Teorie masové komunikace

26. 08 2011 | 22.43
  • Aristotelova Rétorika se dá považovat za počátek mediální komunikace;

    TMK se zaměřuje na:
    Procesy veřejného, obzvlášť masového komunikování;
    Instituce, které zajišťují informace;
    Obsahy, které instituce poskytují (poslechovost, sledovanost, četnost, prodaná inzertní plocha);
    Skupiny příjemců (složení recipientů) a jejich chování;
    Komunikaci v postmasové epoše;

    Historie masové komunikace
    epocha znamení a signálu (zvuky, skřeky, pohyby)
    epocha mluvení a jazyka
    epocha psaní (přechod z obrázkového písma k literám)
    epocha tisku:
    manuscripty (do 15.st. ručně opisované knihy)
    knihtisk – zpřístupnění vzdělání velkému množství lidí
    J.Gutenberg – 1445 první tisk, 1453 masové tištění Gutenbergovy Bible
    (vůbec první vytištěnou knihou byla Diamantová sútra 800n.l. – nebyla však vytištěna za použití jednotlivých liter. Každá strana byla vyřezaná z jednoho kusu dřeva).
    Gutenberg – vypilovaná písmena – štočky ( sazba, metér – rozmetání sazby)
    epocha masové komunikace – díky technologickým možnostem vznikla média
    od první třetiny 19.st. do dneška (telegraf, film, bezdrátový telegraf, tištěná média, film, rozhlas, TV, internet)
    1920 – 1922 – zahájení rozhlasového vysílání v ČSR
    1936 – první TV vysílání – BBC
    Pravidelné TV vysílání v USA až 1940 ( nebýt okupace mohlo být v ČSR zahájeno vysílání už 1939) , zahájení 1953
    Nosiče mediálních obsahů (kazety, desky, apex, CD, DVD)

    Komunikace
    Comunico – sdělovat
    Komunikace je základní životně důležitý proces jak pro existenci tak organizaci každé společnosti;
    Každá společná akce jedinců je založená na sdílení významů = komunikaci;
    V každé vědní disciplíně je pojem komunikace definován dle potřeby té které vědy ( v sociologii je komunikací interakce);
    Sociální jednání se vztahuje k počínání jiných osob a je na něj orientováno;
    Interakce a komunikace jsou posuzovány jako sociální jednání;
    Interakce – širší, komplexnější
    Komunikace – interakce prostřednictvím symbolů,
    proces přenosu a výměny mezi systémy (mediální, biologický, fyzikální...)
    je obsažená ve všech vědních oborech

    Masová komunikace
    alespoň 1 jedinec musí usilovat o komunikaci s jiným jedincem
    užívání symbolů musí být záměrné
    správná recepce sdělení jedním či více příjemci není podmínkou ( příjem záměrně vysílaného symbolu není podmínkou);
    neinformativní emise symbolu ( nepřijetí obsahu) – např. vysílání v jiném jazyce;
    jakmile je vysílaný symbol záměrný jedná se o komunikaci;
    nonverbální komunikace – mimika, gesta, hlasové ale nejazykové aspekty (brumlání);
    non.kom. může být druhým plánem verbální komunikace (zvýšení hlasu);
    5) komunikační proces je bahaviorální – interpersonální komunikace
    Nepřetržitý proud lidského chování, v němž jsou využívána i slova – interpersonální proces;
    Komunikační kanály – recipient zachycuje komunikaci pomocí smyslů
    Auditivní ( vokální) – mluvená řeč + nonverbální komunikace
    Vizuální – výraz tváře, výměna pohledů, celkový vzhled, odstup či vzdálenost mezi komunikátory;
    Taktilní – hmatový
    Olefaktorní – vnímání pachů, vůní
    Termální
    Gustatorní – vnímání chutí
    Každá forma masové komunikace je limitovaná počtem komunikačních kanálů.
    komunikace jako výměna informací (in/formare – dávat podobu, tvar)
    informace je jakákoli výpověď nebo sdělení o věcech, stavech nebo dějích, jež umožňuje jejich poznání;
    gnoseologie – nauka o poznání
    informace představuje odraz objektivní reality;
    žurnalistická informace je součástí sociální informace; očekává se od ní aktuálnost a společenská závažnost;
    informace můžeme dělit podle různých kritérií (pravdivost, aktuálnost, zábavnost...)
    infotainment – zábavná informace (bulvár – infotainmentový charakter)

    Médiem v komunikaci je vše, co slouží jako prostředek ke komunikaci, co ji umožňuje a slouží k jejímu uchování v prostoru a čase. Jako prostředek mediální komunikace může být i hudba, výtvarné dílo.
    Media: - print
    - electronic

