O věcech školních

28. 05 2008 | 22.12

Všem lidem dobré vůle a asertivního vystupování

Už několikrát jsem byla nařčena z toho, že se v některých věcech moc takříkajíc rýpu a hledám na nich nedostatky (podle mě však oprávněně jak jinak ;-). Jedna z takových příhod je emailová komunikace s mou vyučující, jejíž identitu nebudu zmiňovat. Píšu jí dopisy a ona je ignoruje. Celou situaci však chápu pozitivně, protože se na ní učím asertivitě, které není nikdy dost. Celé emailové korespondování začalo poté, co zkomolila mé příjmení a já se ozvala, zda by ho mohla opravit. Přišlo mi to o tragicko-komické v tom, že ona vyučující ve svém kurzu, který navštěvuji, hodnotí u všech studentů/studentek jejich aktivní participaci na kurzu. Jelikož se aktivně účastním diskuzí, překvapilo mě, že ani netuší, že někoho mého příjmení má ve třídě, kde se snažím nějak projevovat...

Nemějte mi to za zlé - ten kurz je vlastně celý pozitivní, protože jeho ukončení se skládá z několika částí - vypracování komentářů, participace, seminární práce, prezentace práce. Je to takový malý krůček pro celkové hodnocení studentstva - většina kantorů totiž přestože slibuje, že bude započítávat do celkového hodnocení také seminární práce, komentáře apod., tak nečiní a zůstává pak už jen dojem, že práci jsme napsali spíše pro pobavení či posměch králíků než pro učitele, který si často ani nepamatuje, o čem ta práce je, natož, aby její zhodnocení nějak započítal do známky. Přirozeně mě toto rozdělení známky nadchlo. Navíc se při snaze o získání známky formou ústní zkoušky nemusíme dívat na znuděný obličej zkoušející/ho, která/ý to bez tak bere jako nutné zlo. Chápu, že mají svých starostí a povinností nad hlavu, ale když už vyžadují naši aktivitu a psaní prací (které jsou samozřejmě pozitivní a přínosné), tak naoplátku by mohli projevit aktivní přístup i oni.

Zpátky ke korespondenci: participovala jsem, co jsem mohla, přesto jsem dostala dle mé úvahy neadekvátní počet bodů. A tu mě napadlo si vyzkoušet své vyjednávací schopnosti v kombinaci s asertivním přístupem. Otevřeně jsem učitelce napsala, že se mi to hodnocení nelíbí z těch a těch důvodů a že mi nepřijde fér celkově, protože většinu studentů nezná ani jménem (a to ji ztěžuje bodování těch několika tuctů neznámých tváří) a těch pár vyvolených přirozeně boduje, protože si je pamatuje. Odpovědi se mi opět nedostalo, ale asi za tři týdny mi přišel hromadný email, že snižuje hranici bodování participace. Mně nakonec bylo uděleno hodnocení plného počtu bodů, ovšem odpověď na můj email nikoli. Byl nevhodný, drzý, kritický, podnětný či úplně pitomý? Těžko říci... zpětná vazba se nedostává ani pokud ji vyprovokujeme ;-)