Prodej výtvorů přes internet

27. 09 2011 | 18.02
Nedávno jsem se tu pochlubila s novými dečkami, které jsem háčkovala na přání zákaznice z Fléru. Pod článkem se objevil komentář, s dotazem jak to na Fléru vlastně chodí. A tak jsem začala psát tento článek i pro případné další zájemce.
 
Možností, jak přes internet prodávat vlastní výtvory je spousta. Můžete si založit vlastní webové stránky, e-shop, nebo využít některého inzertního, či aukčního serveru. Z nich je v poslední době asi nejoblíbenější Aukro.cz. Jenže na Aukru platíte poplatky i za vložení inzerátu. Chvíli jsem také uvažovala o prodeji svých výtvorů prostřednictvím aukra a tak jsem si udělala soukromý průzkum úspěšnosti. Chtěla jsem zjistit jednak jak se asi tak pohybují ceny a také jaký je o podobné výrobky zájem. Bohužel zájem o ruční práce na aukru byl minimální, tedy přesněji téměř žádný.
 
Začátkem letošního roku jsem se dozvěděla o Fléru a otevřela si na něm svůj obchůdek. Ne, že bych o něm už dříve neslyšela, jen jsem nevěděla jak funguje a byla si líná sama hledat informace.
 
Flér je poměrně známý server zaměřený na prodej vlastnoručních výrobků. Registrace i vystavení zboží je zdarma, to je poměrně výhodné. Flér si účtuje provizi jen z prodaného zboží. Ale zato dost vysokou - 10 % z ceny. O tuto provizi je automaticky navýšena vámi udaná cena. Jednoduše řečeno: inzerovat své výrobky na Fléru vás nic nestojí. Pokud tedy máte koníčka, jehož produkty se vám doma hromadí a nevíte co s nimi...
 
Registrace byla jednoduchá. Už si to moc nepamatuju, ale asi jako u registrace k jakékoliv jiné webové službě. Jen maličkost: můžete se registrovat buď jako kupující nebo prodejce. Prodejce může jak nabízet vlastní zboží, tak i nakupovat od jiných uživatelů. Kupující má všechny funkce související s prodejem zablokované.
 
Po registraci je dobré si vyplnit profil. Něco, čím se budete prezentovat ostatním. Na profilu byste si měli dát záležet, je to vaše vizitka. Většina uživatelů zde také uvádí své skutečné jméno. Podle mě to působí důvěryhodněji, než když se člověk skrývá za přezdívkou.
 
A hned můžete vkládat zboží. Jestliže máte více stejných výrobků, stačí je vložit jen jednou a do příslušné kolonky zapsat počet kusů. V takovém případě se ceny udává vždy za jeden kus. Při prodeji nějakého kousku automat sám opraví dostupné množství. Jestliže to chcete prodávat jako sadu, tak uveďte množství 1 ks a do popisu napište, že se jedná o sadu, v tomto případě udejte celkovou cenu za celou sadu. Nabízené množství můžete kdykoliv změnit (snížit i zvýšit). Vlastně můžete kdykoliv změnit cokoliv.
Vystavené zboží také můžete "skrýt". To se třebas hodí, když své výtvory prodáte mimo Flér, zapůjčíte na výstavu, nebo s nimi hodláte jít někam na trh. Již prodané zboží (prostřednictvím Fléru) můžete vyrobit znovu a opět vystavit. Stačí k tomu jen editace původní nabídky, kde upravíte dostupné množství.
 
Prodej zboží probíhá v několika krocích. Nejprve je třeba "potvrdit objednávku". Dále zaznamenáte obdržení platby a odeslání zboží. Můžete to udělat postupně ve dvou krocích, nebo současně jediným kliknutím. U odeslání zboží to bude po vás chtít podací číslo. Po ukončení celé transakce má prodejce i kupující možnost zhodnotit její průběh a spokojenost s obchodním partnerem.
 
Jak už jsem zmínila, provize Fléru z prodeje činí 10 % a automaticky je o ni navýšena prodejní cena zboží. To je potřeba mít na zřeteli při stanovení vlastní ceny výrobku. Provize Flér vyúčtovává vždy po skončení kalendářního měsíce. Dokud celková výše provize nedosáhne 50,- Kč, není nutné ji platit, ale přesouvá se do dalšího měsíce.
 
Flér kromě zprostředkování prodeje nabízí spoustu dalších služeb. Můžete ostatním komentovat jejich výrobky, můžete si vybrané prodejce označit jako oblíbené, můžete vyjádřit pochvalu výrobku pomocí srdíčka v pravém spodním rohu... Většinou to funguje i jako reklama na váš obchůdek, protože ty lidičky se obvykle také přijdou podívat, kdo jim to vlastně napsal.
Můžete mít na Fléru blog, klub a fotogalerii. Máte možnost si vytvořit "Flér Box" do kterého si můžete uložit jakékoliv nabízené zboží, třebas co byste si chtěli koupit, co se vám líbí, nebo co vás inspiruje k vlastní tvorbě.... No, je tam spousta funkcí, některé jsem ještě nestačila vyzkoušet a některé ani zkoušet nehodlám.