    Masová komunikace zahrnuje instituce a postupy, jimiž specializované skupiny využívají technické prostředky (tisk, rozhlas, TV, film, internet) pro šíření symbolického obsahu směrem k rozsáhlému, nesourodému a široce rozšířenému publiku.
    Symbolický obsah – přenos informací (zpravodajské relace, zábava);
    Přenos pouze jedním směrem;

    Modely masové komunikace:
    Podnět –reakce
    Obsahy distribuované m.médii.....působení......identická reakce individuálních recipientů
    (záměr komunikátora)
    Např. zpráva o něčí smrti: a)civilní zpracování
    b) hra na emoce

    S - O - R – (stimul – organismus – reakce)
    Obsahy distribuované m.médii..... organismus...individuálně se lišící reakce recipientů
    Např. vyhlášení výsledků voleb = různé reakce recipientů

    Masová média mají organizační a technický charakter umožňující masovou komunikaci.
    Některé rozhlasové vlny slouží pro záchranáře, policii...
    Masová média lze využívat i pro osobní sdělení: inzerce (konání valných hromad), kulturní aj. oznamy;

    Mass media institution – Instituce masových médií - MMI
    Soubor mediálních organizací řídících se vlastními formálními i neformálními pravidly a také právními a politickými požadavky ze strany společnosti.

    Pravidla: 1) licenční podmínky
    2)Etický kodex média (TV, BBC, časopis Týden)
    3)Oblékání zpravodajů

    Právní požadavky kladené společností na média jsou stanoveny v zákonech:
    Zákaz: propagace fašismu, komunismu, pornografie, sex v TV až po 22.h.

    Politické požadavky – odrážejí očekávání společnosti jako celku i jednotlivých společenských organizací (soudů, církve...);
    Mediální instituce se postupně rozvíjejí kolem svých klíčových funkcí, nikdy nezačaly podnikat v jiném oboru.

    Základní dělení MMI
    Celoplošná média : tisk, rozhlas, TV
    Regionální média: -"-

    Rysy institucí masových médií
    jsou umístěna ve veřejné sféře – jsou otevřeny všem příjemcům a zadavatelům (každý si může koupit noviny, zažádat o licenci);
    zabývají se veřejnými záležitostmi za veřejným účelem – obzvlášť těmi, které mohou formovat veřejné mínění;
    odpovídají za svou činnost široké veřejnosti prostřednictvím zákonů, nařízení a tlaků ze strany úřadů a veřejnosti;
    u masových médií v dem. společnostech je vysoký stupeň svobody;
    nemají moc výkonnou;
    těsná vazba mezi médii, volným časem a odpoutáním se od reality;

    Žurnalistika
    = odpověď na otázku, co je nového.
    -žurnalista byl dříve chápán jako objektivní pozorovatel reality;
    - žurnalista dnes vstupuje do společenských procesů ( přímou součástí jeho práce je aktuální dění – války);
    Investigativní žurnalistika – zveřejnění problému, který novinář sleduje až do jeho vyřešení ( S.Mottl; kauzy skládky, H systém);
    OIE – mezinárodní novinářská organizace ( zvyšuje se počet novinářů, kteří zahynou);

    Sdělení v médiích jsou interpretace :
    kdo je důležitý, co je podstatné
    autoři seriálů interpretují divákovi, jak se zachovat v určitých situacích
    reklamy – interpretace světa prostřednictvím nabízených výrobků

    Moc a vliv médií
    Moc médií spočívá v tom, že se podílejí na socializaci jedince a utvářejí podobu jedince a mají vliv na vztahy jedinců mezi sebou.
    Století tuto roli plnila církev.
    Nebezpečí: média se dají ovládnout (Berlusconi). V mnoha zemích existují blokační zákony, aby k ovládnutí nedošlo.
    Ekonomická moc médií : zaměstnávají tisíce lidí;
    30 vteřinová reklama v hl. vysílacích časech na Nově = 500 tisíc Kč
    Deníky Bohemia –2,75 mil. Lidí denně
    Blesk – 1,5 mil. čtenářů/den (500 T náklad, 20% remitenda, 1,5 mil. čtenářů denně)
    TV stanice v hl.vys.časech - 3,5 mil. Denně
    TV stanice v ČR – 650 vysílacích hodin/týden
    30 000/rok
    Média jsou :
    zdrojem moci
    prostředím, kde se odehrává množství událostí z veřejného života na národní i mezinárodní úrovni;
    primárním klíčem k získání postavení, slávě, k účinnému vystupování na veřejnosti;
    zdrojem uspořádaných a veřejně sdílených soustav, které empiricky i hodnotově vymezují, co je normální; odchylky jsou poměřovány tím, co je považováno za veřejně akceptovanou podobu normality;

