Stará auta a ekologie

4. 01 2009 | 11.18

Jsou všechna stará auta opravdu tak neekologická, že se musí zatížit daní? Podívejme se na test, který udělali v Německu. Kdo má vyšší spotřebu: VW Golf I proti VW Golf V

Pro test prováděný společností SWR-Fernsehen je k dispozici VW Golf Diesel první řady – z muzea na ulici. Tento starý Golf musí nastoupit proti svému nástupci Golfu V TDI. Je nové vozidlo signifikantně úspornější než vozidlo staré?

Obě vozidla s plně natankovanou nádrží vyráží na cestu. Stejné město, stejná silnice. Po přesně 100 km nastal moment rozhodnutí. Jedeme s vozy k výdejnímu stojanu a opět natankujeme nádrž až po okraj. Výsledek dopadá pro (pra)Golfa z roku 1983 skutečně pozitivně: tento stařičký vznětový motor si na cestu vyžádal skromných 4,41 litrů nafty. Nyní je na řadě jeho vnuk. K našemu překvapení není dnešní VW Golf již tak skromný. Změřená spotřeba činila 6,33 litru.

V rámci zkoumání příčiny získáváme podezření, že nový VW Golf by mohl mít nadváhu. A skutečně, zatímco starý úsporný VW Golf váží 910 kg, je to u nového VW Golfu již 1 350 kilogramů. A toto není pouze jediný případ nýbrž trend celého automobilového odvětví.

Přiznáváme, moderní VW Golf nabízí daleko vetší pohodlí a bezpečnost. Rovněž výkon motoru se téměř zdvojnásobil z 54 HP na 105 HP. Toto je z hlediska řidiče žádoucí – ovšem z hlediska klimatu na tom není starý VW Golf vůbec hůř než ten nový. Přesto se obzvláště díky daňovým pokutám, které platí pro vozidla od roku 1997, dnes sešrotovávají ekologická vozidla s řízeným katalyzátorem.

Co se týká spotřeby, tak i český výrobce Škoda vyráběl ještě do roku 2000 Octavie s technologií TDI, které měly spotřebu okolo 4 litrů/100 km. Dnes, po deseti letech vývoje, by měla být spotřeba logicky ještě nižší. O to překvapivější je údaj o spotřebě aktuálně vyráběných Octavií dosahující 6 - 7 litrů/100 km.

Další plus pro starší vozy. Dříve se vyráběla auta s předpokládanou životností 10-15 let, dnes se počítá 5 let. A právě výroba nových aut značně zatěžuje ekologii. O tom ovšem automobilový průmysl nerad mluví. Než se nové vozidlo dostane až do obchodu, uvolní se během jehovýroby do ovzduší 20 až 30 tun CO2.