Otázky a odpovědi - SMK - Politická komunikace

8. 04 2012 | 21.42

1.       metody práce útvarů pro vztahy s veřejností, strategie vztahů s veřejností, podnikové  a veřejné záležitosti, podniková identita, podnikové a veřejné záležitosti, struktura a nástroje PR procesu, krizový PR.

 

"PR činnost je záměrné, plánované a dlouhodobé úsilí vytvářet a podporovat vzájemné pochopení a soulad mezi organizacemi a jejich veřejností."

 

Jaké jsou metody práce útvarů pro vztahy s veřejností:

A) In – house pracovníci (uvnitř firmy)

1.        Tiskový mluvčí (interní nebo externí) – zastupují firmu navenek, komunikují s médii, 

       poskytují vyjádření, píší tisková prohlášení apod.

2.        pracovníci PR oddělení a marketingu – jsou přímo součástí managmentu firmy – zajišťují PR služby, nebo připravují podklady pro PR agentury – nevystupují v médiích

B) Out – house pracovníci (mimo firmu)

1.        pracovníci PR agentur – tým odborníků, který poskytuje na jednu  stranu poradenství a konzultace a na druhou vykonává běžné PR práce – buď zastupují neexistující PR oddělení firmy, nebo je pomocníkem tohoto oddělení či tiskového mluvčího

2.        externí konzultanti – odborníci tzv. na volné noze, kteří poskytují primárně poradenství

a konzultace v oblasti vytváření mediálního obrazu (nedělají praktický výkon)

 

Strategie vztahů s veřejností:

Komunikační strategie:

 

 

Název druhu

Charakteristika  strategie

1.

Strategie zavřených dveří

Instituce komunikuje co nejméně. Špatné zprávy označuje za tajné.

2.

Strategie polootevřených dveří

Určité informace se občas zveřejní. Někdy se snahou ovlivnit veřejné mínění. To však vyústí v záměrnou manipulaci.

3.

Strategie otevřených dveří

Instituce poskytuje maximum publicity o svých aktivitách ve snaze ospravedlnit se v očích veřejnosti.

4.

Ovlivňující strategie

Instituce realizuje otevřenou komunikační strategii se svým okolím, ale snaží se vést veřejné mínění potřebným směrem.

5.

Marketingová strategie PR

Instituce sleduje potřeby a touhy svého okolí. Podle nich přizpůsobuje svojí komunikaci s cílem dosáhnout max. efektu.

6.

Anticipační strategie

Instituce se strategicky orientuje na budoucí vývojové trendy. Její komunikační politika vychází z očekávaného vývoje a ze snahy se mu přizpůsobit.

 

Podnikové a veřejné záležitosti 

Podnikové (interní) PR

Prostředky interní PR:

1) Prostředky ústní komunikace – rozhovory se zaměstnanci, skupinové pohovory

2) Prostředky písemné komunikace- podnikové noviny, brožury pro zaměstnance, podnikový

    intranet

3) Právně zakotvené prostředky – podnikové shromáždění informující o personální, sociální a

    hospodářské situaci nebo budoucím vývoji podniku

4) Vizuální a audiovizuální prostředky- nástěnky, rozhlas, světelné panely

5) Sociální prostředky – podnikové kantýny a jídelny, dárky k osobním svátkům, podpora 

    zájmům volného času

efekty realizace:

profituje se vlastní práce v podniku, posiluje se užší vazba spolupracovníků a jejich motivace, dobrá vazba interních zaměstnanců přináší externí účinky

 

Externí PR

Osobní kontakty

Telefonní rozhovory

Účast v pracovních skupinách, odborné přednášky nebo vystoupení

Tiskové materiály – PR inzerce, prospekty, informační dopisy, časopisy pro zákazníky,

Internet

 

 

Podniková identita – Corporate identity

Vede k sounáležitosti vnitřní i vnější veřejností s organizací. Filozofie organizace je základem pro vytváření identity organizace. Logo, značka, rastr, písmo, typografie a barvy nesou image organizace a vyzařují její identitu.  Firemní kultura umocňuje identitu organizace se zákazníky, s veřejností, ale také se zaměstnanci.

Součástí Corporate identity jsou: Corporate design (CD), Corporate communications (CCom), Corporate culture (CCu)

 

Struktura a nástroje PR procesu

Základní kostra správně vedených vztahů s veřejností je složena z následujících částí
(podle P. Leslyho):


Přípravná část

·         Analyzování souhrnu obecných postojů a vztahů organizace k jejímu okolí.

