Jak opisovat? (taháky)

10. 10 2007 | 22.02


doporučuji zalepit tahák do izolepy (pokud zrovna nemáte doma laminátovací stroj), je pak pevnější, nedá se tak snadno zmuchlat (a když ho zmuchláte dá se dobře vrátit do původního stavu) a hlavně je odolnější vůči potu

když si tahák vytisknete, zvírazňovačem si znovu označne důležité pojmy (lepší orientace zaručena)

používejte výhradně písmo Arial, velikost (3-5 ...podle kvality tiskárny a vašich očí), nastavte si řádkování 0,9 (+10% informací), proložení znaků zmenšete na 90%, používejte tučné písmo (Ctrl+B), kurzívu a podtržené

tahák o šířce 5cm (+/- podle velikosti ruky) jedině do ruky, větší pod papír, překládejte, skládejte (vyplácí se to)

viděl jsem různé komplikované mechanismy na skování taháků, je to ale jen zdržovadlo

dlouhý rukáv, košile s kapsama, bordel na lavici => usnadní schování taháku v krizové situaci

když tahák nepotřebuji, hned ho zastrčím do kapsy (učitel nemá právo vás prohledávat - to může učinit jen policie)

čím dál sedíte od katedry, tím lépe

zbytečně neprovokujte a nedívejte se učitelovi do očí (tím ho akorát k sobě přilákáte)

lidé, píšící levou rukou mají daleko více výhod při používání taháků

ověřená metoda je také tahák přelepit průhlednou lepící páskou na propisovací tužku, kterou píšete (musí být bílá) - drobné písmo, které je na taháku na propisce není téměř vidět

nepovolaným vstup zakázán

1. Být v učebně první a najít si nejlepší místo k opisování. Ve třídách kde jsou lavice spojené do řad a je jen jedna ulička vedle lavic je zpravidla nejlepší místo v zadních lavicích u zdi. Super je když za sebou máte ještě jednu řadu lavic aby k vám nikdo nemohl. Když jsou lavice spojené k sobě ale uličky jsou po obouch stranách tak je nejlepší sedět někde uprostřed. No a u klasického postavení lavic v řadách kde jsou uličky mezi každou řadou se musíme řídit postavením strolu učitele a zvykama učitele. Ale já je dobré si vybrat místa vzadu naproti stolu učitele a ty by nebyly vůbec špatný, ale tohle je individuální.

2. Mít super souseda. Soused musí mít pro vaše opisování pochopení. Nesmí se bát opisovat a musí vám s opisováním pomáhat. Když něco umí tak to není na škodu. Vy mu ale musíte taky pomáhat, protože jestli vás kryje tak to musíte ocenit a i za cenu toho, že vaše písemka nebude stoprocentní a musíte mu poradit.

3. A poslední pravidlo je to, že to na vás nesmí být vidět. V tomhle oboru se totiž červenání nebere jako roztomilé. Je to nepřípustné, protože tak necháte vyhrát učitele a to není dobré. A když už to na vás vidět je tak to dělejte tak aby vás nechytil. Jednou se naučte a zkuste nachytat učitele na to aby si myslel, že opisujete. Podmínkou ale je aby se šel alespoň jednou přesvědčit jestli nemáte tahák. Když zjistí že ne, máte pro příště vyhráno (proč si to ale tak komplikovat).
4. Není pravidlem, že malý tahák dobrý tahák. Ze své zkušenosti můžu říct, že velké taháky nemají chybu a mnohdy jsou lepší než nějaké malé potvory. Učitelé nejsou tak chytří aby prokoukli, že vaše A4 kterou máte položenou na lavici, není papír na který píšete písemku, ale nádherný tahák, na který se slabou tužkou zdatnému opisovateli podaří hravě zmáčknout celý sešit.

Co k tomu dodat. Jen mít chytrého souseda před sebou. Jo musí bejt taky po napsání písemky ochotnej vám jí dát vedle sebe abyste měl lepší výhled no a pak už jen stačí dobrý výhled.

