Kapitola 3

9. 05 2008 | 15.34

Co je to finanční kontrola

Kontrola prováděná podle zvláštních právních předpisů je finanční kontrolou tehdy (ve smyslu zákona o finanční kontrole) pokud kontrolní vztahy, upravené těmito zvláštními právními předpisy, náleží do věcné působnosti zákona s ohledem na vymezení prvků zákona, jako je předmět finanční kontroly, hlavní cíle finanční kontroly a zásady finanční kontroly. Aby skutečně šlo o výkon finanční kontroly, musí zvláštní právní předpisy obsahovat právní materii identickou se zákonem o finanční kontrole.

Finanční kontrolou podle zvláštních právních předpisů, které upravují materii věcně identickou se zákonem o finanční kontrole, je například:

·podle ustanovení § 48 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů ,

·podle ustanovení § 39 a 43 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů

·podle ustanovení § 15 .zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů,

·podle ustanovení § 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů,.

·podle ustanovení § 9a zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů,

·podle ustanovení § 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů ,

·podle ustanovení § 9 zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech, ve znění pozdějších předpisů,

·podle ustanovení § 15 zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, ve znění pozdějších předpisů,

·podle ustanovení §7 zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů,

·podle ustanovení §7a zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů,

·podle ustanovení§ 7 odst. 6, § 10 odst. 5, § 16 odst. 1, § 19 odst. 1. zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje.

·podle § 15 zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku,

·podle § 48 až 50 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích, u Pozemkového fondu ČR.

Z působnosti zákona je vyloučena

·kontrola vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem podle zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů,

·přezkoumávání hospodaření obcí, krajů a hlavního města Prahy,

·kontrola akciových společností a obecně prospěšných společností, k nimž plní funkci zakladatele stát,

·kontrola obchodních společností (akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným) a obecně prospěšných společností, k nimž plní funkci zakladatele územní samosprávný celek.

V takových případech, kdy stát nebo územní samosprávný celek vloží své prostředky jako majetkovou účast do obchodních společností a obecně prospěšných společností, může uplatňovat kontrolní činnost pouze prostřednictvím účasti svých zástupců v orgánech společnosti podle zákona č. 513/1991 Sb.,obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů a zákona o obecně prospěšných společnostech.

Pokud však jsou tyto právnické osoby v postavení žadatele nebo příjemce veřejné finanční podpory, postupuje se podle zákona o finanční kontrole (veřejnosprávní kontrola - hlava I "Působnost kontrolních orgánů" v části druhé zákona).

Hlavní cíle finanční kontroly

Hlavním cílem je

·prověřování dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány,

·zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobených zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností,

·včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich průkazném účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti orgánů veřejné správy v souladu se stanovenými úkoly, hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy.

Základními cíli finanční kontroly, které jsou uvedeny v ustanovení § 4 zákona se současně zachovávají obecné cíle finanční kontroly uplatňované v Evropské unii. Ty vycházejí zezásad, které jsou obsaženy ve směrnici Mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí (INTOSAI) z roku 1992.

Podle doporučení uvedené směrnice zákon obecné cíle přejímá jako základní zaměření finančních kontrol pro prověřování a posuzování výkonu veřejné správy.

Stanovení konrétních cílů pro výkon finančních kontrol

Konkrétní cíle pro výkon finančních kontrol stanoví však stanoví vedoucí orgánů veřejné správy v rámci systému vnitřního řízení a kontroly.

Cílem finanční kontroly může být sledování:

·zda je operace je v souladu s právními předpisy,

·zda je operace je v souladu se stanovenými cíli a záměry

obce/kraje/organizace,

·zda jsou dodržena kritéria hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti

operací,

·zda je zajištěno plnění povinností při hospodaření s veřejnými

prostředky,

·zda je zajištěna ochrana veřejných prostředků proti rizikům,

nesrovnalostem a jiným nedostatkům,

·zda je zajištěna správnost, úplnost a průkaznost účetních informací a

soulad se získanými informacemi v průběhu kontroly,

·zda je zajištěno včasné a přesné provádění zápisů a evidence

uskutečněných operacích.

Zákon proto určuje vedoucího orgánu veřejné správy, který je povinen předem tato kritéria stanovit, a to na základě objektivně zjištěných skutečností.

3.2.1. Organizační zajištění finanční kontroly

Povinnost personálně zajistit výkon finanční kontroly spočívá v tom, že zaměstnanci, kteří vykonávajífinanční kontrolu musejí splňovat tři zákonem dané požadavky, kterými jsou :

-kvalifikační předpoklady,

-bezúhonnost a nesmí u nich hrozit střetu zájmů.

Kvalifikační požadavky a kritéria

Kvalifikační požadavky jsou stanoveny zvláštními právními předpisy (např. zákon o mzdě, o platu, připravovaný Katalog správních činností).

Kritéria bezúhonnosti obsahuje přímo zákon o finanční kontrole.

Požadavek, aby finanční kontrolu vykonávali zaměstnanci, u nichž nehrozí střet zájmů, je splněn, pokud vyhovuje podmínkám uvedeným v zákoníku práce (§ 73 - povinnost zdržet se jednání, které by vedlo ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními).

Další povinností vedoucích orgánů veřejné správy je zajistit neovlivňování zaměstnanců vykonávajících finanční kontrolu tak, aby byl zajištěn nezávislý a objektivní výkon finanční kontroly. V případě, že je vydán pokyn, který by ohrozil nebo znemožnil objektivní výkon finanční kontroly, nesmí se jím zaměstnanec vykonávající kontrolu řídit. V tomto případě jde o rozšíření povinnosti vyplývající z ustanovení § 73 odst. 1 zákoníku práce (zaměstnanci jsou povinni plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními předpisy a dodržovat zásady spolupráce s ostatními zaměstnanci).

Zajištění konkrétních cílů, realizace a výsledků

Povinnost stanovit konkrétní cíle finanční kontroly, které by měly být s ohledem na podmínky a prostředí organizace vhodné, srozumitelné, přiměřené a zakomponované do hlavních cílů orgánu veřejné správy. Požadované konkrétní kontrolní cíle by měly být stanoveny s ohledem na povahu vykonávaných operací orgánu veřejné správy a z nich vyplývajících rizik.

Zákon stanoví další povinnost, kterou jezajištění realizace výsledků finanční kontroly. Kromě povinnosti přijímat konkrétní opatření je zde i uvedena povinnost vyvozovat z výsledků kontrol systémová opatření ovlivňující celý systém finančního řízení a kontroly orgánu veřejné správy.