·         Zjišťování postojů jednotlivých skupin k organizaci (výzkum veřejného mínění).

·         Analýza stavu názorů nejrůznějších zainteresovaných skupin, analýza současných sociologických trendů a předvídání jejich důsledků pro organizaci.

·         Předvídání potenciálních problémů, potřeb a možností; příprava reakcí na nečekané situace: sporné otázky, mimořádné události, krize.

·         Vypracování taktiky postupu.

·         Plán zlepšování postojů skupin.

 

Část realizace plánovaných aktivit

·         Vztahy se sdělovacími prostředky, tlumočení názorů firmy prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků a informování veřejnosti o nových skutečnostech (publicita).

·         Pořádání zvláštních akcí (vč. účasti na výstavách).

·         Řešení vztahů s vnitřní veřejností, omezení častého střídání zaměstnanců, získávání kvalitních pracovníků, zlepšení vnitřní komunikace a motivace zaměstnanců.

·         Koordinace publicity a reklamního působení (pokud firma reklamní působení používá).

 

Hodnotící část

·         Měření úspěšnosti akcí (např. Corporate Image, CIm).

·         Porovnání výsledků s celkovými cíli organizace (Corporate Identity, CId).

·         Případné vyvození personálních důsledků.

Zpětná vazba, další rozvoj a upřesnění dalšího postupu.

 

Nástroje PR:

Pro realizaci se používají dvě základní skupiny prostředků a forem:

·         Prostředky a formy individuálního působení

·         Prostředky a formy působení skupinového

·         Dále pak samostatné skupiny – press relations, lobbying, PR online, corporate publishing

 

Komunikační kanály PR:

·         Kanály osobní komunikace: osobní návštěva, prezentace podniku

·         Kanály neosobní komunikace – neumožňují tak přímou zpětnou vazbu:

      Tisková média,elektronická média, out of Home média (např. velkoplošná venkovní 

      reklama), výstavy,inzerce a reklama, internet, ostatní (CD, videokazety), direct

      marketing (vztahový marketing), výzkum trhu,

 

Krizový PR

Z hlediska PR je každá negativní událost týkající se organizace spojena se zhoršením image subjektu, které může vést až k závažným důsledkům v jeho existenci.

Krizový managment PR je veden stálou snahou zapojovat fenomén nepředvídatelného do úvah v řízení podniku. To proto, aby v případě, že se něco stane, nebyl subjekt bezmocně konfrontován s totálně nečekanou situací. Takovým signálem bývá obvykle změna nálad, zvýšení citlivosti veřejnosti k určité situaci nebo problému.

 

                                                      

 

 

 

 

 

 

 

Strategie krizové situace

 

1. Přizpůsobení se

 

 

2. Uzavření se

 

 

3. Spolupráce

 

4. Odpor

Organizace nehodlá krizi řešit, ustupuje a splní požadavky protistrany. Výhodné při konfliktu s úřady nebo odbory.

 

Tento druh strategie nevede k vyřešení situace nebo krize.Tento postup se využívá, když chce organizace přehodnotit svá stanoviska

 

Strategie zaměřena na řešení konfliktu nebo krize. Nemusí být vždy nejlepší řešení

 

Nejlepší tehdy, když se jeví možnost uzavřít alianci zejména se zainteresovanými skupinami konfliktu nebo krize.

 

 

 

Krize známě neznámé

Nevíme kdy nastanou (ztráta života, nepříznivá změna na trhu). V případě takové krize je nutné krizová opatření naplánovat dříve, než se stanou realitou.

 

Krize neznámě známé

Není je možné rozumově předvídat – přírodní katastrofy, kriminální činy např. infikace potravin

 

Příprava krizového plánu

slouží jako prevence, ještě dříve než krize nastane

 

1) Analýza možných potíží - jaké sporné body nebo nejistá konkrétní jednání by mohla vést za krizové situace k námitkám veřejnosti.

2) Příprava plánu

3) Okolnosti a personál krizového plánu - Stanoví se kdy, kde, jak a s kým vystoupí subjekt rozhodování krizové situace na veřejnost.

