Quo vadis, F1? 2. část

27. 07 2013 | 22.50

Michal je v posílání příspěvků stejně aktivní, jako v psaní komentářů - bohužel já už nejsem tolik aktivní v jejich zveřejňování.:D Takže i když pokračování úvahy nad směřováním F1 je už pěkně vousaté, dostávám se k jeho zveřejnění teprve teď. Je to kratší komentář, a jako tradičně náležitě ferraristický.:)) Tak příjemné počtení.;)

 

 

Jean Todt v čele FIA

Upřímně čekal jsem od něj mnohem víc než to, že bude slepě pokračovat v nastoleném trendu, a schovávat se za všechna ty prohlášení o omezení výdajů apod. Když se Max Mosley ke konci svého volebního období zbláznil (dřív jsem ho měl rád), byl jsem rád, že ho nahradí právě Todt, ale velmi mě zklamal. Najednou jako by to byl úplně jiný člověk, jako by zapoměl čeho všeho dosáhl u Ferrari. Nikdy jsem nepochopil proč, když k tomu má pravomoc, nevrátil předpisy zpátky do roku 2002.

Pneumatiky Pirelli

Nebudu zastírat, že pro mě coby ferraristu existuje jen jedna pneumatikářská firma, a to Bridgestone. A taky myslím, že společnosti Pirelli by měli sebrat italské občanství. Protože to, co tato firma vyrábí, je obyčejný šunt. I guma kterou si koupíte v papírnictví vydrží víc, než jejich střední směs. Je sice možné, že to dělají na příkaz mocného pana Ecclestonea, ale doufal jsem, že budou mít svou hrdost, že než vyrábět takto nekvalitní produkty, to radši že světa F1 odejdou.  Kdyby alespoň týmy nechtěly na těch pneumatikách závodit, a oháněly se třeba strachem o bezpečnost jezdců, dalo by se něco změnit. Ale bohužel ta jejich nejednotnost (viz. první díl)...

 

Tilkedromy

Tohle by bylo povídání na celý večer, a ne jen na pár řádek. Všechny nové okruhy jsou příšerné, postradají prostě takové to kouzlo. Jsou příliš sterilní. Proto nechápu proč se z Tilkeho dělá bezmála hrdina. Copak FIA nevidí ty stížností fanoušků? Anebo je vidí, ale s gustem je přechazí s tím, že nechce řešit nic záporného? Jistě, jednou se dá udělat chyba, ale člověk by se měl poučit, a znova ji neopakovat; bohužel Tilke dál kreslí jeden mizerný okruh za druhým.

Kontroly FIA u týmů

Pokud toto náhodou čte někdo, kdo se vyzná v mezinárodním právu, doufám, že se vyjádří v komentářích. Mě jako laikovi se zdá protiprávní, aby FIA (se sídlem v Anglii) kontrolovala účet za elektřinu týmu Ferrari v Itálii. Navíc automobilka Ferrari je soukromá společnost a věřím, že všechny ekonomické údaje, která sama nezveřejní, jsou tajné. Přeci není možné, aby se v mé továrně pohyboval nějaký panák v drahém saku a kontroloval, jestli pracuje 60 nebo 80 zaměstnanců. Něco takového musí být zcela jednoznačným porušením mezinárodního práva, a hlavně já bych si někoho takového do své továrny ani nepustil. Tady se totiž nejedná jen o Ferrari, ale o všechny ostatní. Pro jistotu ještě jeden příklad: utratíte 60 mil. EUR za aerodynamický tunel. Ty peníze byly vaše, a tunel je taky váš, a na vašem pozemku. A pak přijde někdo a řekne, že ho můžete používat jen 40 dní roce? To je úplně to samé, jako kdybyste si v pekárně koupili housku, ale pekař vám řekne, že ji můžete sníst jen mezi 11:00 a 12:00. 

Platící jezdci

Královna motorsportu, tak bývá F1 občas označována. Ale je tomu tak? Když se do ní může dostat kdejaký průměrný jezdec jen kvůli tomu, že mu místo zaplatí sponzoři? To není tak úplně fér, jelikož spousta talentovaných jezdců nemá šanci. Víte, ono se to stejně pozná ale až časem. Můj názor je takový, že o vstupu do F1 má rozhodovat talent.