Quo vadis, F1?

3. 04 2013 | 21.27

Rubrika "křeslo pro hosta" má první příspěvek, jak jsem slibovala. Michal mi poslal ještě další dva, ty se tu také časem objeví, ale nebude to nijakou závratnou rychlostí, přeci jen bych mezi ně ráda vecpala několik svých článků.:)) Jako první ke zveřejnění jsem vybrala příspěvek, ve kterém Michal shrnuje změny, které se mu v F1 nelíbí, a já sama za sebe musím říct, že se s podstatnou částí vyslovených názorů ztotožňuju. A sama za sebe bych přidala ještě třeba zrušení monzunových pneumatik, ale tohle téma si schovávám do toho slibovaného a stále neuskutečněného článku o strachu pořadatelů i jezdců z každé kapky vody na trati. Přeju příjemné čtení a doufám v aspoň pár komentářů, ať se nám ta nová rubrika pěkně rozjede.;)

Možná pamatujete tu dobu, kdy vozy F1 vypadaly jako formule, kdy se v Monze překonávaly rychlostní rekordy, kdy si mohl každý fanoušek zahrát na závodního inženýra a spočítat si, kolik který jezdec dostal paliva, a kdy zajede do boxů, kdy Luca Badoer kroužil nekonečná kola ve Fioranu a kdy vyhrávalo Ferrari.
Já to pamatuju, a proto jsem se rozhodl napsat článek o tom, co mi ve Formuli 1 chybí, a co mi na ní vadí.  Nečekám že se mnou budete všichni souhlasit, ale směr, jakým se F1 ubírá, nepovažuji za správný. 

Tankování paliva při pit stopu

Když jsem začal F1 sledovat, byla to běžná věc a já si vychutnával pohled na to, jak dokonale secvičená parta mechaniků skáče kolem auta, mění pneumatiky a doplňuje palivo a to vše v rekordním čase. Dnes mechanici jen vymění kola a tím to končí. Jistě, občas se to nepovedlo úplně podle představ, ale to k tomu patří. Mě prostě při těch dnešních pit stopech něco chybí, a občas přistihnu sám sebe, jak ve změti mechaniků hledám Nigela Stepneyho s palivovou hadicí.

Neomezené testování

Před velkou cenou Monaka mohl Schumacher naskočit do vrtulníku a za chvíli se už proháněl po Fioranu. Dnes se prakticky netestuje, roli testovacích jezdců nahradily výkonné počítače a softwary. Spousta jezdců se ze dne na den ocitla de facto bez práce, a že to není dobře nás přesvědčil případ, kdy se hledala náhrada za zraněného Felipeho Massu. Luca Badoer vypadal jako hlupák, protože dostal auto, které vůbec neznal. A to vše jen kvůli výmluvám o tom, že je třeba šetřit, a že malé týmy nemají prostředky a bla bla bla. Pokud nemáte peníze na F1, nelezte do ní!  Mimochodem, cena všech těch výkonných počítačů a softwaru několikrát převýšila náklady na jeden testovací den ve složení jezdec + vůz + mechanici.

Omezení výkonu motorů

Ferrari je dvanáctiválec, už se tak zrodilo. A to co se od příští sezony chystá je hanba. Co to má jako být? Ubohých šest válců, a co přijde potom? Čtyři válce? A dál? Opravdu to kvůli zaslepenosti několika lidí skončí jednou tak, že motor vozu formule 1 bude výkonnostně stejný jako motor z mé Octavie? Motor má být srdcem každého vozu a ty motory z formule 1 mají být to nejlepší a nejvýkonnější. Chci vidět dvanáctiválec, který kolem mě projede 380 kilometrovou rychlostí a s hromovým řevem, při kterém se bude otřásat země. Chci mít pocit, že sleduji závod F1 a ne Škoda octavia cup.

Omezení aerodynamických prvků

Miluji všechna ta křidélka, bočnice a difuzory. Bohužel dnes jsou ta auta dost holá, a vše, co se týče aerodynamiky, ustoupilo do pozadí. F1 má být o aerodynamice. Fanoušek musí mít pocit, že nebýt všech těch křidélek, mohlo by to auto létat.

Nejednotnost týmů

Na tohle bohužel doplácí všichni. Týmy a jejich čelní představitelé nejsou schopní se shodnout ani v základních věcech. Kdo z toho profituje je samozřejmě Ecclestone a hned za ním Todt, potažmo celá FIA. Díky tomu si Bernie účtuje poplatky snad i za vzduch který jezdci dýchají v boxech. Nikdy asi nebude 100% shoda všech, ale minimálně většina by se měla umět Ecclestoneovi postavit.

 

Bez peněz do F1 nelez

Už jsem o tom mluvil při testech. F1 je drahá, ale jsou týmy, které na to mají, a nevidím jediný důvod, proč by měly doplácet na to, že někdo jiný neumí získat sponzory a nebo si prostě myslel že to finančně zvládne. Zde ať si každý z majitelů soukromých týmů šáhne do svědomí, jsou snad natolik svéprávní, aby věděli, kolik F1 stojí. Nevěděl to patrně majitel Marussie a tenhle krok vedle ho teď stojí 1,25 milionů liber týdně. A já se ptám, k čemu jsou všechna ta nesmyslná omezení? Když i po radikálních škrtech na to Marussia stejně nemá. K ničemu! Byla to jen snaha poškodit všechny úspěšné stáje. Radši se budu dívat na čtyři auta od Ferrari, McLarenu, Red Bullu, Mercedesu a Williamsu. Než na dvě auta trápící se organizace, která stejně nikdy žádný zázrak v F1 neudělá.  Speciální dodatek pro fanynky Bianchiho: kdyby F1 nešetřila, nebyly v ní malé týmy, a velké týmy měly v závodě čtyři vozy, byl by na tom Jules líp, protože by už dnes závodil za Ferrari.:))