    Souběžnost zbavená prostoru – současný jev: sledování životů lidí na opačném konci světa díky médiím.
    Média zaplňují neobsazené prostory ( TV a rádia v počítačích);

    Masově mediální instituce
    jejich hlavní činností je produkce a distribuce symbolických obsahů;
    média operují ve veřejné sféře a podle toho jsou regulována – míra této regulace se neustále řeší;
    propojení mediálních institucí a recipienta je dobrovolné;
    organizace médií je svou formou jednak profesionální i byrokratické;
    média jsou svobodná a nejsou nadána žádnou mocí;

    Současný stav žurnalistických a uměleckých žánrů

    Žurnalistické žánry jsou podmnožinou žánrů literárních:
    řada terminologických žánrů: stať, článek, úvodník, reportáž...
    řada neterminologických žánrů: otvírák, jedňák (podle způsobu zalomení do 1 sloupce – tím je dána rychlost, délka a spád textu),...;

    Zpravodajství je jedna ze základních novinářských činností a produkt této činnosti. Vyhledává, shromažďuje, třídí, vybírá, interpretuje a předává prostřednictvím médií recipientům.

    Publicistika je žurnalistická činnost i její výsledek.
    Činnost spojená se stanoviskem, objasňuje události, situace nebo myšlenky slovem, zvukem nebo obrazem v tisku, rozhlasu či TV.
    Navíc od zpravodajství obsahuje názor, hodnocení, subjektivní přístup.
    Zahrnuje analytický i syntetický přístup ke skutečnosti.
    Má snahu přesvědčit a získat recipienta.
    Využívá různé druhy analýz:
    klasifikační
    kauzální
    komparativní
    Publicistika směřuje k zobecnění a tyto cesty popisuje. Obsahuje jazykové a kompoziční postupy ( argot, hovorovou češtinu tam, kde to má funkci);

    Publicistický žánr: novinový článek, sloupek, recenze,...
    !!! nesmí se zaměňovat zpravodajství za publicistiku!

    Většina médií je mix zpravodajství a publicistiky.
    Novinové žánry se od svého počátku formují a proměňují.
    Dnešní použití fotografií v tisk. médiích je mnohem dostupnější a rychlejší, proto je používáno mnohem víc fotek.

    Zpráva
    Žurnalisticky opracovaná informace o něčem, co se stalo nebo nestalo, co se stane nebo nestane, nebo o změně nějakého stavu.
    Fakta, myšlenky pouze zaznamenává, sumarizuje. Zpráva pro média má být aktuální a společensky závažná.

    Zpráva je odpovědí na základní otázky: KDO, CO, KDY, KDE
    doplňující otázky: JAK a PROČ
    angl.tisk – 5xW (kdo, co, kdy, kde, proč)
    něm.tisk – 6xW
    Zpráva by měla zachovat: věcnost, přesnost, úplnost, spolehlivost, včasnost, neutrálnost.
    dodržovat: jednotu času, místa a děje.

    Vznik zprávy:
    chronologický (postupné líčení)
    logický (vzhledem k tomu, že)
    akcentující (dnes odpoledne..., příčiny...)

    Schéma zprávy:
    Zpráva se znázorňuje jako obrácená dvoustupňová pyramida.
    Horní polovinu tvoří čelo (tj.jádro zpravodajské výpovědi) – úvodní odstavec, který přináší odpovědi na základní otázky KDO, CO, KDY, KDE
    Dolní polovinu tvoří trup – odpovídající na otázky JAK a PROČ
    Agenturní zprávy jsou vystavěné dle schématu, proto se mohou bez problémů krátit odspoda;

    Backround – používá se u dlouhodobějších kauz (Čunek, Drobil, ABL), poskytuje souhrn nejdůležitějšího k pochopení nových informací;
    Denička – základní informace o aktuální události;
    Noticka – druh drobné denní až jednověté zprávy, které se nepřipisuje velký význam;
    Lokálka – denička s prostorovým omezením;
    Flash – první stručná několikaslovní informace k mimořádné události (vypuknutí války, přírodní katastrofa...);
    Jedňák – odpovídá na otázku JAK a PROČ;
    Skládačka – několik informací k jednomu tématu (lyžařské podmínky v horských střediscích);

    Domicil – místo, kde došlo k popisované události, oblast zpracování nebo odesílání zprávy);
    Titulky – za I. republiky byli v novinách titulkáři;
    Funkce TIT: informativní, orientační, grafická, estetická;
    Druhy TIT – složené = nadtitulek ( zobecňuje – syntéza) + podtitulek ( rozvádí -analýza)
    jednoduché