4) Komunikační prostředky - Plánuje se množství přístrojů, které se budou využívat v době krize (telefony, faxy, e-mail,internet)

5) Trénink - Pro vybraný personál

6) Simulační cvičení

 

 


2.       Působení různých typů marketingové komunikace - hlavní principy marketingové komunikace. Základní komunikační charakteristika specifik propagačního působení: propagační subjekt, propagační cíl, prostředky a metody komunikace, propagační průzkum, realizátor, cílová skupina, cíl, zpětná vazba. Ekonomické a sociální aspekty působení systému marketingových komunikací ve společenském vědomí a chování.

 

Marketingová komunikace = komunikace s komerčním záměrem, přesvědčovací proces.

 

Hlavní principy marketingové komunikace: musí být

              oboustranná
              vyvážená = běžná komunikace na trhu vyvážená není (nenaslouchá se zákazníkovi)
              etická

 

Typy marketingové komunikace:

1)            reklama – jednostranné působení: tisk, TV, rádio, outdoor
2)            direct marketing (přímý marketing)- dopisy, katalogy...
(adresný – dopis od banky nebo neadresný – letáky do schránky)
3)            podpora prodeje – promo akce, veletrhy, spotřebitelské soutěže, věrnostní programy
4)            PR – tiskové konference, lobování, tiskové zprávy
5)            osobní prodej – osobní nabídková činnost, přímý kontakt se zákazníkem
6)            sponzoring

 

Propagační subjekt = je výchozím prvkem každé propagace, je iniciátorem komunikace, a proto se mu také říká komunikátor (v jeho zájmu je dané sdělení komunikováno např. obchodní organizace, výrobní podnik), určuje předmět propagace a vytyčuje cíl, kterého má být dosaženo

 

Propagační cíl = meta, které chceme pomocí propagace dosáhnout (spočívá zjistit, co zákazník potřebuje a dát mu to)

 

Prostředky komunikace = komunikační kanál, kterým komunikace probíhá (print, rozhlas, TV, net...)

 

Metody komunikace = přímá (osobní kontakt) a nepřímá (zprostředkovaný kontakt)

 

Propagační průzkum = jeho prostřednictvím získáváme podklady pro optimální propagaci daného výrobku a dle výsledků stanovujeme:

- zda propagaci vůbec realizovat, kdy, jak (jaké metody, prostředky), kde, jaký bude cíl propagace, cílová skupina, argumentace a rozpočet

 

Realizátor propagace = marketingové oddělení, agentura - realizuje záměry subjektu

 

Cílová skupina = spotřebitelé či potencionální zákazníci určení dle sociodemografické charakteristiky (pohlaví, věk, vzdělání) či psychologické charakteristiky (zájmy, potřeby, postoje, hodnoty)

 

Zpětná vazba = část reakce příjemce, kterou příjemce komunikuje s odesilatelem. Ukazuje, jak činnost subjektu ovlivnila úroveň znalostí o předmětu a cíli propagace ve vědomí lidí.

 

Ekonomické a sociální aspekty působení systému marketingových komunikací ve společenském vědomí a chování.
= Sociální marketing: vyzývá podnikatele, aby udržovali rovnováhu mezi konfliktními zájmy, jakými je zisk organizace, uspokojení požadavků zákazníků a zájem veřejnosti
- soulad mezi trhem a sociálními a etickými potřebami

- příležitost pro posílení dobrého jména společnosti, zvýšení povědomí zákazníků o značce, dosažení vyššího stupně věrnosti zákazníků, růstu prodeje a větší pokrytí trhu


3.       Analýza pojmu Sales Promotion – podpora prodeje. Charakteristika jednotlivých složek, hlavních rysů, prostředků a forem podpory prodeje. Metodika práce v oblasti podpory prodeje, zkušenosti z výzkumů, srovnání užívaných prostředků, merchandising, komunikační specifika reklamních a dárkových předmětů, věrnostní programy. Reklamní brief a význam pro posuzování efektivnosti komunikace.

 

 

ANALÝZA POJMU SALES PROMOTIONS

-       soubor marketingových nástrojů sloužících ke krátkodobé podpoře prodeje, zpravidla spotřebního zboží

-       cílené obdarovávání našich obchodních partnerů, prodejců a zákazníků.                     

