Už roky mám sudentský účet u jisté banky. Na střední se mi tam penízky hromadily a sahala jsem na ně jen výjimečně. Když jsem nastoupila na VŠ, stoupla moje potřeba platit kartou nebo vybírat hotovost z bankomatu, což přímou úměrou vyvolalo i růst poplatků za tyto operace. Zjistila jsem tak, že můj účet zadarmo není tak úplně zadarmo. První dva roky na VŠ jsem to tolerovala, protože jsem dostávala na ISIC kartu od banky příspěvek, tak jsem si říkala, že se to vyrovná. Na konci druháku mi přišla z banky zpráva, že můj typ účtu se ruší a nabídli mi jiný, kde příspěvek bylo sprosté slovo, ale místo něj budu mít celé dva výběry z bankomatu měsíčně zdarma! Takže, když jsem po zkouškovém měla trochu času, spočítala jsem si, na kolik mě můj studentský účet zdarma přijde. Osypala jsem se, vyzpovídala známé a prolezla weby všemožných jiných bankovních ústavů, dokud jsem se pro jeden z nich nerozhodla.
Pak jsem se odhodlala k činu a vydala se do nové banky. Nikdo tam nebyl, na řadu jsem přišla hned a paní za přepážkou byla ochotná, přestože jsem neměla domluvenou schůzku a přišla naslepo. Prošla se mnou podmínky, dala mi spoustu letáčků a vizitku na svého kolegu. Říkala, že ona jede na dovolenou, ale on ji bude zastupovat a mám se objednat na určitý čas, aby připravil podklady pro smlouvu. Ptala jsem se taky na možnost, kterou teď banky nabízejí - že nová banka vyřídí změnu za mě. Bohužel, tato akce se vztahovala jen na klasické, nikoli studentské účty.
Čekal mě tedy ještě výlet do původní banky. Uvědomila jsem si, že to nebude stylem "Chci zrušit účet." - "Dobře, na shledanou.", ale že bude třeba se trošku připravit a naasertivnit. To mi potvrdila i mamka, která u téže banky dostala asi měsíc předtím vedení účtu na 3 roky zdarma, protože taky chtěla odejít ke konkurenci.
Do banky jsem přišla odhodlaně, ale když jsem si vzala pořadové číslo, došlo mi, že mám spoustu času ještě sbírat síly a volit strategii. Přede mnou bylo 7 lidí z mé kategorie služeb. Vydržela jsem na sedačce s letáčky asi deset minut, než jsem se sebrala a odešla si mezitím podat na poštu pohledy a objednat se k holiči. Po návratu jsem zjistila, že se fronta posunula o dva lidi. Jen myšlenka, že příště by to nebylo lepší, mě donutila zůstat na místě a neprchnout domů.
Když jsem se pročekala až k přijetí, šla jsem do toho po hlavě. Oponentkou mi byla sympatická slečna (Nebo paní? Vypadala mladě.), která se mi omluvila za dlouhé čekání a doporučila mi, abych se příště objednala pomocí chytré aplikace na přesný čas. Polknula jsem, že příště nebude, protože jdu rušit účet, a že ne každý má chytrý telefon. Místo toho jsem slušně oznámila, že se jdu informovat na podmínky vypovězení smlouvy, jak mi banka nabízela v informační zprávě o zániku mého typu účtu v případě, že se změnou nebudu souhlasit. Slečně povadl úsměv a zeptala se, proč chci odejít, samozřejmě proto, aby mi mohla nabídnout lepší podmínky, abych byla spokojená.
Na rovinu jsem jí sdělila, že mě nebaví platit za všechno možné, když jsem u konkurence objevila účet, který mi služby, které využívám, nabízí zdarma. Slečna se opět rozzářila, že tomu jistě může konkurovat - nabídla mi účet s platební kartou zdarma (jako všichni), bezkontaktní nálepkou zdarma (nechci), možností podúčtu, abych měla peníze bokem (nepotřebuju) a dvěma výběry měsíčně a příchozími platbami zdarma. Ty dva výběry by mi i stačily, ale zeptala jsem se na odchozí platby - prý symbolické poplatky (tuším, že 3,- za každou?) no a kdybych chtěla, můžu si dokoupit balíček neomezených plateb za 30 korun. Patrně čekala, že mě to uspokojí, ale slušně jsem jí informovala, že si nechci dokupovat balíček něčeho, co mám u konkurence zdarma automaticky a nemusím hlídat, kolikátý výběr nebo platba ten měsíc to je.
Zřejmě jsem byla dostatečně asertivní, o tomto typu účtu nepadlo už ani slovo. Zřejmě jsem ale nebyla asertivní dostatečně na vypovězení smlouvy, protože mi byla nabídnuta další alternativa. Účet na 5 let zdarma pro oba v případě, že dovedu nového klienta. To už jsem se asi zatvářila fakt škaredě. Tak já přijdu s tím, že chci od banky odejít, a oni chtějí, ať dotáhnu dalšího oslíčku-otřes-se? Slečna zřejmě poznala, co se mi honí hlavou, a pokusila se to zamluvit. Prý je tu ještě jedna varianta, kterou běžně neposkytují, ale když jsem dlouholetý klient... tak prý můžu mít účet tři roky zdarma. No vida, pak že to nejde.
Nejde. Tento účet mi bohužel nemohou poskytnout, jelikož mi je 21 let, takže jsem automaticky vedena jako student, tudíž tato varianta nepůjde nastavit. Zeptala jsem se, jestli je to jediná překážka, a jestli by mi tento účet aktivovali, kdyby mi bylo 22. Prý ano. Pokud bych u banky zůstala do svých 22. narozenin, už to půjde. Poděkovala jsem, že si to ještě nechám projít hlavou. To byla asi chyba, protože slečna se oklepala a při odchodu mi nabídla ještě spoření. Aneb chcete zrušit účet a dostanete nabídku na spoření a máte přivést nového klienta...
Takže vážení, pozítří mám narozeniny a v pondělí mě tam mají znovu. :D A jestli se mnou nějak vypečou, tak udělám takový bengál, že mi tu smlouvu vypoví oni. :D