  • Tahák napsaný na ruce - Jeho nevýhodou je, že pokud se hodně potíte tak se tahák snadno rozpije. Máte obrovskou smůlu v případě že by se prověrka odložila na jiný datum.
  • Tahák napsaný na lavici - obyčejný tahák, který napíšeme obyčejnou tužkou na lavici. Poté ho zakryjeme papírem s prověrkou nebo rukou. Po dopsání prověrky musíme tahák vygumovat.
  • Na noze - Skvělý tahák pro léto. V době kdy nosíme kraťasy (u holek minisukně) či krátké nohavice. Tahák napíšeme nebo přilepíme lepenkou na nohu a zakryjeme oblečením.
  • Tahák napsaný na papírku nebo na počítači - (zmenšený nejlépe velikost 4 až 4,5). U tohoto taháku je velké množství míst, kde ho můžeme schovat: pod hodinkami, v kapse, pod nohou, v přední kapse u mikiny (skejťácká), pod rukávem, v kapse v penálů, pod hodinkami, pod náramek či do speciálních roztahovacích per.
  • Taháky se dají nahrát na kazetu či CD a při prověrce stačí jen pustit a poslouchat vámi namluvené odpovědi.
  • Dejte si sešit na kolena a v případě potřeby zasuňte sešit do lavice (pokud tam máte poličku). Příliš velká pravděpodobnost načapání.
  • Zjistěte si na jaký papír budete psát a poté si na podobný papír vypište různé otázky. Bude to vypadat jako kdyby to bylo vaše pravé zadání.
  • Tahák si přilepte lepenkou zespoda na lavici a při písemce ho jen vyklápějte.
  • Když sedíš u okna přilep ho na okno do nějakého místa kde nebude vidět.
  • Když sedíš u stěny napiš si ho na zeď (takovou barvou aby text nebyl nápadný ale aby si ho přečet). Na konci hodiny je nutné tahák smazat
  • Na lavici si zespoda přilepte papír s malým výstřihem. Do něj můžete vložit tahák jako do šuflíku.
  • Tahák si napiš na obal sešitu např. tužkou.
  • Tahák napsaný na papíru si vlož za zadní obal sešitu (např. studijní průkaz...). Když něco potřebuješ jen sešit otočíš.
  • Schování taháku do štěrbiny u radiátoru
  • Na nástěnku velkým písmem napište například nějakou zprávu. Její obsah však bude probírané učivo. Pokud si učitelka nebude číst nástěnku, tak z něj může opisovat celá třída (blbě ale vypadá když se všichni dívaj na nástěnku).
  • Skvělý fígl do předmětů jako např. matematika, fyzika... Tahák buďto schováme do kalkulačky, nebo ho můžeme rovnou napsat obyčejnou tužkou do volných míst.
  • Pokud máte zrovna počítače s připojením na internet tak se všichni připojte na chat a tam si posílejte odpovědi.
  • Pokud máte košili a jen malý tahák můžete si ho schovat do kapsy, tak aby jste na text viděli.
  • Na písemku si vemete dvojlist a tahák si napíšete na druhý list, první list popíšete a pak už jen odtrhnete list s tahákem. Když se učitel zeptá co děláte tak si trháte čistý papír na další písemku.

--------------------------------------------------------------------------

Tahák na židli

K taháku který si dáte na židli mezi nohy asi není co dodat. Snad jen to že na vás nesmí být poznat kam koukáte. Takže hlava musí zůstat stále alespoň opticky nad lavicí a oči smidraj na tahák. Nezkažte si oči.

Tahák na zemi

V dávných dobách na základní škole jsme měli jednu učitelku na dějepis, která si myslela, že naše opisování omezí tím, že nás posadí rovnou před katedru a nechá nás tam před ní potit nějaký letopočty. Ale taky jsme přišli na to jak to udělat. Předně jsme využili toho, že po nás chtěla aby nezůstalo nic na lavici. Domluvili jsme se se spolužákama, kteří obývali lavice normálně, aby nám nechali na lavici učebnici a po výzvě učitelky, ať si lavise sklydíme jsme si shodily učebnici vedle lavice. Pak když se úča věnovala zkoušení jiných chudáků jsme využily našich skvělých dovedností a nohou jsme si pěkně nalistovali stránku na které byla daná látka. No a dál už můžete hádat.

Tahák na tácku

Tahák na tácku od piva. Vynikající vymoženost. Nevýhodou je, že na tácku není tolik prostoru, ale i na to je fígl. Takže na začátku vám stačí jeden připínáček a tácek od piva. Připínáček bodnete asi 1 cm od okraje tácku a potom tácek připevníte k spodní straně desky lavice. Když se vám na tácek vejde všechno a máte ho jen na jedno použití tak jste u konce. Jestli ale máte více materiálu tak si poradíte následovně. Na tácek nalepíte čtyři proužky izolačky nebo něčeho jiného ale musí vám to dělat rožky, do kterých budete moci zasouvat jednotlivé připravené taháčky. Po zhotovení už není nic lehčího než když si při písemce tácek vytočíte z pod lavice a když se bude blížit učitel tak se stačí jen lehce přisunout k lavice a tácek v pohodě zajede zpátky pod desku.