-       motivace k nákupu, podněcování, usnadňování, povzbuzování, nadbíhání

 

CHARAKTERISTIKA HLAVNÍCH RYSŮ

·         používá přímý stimul nebo výhodu, kterou získá každý, kdo se bude chovat požadovaným způsobem

·         stimul působí velmi intenzívně na rozhodování a chování příjemce

·         působí téměř okamžitě po vyhlášení

·         většinou má krátkodobou účinnost (narozdíl od propagace a Public Relations)

Podpora prodeje se zaměřuje na:

-          zákazníka – v podobě poskytování vzorků, slev, soutěží. Jejím cílem je krátkodobě zvýšit objem prodeje, rozšířit podíl na trhu

-          obchodní organizaci – obchody společně připravují reklamní kampaně a soutěže dealerů. Jejím cílem je získat obchodníky, aby zařadili náš produkt do svého sortimentu

-          obchodní personál – bonusy, setkávání prodávajících v atraktivních letoviscích. Jejím cílem je zainteresovat prodejce, aby zvýšil prodej našeho produktu.

 

FORMY PODPORY PRODEJE

Podporu prodeje u zákazníka zvyšujeme přímými a nepřímými formami:

Přímé formy – ocenění bezprostředně po splnění podmínek. Například Při koupi 6 kočičích konzerv obdržíme misku pro kočky na krmivo.

Nepřímé formy – lidé sbírají doklady – razítka na kartu, losy, víčka od nápojů a až po předložení určitého množství těchto dokladů vzniká nárok na odměnu. Například hvězdičky od Aquily, jedličky u Interspearu.

 

CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH SLOŽEK SALES PROMOTION

Nástroje podpory prodeje

A/ NÁSTROJE SPOTŘEBITELSKÉ PROPAGACE

Vzorky 

- malá  množství inzerovaného  produktu, která  jsou bezplatně   rozdávána  spotřebiteli   za  účelem  vyzkoušení produktu.  Je  to  nejúčinnější,  ale  nejnákladnější způsob zavedení nového produktu na trh.


Kupóny  –  tištěná  potvrzení,  která  opravňují při nákupu konkrétního produktu k význačné  slevě. Vydává je výrobce a spotřebitelé  je  uplatňují  v  prodejně.  Kupóny jsou velmi účinným  nástrojem  stimulace   poptávky,  pokud  poskytují 1020% slevu.


Rabat  –  opravňuje  držitele   ke  slevě  z  prodejní  ceny produktu, avšak  sleva není poskytnutá  okamžitě při nákupu,ale   dodatečně.  Zákazník   musí  poslat   výrobci  tištěné potvrzení  a pak  obdrží ve  formě šeku  předem určenou část kupní ceny. Účinnost rabatů bývá ve srovnání s kupóny nižší. Tato taktika se používá hlavně u baleného zboží.


Bonusy /zvýhodněné  balení/ – nejjednodušší  je snížení ceny nezměněného balení. Často se  setkáváme s relativním cenovým zvýhodněním  tj.  zvýhodnění  ceny  většího  balení. Sleva zběžné ceny může spočívat i v přibalení příbuzného produktu. Cenově   výhodná   balení   jsou   velmi  účinným  nástrojem krátkodobé podpory prodeje.


Odměny – mají podobu drobných podnětů stimulujících ke koupi propagovaného  produktu. Mohou být součástí  výrobku nebo je lze za  nízkou cenu dokoupit k  určitému zboží. Odměny mohou být  také  poskytovány  formou  výraznějších  slev pro časté zákazníky.

 

Soutěže   o   ceny   –   Někteří   výrobci  organizují  mezi spotřebiteli svého  zboží soutěže, které  při splnění předem stanovených  podmínek  dávají  zákazníkovi  možnost  vyhrát peněžní hotovost, zájezd, či určité zboží.


Vyzkoušení produktu –  Někteří výrobci dávají spotřebiteli možnost vyzkoušet určitý druh zboží a tím podpořit ochotu ke  koupi  výrobku.  Mnohé  maloobchodní organizace umožňují zákazníkovi  do určité  doby vrátit  výrobek a  obdržet zpět celý zaplacený obnos.


Záruka – Záruční podmínky jsou velmi důležitým kritériem při výběru  daného produktu,  je-li kvalita  u výrobku  jednou z předních   podmínek  koupě.   Delší  záruční   doba  je  pro spotřebitele signálem vyšší kvality.


Poutače a demonstrace produktu – Znamená předvádění produktů v místě   prodeje.   V   prodejnách   bývají   umístěné   na zřetelných místech plakáty, obrazové materiály.

 

B/ NÁSTROJE OBCHODNÍ PROPAGACE

Rabat – obchodní rozpětí,  které představuje srážku z kupní ceny  poskytovanou  odběrateli   odpočtem  ve  faktuře  nebo zvláštním dobropisem.


