Co vlastně je mediální komunikace?
Každý z nás si pod slovem mediální komunikace vybaví něco jiného:
Vydavatel periodika - svůj deník, týdeník, magazín .....
Ředitel podniku, trenér – mediální obraz svého podnikatelského impéria nebo svého týmu
Tiskový mluvčí – mediální výstupy o podniku či týmu
Novinář – měl by mít snahu nezištně zjistit společenské problémy (ne vždy se tak děje!)
Politik – jeho umění komunikovat s médii
Ale na to, abychom přesně zjistili, co vlastně mediální komunikace je si vysvětleme pojmy – médium (ve smyslu mediální teorie) a komunikace
Médium v teoretickém smyslu (nebo-li vnímáno jako předpoklad mediální teorie) představuje fyzikální podmínky či obecně prostředí umožňující komunikaci (např. elektromagnetickým vlněním – viz. Rozhlas, internetu, sítí materiálního nosiče, ale i vzduch – z viz. z historie kouřové signály).
Komunikace – je definována jako proces přenosu sdělení od komunikátora k adresátovi, přičemž komunikátorem je komplexní organizace zaměstnávající profesionální komunikátory a užívající speciální technologie k výrobě vysoce standardizovaných sdělení určených pro rozsáhlé nesourodé a disperzní publikum.
Jak tudíž vyplývá z průniku mediální teorie a komunikace, mediální komunikace je vědní obor.
Mediální komunikace je jedna z rovin sociální komunikace, vyznačující se tím, že veškeré komunikační aktivity se dějí pomocí a prostřednictvím médií – i proto označujeme mediální komunikaci často jako komunikaci masovou.
Doporučená literatura:
Reifová,I: Slovník mediální komunikace, nakladatelství Portál, Praha 2004, ISBN 80 –7178– 926-7
Mcquail, Denis (2000) McQuails's Mass Communication Theory (čtvrté vydání), Sage, Londýn
OTÁZKY:
1. Definujte komunikaci
2. Co je mediální komunikace
Masová média a jejich role
Masová média (zvláště noviny, televize a rozhlas) mají v moderních společnostech zásadní a stále vzrůstající význam. Citovaný názor na média je velmi rozšířený a je zřejmě způsoben tím, že jsou:
* zdrojem moci - potenciálním prostředkem vlivu, ovládání a prosazování inovací ve společnosti; pramenem informací životně důležitých pro fungování většiny společenských institucí a základním nástrojem jejich přenosu;
* prostředím (či arénou), kde se na národní i mezinárodní úrovni odehrává celá řada událostí z oblasti veřejného života;
* významným zdrojem výkladů sociální reality a představ o ní; proto jsou média také místem, kde jsou konstruovány, ukládány a nejviditelněji vyjadřovány změny v kultuře a hodnotách společností a skupin;
* primárním klíčem ke slávě a k postavení známé osobnosti, stejně jako k účinnému vystupování na veřejnosti;
* zdrojem uspořádaných a veřejně sdílených významových soustav, které vymezují, co je normální
* prostředkem zábavy a určují nejběžnější způsoby trávení volného času.
Média a společenské vztahy
Masová média jsou v podstatě závislá na "společnosti", zvláště na institucích, jež představují a vykonávají politickou a ekonomickou moc. Je ovšem zjevné, že sama média mohou mít na tyto instituce vliv a že se těší jistému stupni autonomie vyplývající z neustále vzrůstajícího objemu a rozsahu činností médií. Přesto existují síly, které ve společnosti a okolním světě historicky vznikly a průběžně v něm působí a jsou mocnější než média a jejich okamžitý vliv. Povaha vztahu mezi médii a společností je podmíněna časově a místně.
Typy sítí
Má-li pojem síť odpovídat našemu vymezení, musí obsahovat prostředky předávání, výměny a aktivního toku sdělení, přičemž se na těchto procesech musí podílet všichni zainteresovaní účastníci nebo jejich většina. Alternativní technologie (tedy nikoli masová média) podporující celospolečenské sítě existují (zvláště sítě přepravy osob, dále telekomunikační infrastruktura a systém pošt), ale obvykle postrádají sociální prvky celospolečenské platnosti a veřejné role, které masová komunikace obsahuje.