Tahák na sešitu:

Taky dost dobrý. Musí vám teda nechat na stole věci ale to by neměl bejt takovej problém. Záleží na tom jak dobrý máte oči. Kamarád jednou psal tahák na sešit, dával si pozor aby to nebylo vidět, no ale nedomyslel že na to kouká z 10 cm a když to potom při písemce měl trochu dál tak to neviděl. Takže pozor na to.

Tahák na nástěnce:

K taháku na nástěnce samozřejmě potřebujete nástěnku. Takže tento tahák je omezen tak na tři lidi ve třídě ne-li na nikoho. No musíte mít prostě to nejlepší místo ve třídě. Je to jednoduché. Tahák prostě připíchnete na nástěnku a je to. Nějaké zakrytí pochybnou kresbou také není od věci.

Tahák na lavici:

Klasika. Jen se vám nesmí potit ruce, aby jste si to nesmazali a nesmíte mít tužku která vám potom nejde smazat. Lavice je nádhernej prostor na kterej se vejde snad uplně všechno. Trochu to sice špiní, ale kdo by se zlobil.

 

 

Tak tady jsou taháčky.Pomůžou vám zvládnout písemku když jste se na ni nestihli naučit. =)


JAK NA BEZVA TAHÁK


1. Pročíst si látku a porozumět jí. Bez toho nemáte šanci.

2. Podtrhnout si v textu (v učebnici) nejdůležitější body a data.

3. Vypsat si tyto body na papír a doplnit k nim nejasnosti; tahák vypracovat v přehledném systému, v bodech a podbodech.

4. Pročíst si tahák po sobě, zda je srozumitelný.

5. Zkusit si jej zopakovat zpaměti. Potřebujete ho ještě vůbec?

Klasické metody

1. Ruční práce Napsat si tahák na ruku propiskou nebo fixou je ta nejstarší metoda.

Plusy: Vždy "po ruce".

Minusy: Ruce máte jen dvě, a navíc se přitom trochu umažete. Pokud ale látce nerozumíte, tahák bez systému vám stejně nepomůže.

2. Kdo má pod čepicí Malinkaté papírky a na nich ještě menší písmenka se vejdou klukům do kapes, holky si je připínají pod sukně. A vejdou se i pod čepici.

Plusy: Pokud si tahák vytisknete na počítači, pak ho po sobě nejen přečtete, ale navíc bude i přehledný. A z toho už se dá něco naučit.

Minusy: Učitel vás může snadno odhalit.

3. U lavice dítě stálo[8230] [8230] na lavici tahák psalo. Při čmárání taháku na školní lavici už musíte předem počítat s tím, že ho zase brzo smažete.

Plusy: Obrovská plocha pro vaše poznámky. Na lavici se vejde všechno.

Minusy: Tahák na lavici moc dlouho nevydrží. Stojí to vůbec za to?


Vynalézavosti se meze nekladou

1. Tenisahák Taháky jsou často kolektivní prací. A jak poslat tahák z jedné lavice do druhé? Třeba tak, že vyříznete "kapsu" do tenisáku[8230] Plusy: Vejde se toho do něj hodně a kutálí se daleko.

Minusy: Mohl by se dokutálet trochu moc daleko. Třeba k panu učiteli. "Kapsu" v něm je ale těžké odhalit, a co je špatného na tenisáku?

2. Víceúčelová láhev Láhve s vodou nebo limoškou jsou z průhledného plastiku a na sobě mají nalepené etikety. Takže tahák zašoupnutý mezi etiketu a lahev je z druhé strany docela dobře vidět.

Plusy: Zcela na očích, a přesto nenápadné. Minusy: Moc se toho tam opravdu nevejde. 3. Pomoc z nebes Pozemské taháky vám nepomáhají? Zkuste to s těmi nadpozemskými. Připravte si velký list papíru a nalepte ho na strop nad svou lavici.

Plusy: Pod svícnem je největší tma a nad hlavou vám tahák nikdo hledat nebude. Minusy: Produkčně je to trochu náročné. Potřebujete dobré oči - a docela se hodí štafle.


Moderní technologie

1. Mobilák Mobil má dneska skoro každý a do prostoru pro esemesky se vejdou i data.

Plusy: Skladnost a dostupnost.

Minusy: Omezená kapacita. Možná budete nakonec muset psát i po mobilu.

2. Našprtaný discman S pomocí mikrofonu, vypalovačky a počítače si dokážete vytvořit cédéčko s padesáti zvukovými stopami, z nichž na každé bude váš vlastní lahodný hlas předčítat všechnu studijní látku, na kterou si při písemce nevzpomenete.

Plusy: Můžete si přepínat mezi jednotlivými stopami (a tedy namluvenými látkami). Minusy: Jde jen o to, zda je ve vaší škole poslech walkmana či discmanu vůbec povolen. 3. PDA V současnosti nejuniverzálnější pomůcka. Nejenže má obrovskou kapacitu, ale navíc u mnohých PDA funguje bezdrátové spojení - tudíž se dají taháky posílat i z lavice do lavice.

