Avšak k luxusu továrního připojení iPodu jsme se nedostali; rádio v našem současném autě nemá bohužel žádný vstup z externího přehrávače.
Přišla tedy nevyhnutelně chvilka pro FM Transmitter. Kdo to náhodou nezná, tak to je taková věc, že se do toho zastrčí přehrávač (třeba ten iPod) a ono to vysílá rádio na FM a člověk si to pak naladí normálně na rádiu jako jednu ze stanic.
Pocitově je to nákup spíše smutný, protože tyhlencty doplňkové udělátory pro chudý ve mně vzbuzují nedůvěru, až hrůzu. Navíc tedy bohužel Belkin se přiživuje na applovských výrobcích docela drahým příslušenstvím, za tenhle jsem dal čtrnáct stovek.
Nabídka různých transmitterů je docela široká, zdálo se mi, že ten Belkin je mezi nimi něco jako značkový výrobek, existují desítky no-name záležitostí. Z hlediska automatizace udělátorů se mi zdálo, že jsou tři stupně:
- ručně si najdete volnou frekvenci,
- zmačknete knoflík a ono to navrhne frekvenci, která se mu zdá volná,
- průběžně to pořád vyhledává volnou frekvenci.
Ten model, který jsem zvolil (konkrétně se jmenuje BELKIN TuneBase FM II ClearScan), má z těch tří možností tu střední úroveň. Myslím, že víc automatiky by nepřineslo komfort, protože stejně se to pak musí doladit ještě na rádiu. Tohle je postačující.
Než jsem to koupil, pročetl jsem spoustu uživatelských ohlasů, hlavně na amazonu. Byl jsem z toho vyděšený, protože názory se divoce lišily: od "nepoužitelné, šumí a praská" po "dokonalé, super". V podstatě stejně je to se všemi výrobky.
Já mohu říct, že je to funkční a nemám prakticky připomínky z tohoto pohledu. Málokdy to trefí úplně volnou frekvenci. Jenže jednak není nic snažšího než to zmačknout znovu a on navrhne jinou. A jednak to spolehlivě zatím přebilo jakékoliv rádio, takže většinou o tom člověk stejně neví, že ta frekvence je obsazená.
Strašně jsem si přál, aby to mělo jednu funkci, a to, aby to jako RDS vysílalo ID3 tagy. Neboli aby namísto názvu stanice to zobrazovalo umělce a název písně. Modely s RDS vysíláním existují, ale bohužel je jich strašně málo, a většinou byly ještě dražší. Navíc jsem byl úzkoprsý a chtěl jsem nějaký model přesně na můj typ iPodu. Možná jsem nemusel být v tomto tak úzkoprsý: jde totiž jen o to, jaké jsou tam ty držáčky. Ten vysílač, který mám, třeba není určen pro iPod mini (co je na fotkách), ale používám ho tam běžně, protože v tom drží i bez držáčku. Když se do toho dá ten typ iPodu, na který je to dělané (což je v našem případě nano 3. gen.), tak ten tam drží jako přibitý.
Nakonec to tedy tak děsná záležitost není a používám to pořád, myslím, že dokonce to používá i Sargo.
Jenom tedy jsem se rychle rozhodl k jedné věci: opravdu nedoporučuju to ovládat za jízdy. Na ta číslíčka není moc vidět, iPod se v tom špatně mačká, je to umístěno nízko hned nad podlahou za šaltpákou – je to brutálně o život. V každém případě doporučuji si to nastavit a pustit ještě před jízdou. Případně, když s tím něco chci dělat, tak si skutečně na to zastavím.
Zpočátku jsem měl též strach, jestli to nevytluče baterku, protože tam pořád svítí zelená kontrolka. Ale zatím s tímto žádný problém nebyl ani přes zimu, patrně to nic neodebírá, když to není v provozu.
Zásadní nevýhodou všech těchto transmitterů je, že zabírají napájení, takže tam nejde už strčit navigace. Existujou na to rozdvojky, chystám se to zkusit – ale mám obavy, že s tou rozdvojkou tam vznikne strašlivé kabelové cosi.