodník, tak jediná možnost, jak s takto poškozeným zbožím naložit, je REKLAMACI PŘIJMOUT. Nebo REKLAMACI ZAMĺTNOUT. Ale nic se nebude vyreklamovávat, chápeš.
8. "sleva -50 %"
Radujte se. Máte slevu v neznámé výši, kterou se dozvíte nejspíš až v krámě (takže překvapení, jupí!) a k tomu ještě minus padesát procent. To chceš! Markeťáci (ať už vědomě nebo nevědomě) používají minus strašně rádi, protože to vypadá dobře. Ale správně je jedině: "sleva 50 %". Nebo "50% sleva". Nebo jen "-50%".
9. vysoce kvalitní
Aby se obchodník odlišil od konkurence, musí mít něco lepšího. Něco ještě víc kvalitního, než je kvalitní zboží. Takže vysoce kvalitní. Až přijde třetí generace, co budou chudáci používat oni? Tipuju to na: nejvíc vysoce kvalitní.
10. Dej to na mrazák.
"Tak jo."
Po dvou hodinách...
"Jak to, že jsi tady nechal rozmrznout tu pizzu?"
"Vždyť jsi řikala, že ji mám dát na mrazák."
"No dyť jo..."