Jednotlivé stupně šikanování
V každém kolektivu, zejména mužském, proběhne hned po jeho ustavení testovací fáze, kdy dojde k rozdělení na silné a slabé. Slabí se dostávají na konec hierarchického žebříčku a stávají se terčem šikanování.
Kolář (1997)[1] popisuje pět základních stupňů šikanování.
Zmíněná teorie kognitivní disonance působí u všech zúčastněných jedinců. Působí u oběti, protože pro oběť je z důvodů duševní hygieny velmi obtížné přiznat si své postavení. Raději tedy předstírá, že celou věc chápe jako legraci a agresory označuje jako kamarády, v pokročilejších stadiích se s nimi může dokonce i identifikovat. Tato teorie působí i u agresorů - oběť si podle nich svůj úděl zavinila sama tím, že je nekamarádská, nekolegiální, že je srab atd., působí i u původně neangažovaných členů skupiny. Oběť si svůj osud podle tohoto mechanismu plně zasluhuje pro své domnělé poklesky. Pedagogové rovněž viní oběť - oběť s nikým nevyjde (kognitivní disonance), srab má dostat zabrat, je to jen taková legrace.
Oběť pod tlakem se opravdu začíná chovat divně, křečovitě, neuroticky. Učitelé žáka sami často ironizují a tím nahrávají agresorům. Přinejmenším projevují těžkou nedůvěru. Nejčastější jejich reakce jsou - to snad přeháníš, když ty s nikým nevyjdeš, zamysli se, jestli chyba není v tobě, všichni okolo tebe jsou blbí a ty jediný chytrý... Prostě takový jedinec je často omega i pro učitele a nezřídka dokonce i v rodině.
[1]KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1
[2]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 1064
[3]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 104
[4]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 105
[5]VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 105
[6]KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1
[7] VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6, s. 106