Plusy: Pokud si připravíte poznámky opravdu svědomitě, vejde se do PDA skutečně všechno a přehledně. Skvěle se z něj učí.

Minusy: Každá baterie se jednou vybije.

Když vás chytí, tak vás vyhodí!

A proto je lepší než taháky používat třeba mnemotechnické pomůcky. Sami si můžete jakoukoliv vymyslet, ať už ve formě krátkého příběhu nebo básničky. Tady jsou příklady některých z nich:

Čeština: Příklad na vyjmenovaných slovech po B

Být je pěkné, když je kde bydlit, jsem obyvatel, když mám byt, nebo aspoň příbytek, ve kterém je nábytek, nejsem přece dobytek. Obyčej je umýt si obličej, abych byl bystrý. Bylina není kobyla a už vůbec ne býk se jménem Přibyslav.

Chemie: Příklad na svislé řadě periodické soustavy prvků

Herbert Nechce Armádní Krasavici Xenii Ranit.

Tedy prvky He, Ne, Ar, Kr, Xe a Rn.

Dějepis: Příklad na římských číslicích

Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města.

I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000.

Zeměpis: Příklad na oceánech Který oceán je Tichý a který Atlantský? To je jednoduché - ten, co je za Amerikou, je od nás dál, než ten, co je u Evropy, takže není slyšet. A proto je Tichý.

Matematika: Příklad na zapamatování Ludolfova čísla pi

Kolik desetinných míst pi si pamatujete? Zkuste to podle slov, v nichž počet písmen v každém znamená jedno desetinné místo. Sám u sebe v hlavě magického pí číslic deset mám. = 9 nebo Lín a kapr u hráze prohlídli si rybáře, udici měl novou, rybičky neuplovou. = 12 a nebo Mám, ó bože, ó dobrý, pamatovat si takový cifer řad. Velký slovutný Archimedes pomáhej trápenému, dej mu moc, nazpaměť nechť odříká ty slavné sice, ale tak protivné nám, ach, číslice Ludolfovy! = 30

Hudební výchova: Příklad na operách Bedřicha Smetany

Braprodali dvě hutačervi.

Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna, Viola (nedokončená).

ROZHOVOR:

Tahákologie - jak se věci učit a naučit Rozhovor s doc. PhDr. Jiřím Kovaříkem, PhD., psychologem pro rodinu a dítě ze Střediska náhradní rodinné péče a místopředsedou českého výboru pro UNICEF.

"Tahák je dobrý k tomu, aby se nemusel použít. Je to výborná příprava, při níž si rozčleníte látku tak, abyste jí sám porozuměl."


Jakým způsobem by se měl člověk učit?

"Zásadní je látku pochopit. Učení má význam v situaci, kdy se propojí s konkrétní zkušeností. Český vzdělávací systém je bohužel založen na encyklopedických znalostech, tedy na biflování, ne na pochopení. Celý život si nemůžete všechno pamatovat. Pokud věc ale pochopíte, vždy budete vědět, kde tu kterou informaci najít. A to je zásadní."

Jak si zpracovat třeba takovou kapitolu z dějepisu?

"Například filozof Ladislav Hejdánek si v knihách podtrhával text různobarevnými pastelkami. Originální myšlenka byla červeně. Něco důležitého a charakteristického bylo žlutě. Fakty byly modře. A blbosti zeleně - nebojte se s učebnicí nesouhlasit. Podtrháváním získáte systém. Dejte si ale pozor, abyste nepodtrhával všechno."

Co znamená to pochopení?

"Tak například v dějepisu se můžu jen šprtat data, ale z toho nic nemám. Pokud chci pochopit, pak si musím uvědomit, v jakých souvislostech se událost odehrála, nebo které propojuje. Pak se na to podívám jako na divadlo - které osoby tam vystupují? Kdo jsou ,dobráci' a kdo ,lotři'? Teprve pak se můžu začít biflovat ty věci, které jen ,pochopit' nelze."

Existuje recept, jak napsat správně písemku?

"Každou otázku si přečtěte aspoň dvakrát. Projděte si všechny a nezačínejte otázkou číslo jedna, ale tou, která je pro vás nejsnazší. Určitě nevyplňujte odpovědi od začátku do konce, mohl byste se u něčeho zaseknout. Musíte pochopit, na co vlastně máte odpovídat. Opět se tak vracíme k tomu pochopení - v otázkách se odrazí, na co se učitel ptá. A když tohle pochopíte, pak víte, jak mu odpovědět."