Pět nejošklivějších vozů F1

27. 01 2014 | 18.00

Nevím, jak vás, ale mě osobně nové vozy děsí natolik, že už se ani netěším na představení těch, co nám ještě zbývají. Ty nosy jsou prostě tak odporné, že zcela zastíní i to, že zbytek auta je jinak velmi pěkný (případ McLarenu a Ferrari). Jsem velmi zvědavá, s čím přijde Red Bull, když Newey razí teorii, že když to není hezké, není to ani dobré.

Našla jsem na internetu článek o pěti nejošklivějším vozech historie, tak můžete porovnávat, jestli je to letos vážně taková hrůza, nebo už bylo hůř. Podle mě je nejhůř v tom ohledu, že zatímco jindy měla hnusné auto jenom jedna, maximálně dvě stáje, letos to bude drtivá většina startovního pole.

Williams FW26 - u nás známý jako kladivoun, v zahraničí přezdívaný mrož.

williams

Nejen, že to vypadalo strašně, ale ještě to bylo úplně k ničemu, i když si od této extravagance Williams sliboval velké věci. Williams s tímto čumákem nedojezdil ani sezónu, ve VC Maďarska už nastoupil s klasickým nosem. Perlička z kuloárů - "pachatelem" tohoto prvku byla žena.

 **

March 711, zvaný čajový podtácek.

march

V roce 1971 March ještě neměl takové jméno, jako má dnes, naopak byl většinu času spíše podceňovaný, ale začínal si pomalu získávat dobrou reputaci. Tu rozhodně nepodpořil, když představil vůz, který podle předního křídla evokoval spíše servírku nebo právě podtácek. Na druhou stranu to byl ale sakra rychlý podtácek, který zajistil Ronniemu Petersonovi druhé místo v šampionátu.

 

Brabham BT 34, alias humří klepeto.

brabham

Tato ťafka mezi oči byla o to větší, že Brabham měl do té doby pověst konzervativce, který se držel starých typů vozu, i když ostatní už přecházeli na nové a experimentovali. Jednalo se o unikát - řídil ho pouze Graham Hill, jeho týmový kolega vyfasoval starý vůz BT33. O rok později si jízdu s klepítkem vyzkoušeli i Carlos Reutemann a Wilson Fittipaldi.

 

Ferrari 312B3 neboli sněžný pluh.

ferrari

Začátek sedmdesátých let byl zkrátka divoký, dokazuje to i tenhle kousek z roku 1973. Své premiéry se ale dočkal až o rok později, jelikož Mauro Forghieri byl z Ferrari vyhozen, aby vzápětí Ferrari pokorně přijalo svého inženýra zpět po notně nepovedené sezóně. Nakonec svému týmu přinesl druhé místo v šampionátu. Kdyby takový vůz mělo Ferrari loni, žádná sněhová vánice by je nezastavila...

 

Ligier JS5, krycí jméno čajník.

Ligier JS5

Právě s touto obří čajovou konvičkou vtrhl Ligier v roce 1976 na scénu. Nebyl ale průkopníkem, tento vzhled byl v historii F1 zkoušen už dříve, chytily se ho například i takové týmy jako Ferrari, McLaren a Lotus, a nakonec se po dráhách proháněli ještě robustnější čajníky. Koncem 70. let ale z tratí navždy zmizely kvůli úpravě regulí.