Sleva  z katalogové  ceny –  odečtení určité  částky z ceny každé jednotky zboží zakoupené v průběhu vymezeného časového období.


Příspěvek na  propagaci – Výrobci  často poskytují obchodním partnerům příspěvek na reklamu  nebo vystavení jeho zboží za předem stanovených podmínek.


Zboží  zdarma  –  Výrobce  někdy  odměňuje odběratele, který nakoupil  větší  množství  zboží  nabídkou určitého množství stejného nebo jiného výrobku zdarma.


Dárkové   a   propagační   předměty   –  znamená  odměňování odběratele  dárkovými předměty,  ve kterých  je název firmy, logo.


Obchodní  výstavy  a  konference  –  Firma  si  pronajme část výstavní  plochy  a  předvádí   své  výrobky.  Tyto  výstavy umožňují firmám dosáhnout některých potenciálních zákazníků, kteří nejsou dostupní pro prodejní zástupce.


Prodejní soutěže – Bývají  vyhlašovány pro prodejní zástupce nebo maloobchodníky s cílem  zvýšit jejich prodejní výsledky

 

Cílem výrobců je pomocí těchto nástrojů:

- přesvědčit obchodníka, aby značku nabízel

- přesvědčit obchodníka, aby  obchodoval s větším množstvím, než je běžné

- přesvědčit obchodníka, aby  více propagoval značku výrobku předváděním, vystavováním a snižováním cen.

 

Finanční podpora Sales promotion

a)     kupní sleva – při zavádění nových produktů

b)       obratová sleva – u dlouhodobě skladovaných položek

c)       sleva u opakování odběrů

d)       bezplatné zboží – při zavádění nové nabídky ve snaze uchytit se. První várka zboží bývá zdarma, nebo za symbolickou cenu.

e)       MERCHANDISINGtzv. regálový servis je jednou z aktivit marketingu, pomocí které docílíme lepšího vystavení zboží = většího prodeje. Odměna za mimořádnou prezentaci produktu (Např. umístění nabídky na zvláště viditelném místě)

f)        Kooperativní reklama – příspěvek poskytnutý na lokální propagaci, kterou si obchodník zadá v místních médiích

g)       Obchodní seznamy – Tiskoviny, které informují zákazníka, kde si může produkt zakoupit

 

METODIKA PRÁCE V OBLASTI PODPORY PRODEJE

- Při používání podpory musí firma stanovit cíle,  zvolit vhodné   nástroje, vyvinout  programy  zavést  program, kontrolovat ho a vyhodnotit výsledky.

1. Stanovení cílů

ð      Cíle jsou odvozeny od  širších propagačních cílů. Specifické cíle  jsou závislé  na druhu  trhu.

ð      Z  hlediska spotřebitele cíle  zahrnují  povzbuzení  spotřebitele  k  většímu nákupu,
přilákání   uživatele  konkurenčních   značek. 

ð      Z hlediska maloobchodníků   znamená  přesvědčení,   aby  maloobchodníci nabízeli   nové značky   firmy,  měli   dostatečné  zásoby, povzbuzování mimo sezónních nákupů.

2. Výběr nástrojů podpory prodeje

Plánovač musí vzít v  úvahu druh trhu, konkurenční podmínky, nákladovou efektivnost daného nástroje. (viz výše uvedené nástroje podpory prodeje...)

3. Tvorba programu

- Obchodník musí určit, jak velkou motivaci má nabídnout, musí stanovit podmínky pro zúčastnění se.

- Dále se musí rozhodnout o době  trvání podpory  prodeje, o  distribučním médiu. Musí být  určeno  načasování  propagace. 

- Obchodník  si musí také sestavit celkový prodejně-propagační rozpočet.

4. Testování programů

- I když  jsou  prodejně-propagační  programy  sestavovány  na základě  zkušeností, měly  by být  předběžně testovány, aby bylo možné  zjistit, zda jsou  zvažované nástroje přiměřené,
velikost motivace optimální a metoda prezentace účinná.

5.Aplikace a kontrola programů

Pro  každou  propagační  akci  by  měl  být  zpracován  plán zavedení a  kontroly. Zahrnuje schválení  modifikace balení nebo   materiálu,   rozhodnutí    o   alokaci   jednotlivých distributorů atd.

6. Hodnocení výsledků

 

ZKUŠENOSTI Z&nb