Jak stvořit pecku na trhu

13. 12 2016 | 13.31

Chcete, aby o Vaší myšlence, reklamě, Vašem životním postoji, volebním programu nebo výrobku mluvili úplně všichni? Tady je návod, jak to zařídit.

pecka na trhu

Jak stvořit pecku na trhu

Je úplně jedno, jestli si přejete, aby se všichni lidé hromadně dali na recyklování, stali se vegany, podpořili Váš projekt při hlasování zastupitelstva města nebo přišli do Vaší cukrárny a skoupili tam všechny věnečky. Ve všech případech potřebujete využít nástroje, o kterém se Vám právě chystám říct.

Klasická reklama už narazila na své meze a sypat statisíce do televizních spotů a obrovských billboardů na dálnici má čím dál tím menší efekt. Na vrcholu rozmachu je tatáž reklama převlečená do modernější online podoby (bannery, všechny ty vychytávky jako Sklik a Google Ads), která už ale také ztrácí účinnost, protože lidé se postupně stávají odolnými i vůči ní, společně s email marketingem, affiliate marketingem a propagací na sociálních sítích, což jsou tři skvělé nástroje, díky kterým si může velkou reklamu dovolit i malá firma. Nicméně i tyto formy propagace mají své limity. Existuje však ještě další možnost, jak získat lidi pro Vaši věc: ta nejefektivnější a potenciálně nejednodušší pro realizaci, která Vás navíc nemusí stát majlant.

Je to šuškanda. Virální šíření Vaší myšlenky, která po vypuštění začíná žít vlastním životem a nekontrolovaně se bez Vašeho dalšího přičinění šířit dál a dál prostřednictvím všech, kdo se s ní dostanou do styku. Noví nositelé Vaší myšlenky se tak o tomto nápadu dozvídají z toho nejlepšího zdroje - od svých blízkých, přátel a známých, kteří Vaší ideu propagují zdarma a s radostí. Věrohodnost zaručena. Výsledek? Myšlenka rozšířena, výrobek prodán.

Ann Handley, autorka excelentní knihy o tvorbě obsahu, na niž pro Vás brzy také uveřejním recenzi, se domnívá, že virálnost je dílem náhody. Věří, že to, zda se určitá věc stane virální či nikoli, nelze dost dobře ovlivnit. To Jonah Berger ve své knize razantně popírá a četnými vlastními výzkumy dokazuje, že virálnost má na svědomí šest zcela konkrétních vlastností. Věc, která se má stát virální, musí obsahovat alespoň některé z nich. Měla by zahrnovat spouštěcí mechanismy, emoce, společenskou měnu a ještě další tři záležitosti. Ty Vám zatím neprozradím, aby se z této recenze nestal svého druhu spoiler  Jen si knihu sami pěkně přečtěte.

Já jsem knihu přečetla jedním dechem. Líbí se mi na ní především tři věci:

  1. Autor má veškerá data a tvrzení plnohodnotně ověřena a doložena; u každého údaje dohledáte příčetný zdroj, žádné informace typu jedna paní povídala a kdoví, jestli se nespletla.
  2. Kniha je doslova naditá konkrétními případy: kdo jmenovitě chtěl dosáhnout čeho přesně a jak konkrétně to zařídil. Je to srozumitelné, zábavné a hromada inspirace na Vás číhá na každé stránce.
  3. Čtenář je ušetřen planého plkání. Na rozdíl od jiných příruček zejména severoamerické provenience v nichž jsou užitečné informace podávány v homeopatickém ředění, snad aby se zájemce o danou tematiku nepředávkoval, jsou stránky této knihy praktickými poznatky nacpané k prasknutí. To, co je možno sdělit pěti větami, je sděleno pěti větami, nikoli pětadvaceti.

 

Sečteno, podtrženo:

Výhody:

  • čtivý text
  • konkrétní případy z praxe
  • vědecky podložené údaje a hypotézy
  • návody na to, jak můžete uvedené principy aplikovat ve Vaší situaci
  • fascinující odhalení vlivů, které naše chování mění mnohem více, než kdy koho doposud napadlo

Nevýhody:

  • že kniha nemá druhý díl, s chutí bych si jej nastudovala

Je to kniha pro mne?

  • Ano, pokud máte cokoli, co potřebujete masově zpropagovat.

Co z toho budu mít, když si knihu přečtu?

  • Enormě namotivovanou hlavu plnou nápadů, jak Vaše podnikání (či jinou aktivitu) propagovat relativně levně a především velmi, velmi efektivně.

Kde knihu seženu?

 

Znáte tuto knihu? Četli jste? Co si o ní myslíte? Pište, komentujte!