Mí přátelé mi před několika měsíci dali knížku Tvůrčí psaní pro každého. Prý když tolik píšu, ať se taky podívám, jak se to má správně dělat. A tak jsem si knížku nedávno přečetla. Moudřejší nejsem. A když, tak jen o trošku.
Autorkou knihy je Markéta Dočekalová, která provozuje internetou stránku www.scenare.cz. Markéta je televizní scenáristka (Party, Rande, Caruso Show, Svatba roku, Když se řekne profese aj.) a lektorka kurzů tvůrčího psaní. Její první učebnice vyšla u nakladatelství Grada a výbornou recenzi (nijak kladnou) najdete například na těchto stránkách. S mnoha věcmi zde napsanými souhlasím. Ale myslím taky, že tahle knížka mohla (a může) mnoha lidem pomoci.
Úplnou náhodou jsem se dozvěděla, že autorka připravila druhý díl této učebnice. Má jít víc do hloubky a věnovat se tématům podrobněji. Markéta Dočekalová pro její zpracování nastudovala obrovské množství materiálu ("Načetla jsem opravdu stohy literatury české i zahraniční. Studovala jsem literární vědu z českých, slovenských, anglických, ruských, německých i holandských pramenů. Srovnávala jsem, co se kde učí a proč, co kdo kde radí začínajícím autorům a z jakého důvodu. K tomu všemu jsem přidala vlastní zkušenosti a vznikla dvojka. Původně měl mít rukopis 280 normostan, ale nakonec jsem odevzdala rukopis o několik děsítek stran rozsáhlejší. Vydavatelství souhlasilo, protože něco takového tu skutečně ještě nebylo. Bude to pořádně "tlustá" učebnice a já doufám, že vám všem přijde vhod.").
Pro ty, kteří váhají, jestli si knihu koupí, nabízím nástin obsahu.
1 Úvod
2 Přípravné období
2.1 Autorský deník
2.2 Jak se píše autorský deník
2.3 Role autorského deníku v přípravném období
2.4 Cvičení
2.5 O čem příběh je?
2.5.1 Téma
2.5.2 Premisa
2.5.3 Nalezení premisy
2.5.4 Funkční a nefunkční premisy
2.5.5 Cvičení
2.6 Lokace
3 Co, pro koho a jak vyprávět?
3.1 Cílová skupina
3.2 Žánr a forma zpracování
3.3 Způsoby a druhy vyprávění
3.4 Výběr autorské perspektivy a vyjadřovacího způsobu
3.5 Kompozice
3.6 Filmové vyprávění
3.7 Jednostránková synopse
3.7.1 Cvičení
4 Filozofie děje
4.1 Co je to příběh?
4.2 Zápletka, konflikt, příběh
4.3 Stavba příběhu
4.3.1 Cvičení
4.3.2 Cvičení
4.4 Extrémy a kontrasty
4.4.1 Cvičení
4.5 Scéna a odstavec
4.5.1 Cvičení
4.5.2 Cvičení
4.6 Překvapování čtenáře
4.6.1 Cvičení
5 Jak doopravdy začít?
5.1 První dějství v povídce, novele a románu
5.2 Postava
5.3 Konflikt
5.4 Přesnost
5.5 Věrohodnost
5.6 První scéna díla
5.7 Cvičení
5.8 První dějství ve filmu
6 Druhé dějství
6.1 Smysl druhého dějství
6.2 Než začnete psát druhé dějství
6.3 Výběr vhodných scén
6.4 Popis a flashback
6.5 Dramatizace druhého dějství
6.6 Struktura románu
6.7 Ukázky a rozbory povídek
6.7.1 Cvičení
6.8 Druhé dějství ve filmu
7 Postavy
7.1 Homo fictus
7.2 Jak správně vybudovat postavy
7.2.1 Fiktivní biografie
7.2.2 Cvičení
7.2.3 Motivace a vývoj postavy
7.2.4 Cvičení
7.3 Stereotypní postavy
7.3.1 Cvičení
7.4 Archetypy
7.4.1 Cvičení
7.5 Kapacita postavy
8 Dialogy
8.1 Literární dialog
8.2 Filmový dialog
8.3 Cvičení
9 Pohrajte si s koncem
9.1 Klimax (katastrofa, vyvrcholení)
9.2 Rozuzlení
9.3 Třetí dějství krátké povídky
9.4 Knihy na pokračování
9.5 Třetí dějství u televizních seriálů
9.6 Třetí dějství ve filmu
9.7 Zajímavé ukázky ke čtení
10 Závěrečné práce na rukopise
11 Typy pro pohodové psaní
11.1 Cvičení na povzbuzení fantazie
12 Nabízení a prodej díla
12.1 Jak nabízet rukopis knihy
12.2 Jak nabízet filmový nebo televizní scénář
13 Klíč k cvičením
14 Internetové odkazy
15 Seznam literatury
16 Rejstřík
17 O Autorce
Obsah vypadá zajímavě, asi si knížku budu přát od Ježíška. Ale i když autorka tvrdí, že se psaní dá naučit (ostatně za to, že učí "psát", bere peníze), ale zajímá mě váš názor: Co myslíte? Dá se tvůrčí psaní naučit? Nebo se musí člověk narodit s talentem zachycovat události kolem sebe?
(v anketě mi nejde dopsat závorka ani lomítko, proto píši v ženském rodě. Pánové laskavě prominou) :)