Přesuneme-li se o jednu rovinu níže pod rovinu celospolečenské komunikace, najdeme tam několik typů komunikačních sítí. Jeden z nich je replikou celé společnosti na úrovni regionu, velkoměsta či města a může mít paralelní mediální strukturu. Další typ sítě si může vytvořit firma nebo podnik, která nesídlí na jednom místě. Organizace a společenské instituce se od celospolečenských sítí liší tím, že mají vymezené cíle. Jsou také ohraničené a relativně uzavřené, i když komunikují i přes vlastní hranice (například když úřad či podnik oslovuje zákazníky nebo naopak).
Tuto zdánlivě úhlednou klasifikaci komplikuje vzrůstající "globalizace" společenského života, v níž hraje jistou roli i masová komunikace. Musíme totiž vzít v úvahu i vyšší "rovinu" komunikace a výměny informací - rovinu, na níž komunikace ve stále vzrůstajícím počtu oblastí lidského počínání (ekonomické, politické, sportovní, zábavní apod.) překračuje či dokonce ignoruje státní hranice. Organizace i instituce jsou dnes méně svázány v národních hranicích a jedinci mohou uspokojit své komunikační potřeby i mimo vlastní společnost a bezprostřední společenské prostředí.
Doporučené články k tomuto tématu – jsou k dispozici v knihovně UJAK:
Karel Hvížďala: Bulvár, to není nadávka (přetisk), in Euro 43/2007, 2. listopad 2007
Karel Hvížďala: Estetika médií určuje etiku sporů, Neviditelný pes, 11. června 2008
Karel Hvížďala: Média a politika: rizika propojováníKatolický týdeník Příloha Perspektivy 19/2010
Irena Ryšánková: Téma lekce: Lžou novináři?, rámcový vzdělávací program. 2008
Zuzana Zejdová: Noviny a jejich titulky in Metodický portál vzdělávání, 4. únor 2008
Radko Kubičko, Petr Duhan, Daniel Raus: Disponují česká média svou vlastní hodnotovou orientací? in Hovory o médiích, ČRo 6, 24. březen 2008
Radek Sárközi Jak se dělá školní časopis(6) Mediální výchova, in Česká škola. 13. březen 2002
Karel Hvížďala: Politici mají právo postavit se mínění většiny, rozhovor ČT 24, 20. duben 2010
Otázky, které si klade komunikační teorie a výzkum
* Kdo s kým komunikuje? (Zdroje a příjemci)
* Proč komunikujeme? (Funkce a účely)
* Jak komunikace probíhá? (Kanály, jazyky, kódy)
* O čem je? (Obsah, odkazy, druhy informací)
* Jaké jsou důsledky komunikace? (záměrné i nezáměrné)
Proces "masové komunikace" není synonymem k "masovým médiím" (to jsou organizované postupy a technologie, které masovou komunikaci umožňují). Stejných technologií se běžně užívá i k jiným účelům a prostřednictvím stejných sítí se vytvářejí i jiné typy vztahů. Například základní podoby a technologie "masové" komunikace jsou stejné jako podoby a technologie, které se užívají v těch nejlokálnějších novinách a rádiích. Masová média lze také využít pro individuální, soukromé či organizační účely. Stejná média, jež mohou předávat veřejná sdělení rozsáhlému publiku z důvodů vesměs veřejných, mohou také přenášet oznámení velmi osobní, výzvy k dobročinnosti, inzeráty nabízející zaměstnání a celou řadu dalších druhů informačních a kulturních sdělení. Tato okolnost je zvláště významná v době sbližování komunikačních technologií, kdy se hranice mezi veřejnými a soukromými, rozsáhlými a individuálními komunikačními sítěmi stále více stírají.
Masová média jako instituce
Přes veškeré změny v užívaných technologiích zůstává fenomén masové komunikace zasazen do rámce instituce masových médií (mass media institution). Mediální instituce se dělí podle typu užívané technologie (tisk, film, televize, atd.) a často ještě uvnitř jednotlivých typů podle dalších kritérií (například celostátní a lokální tisk či vysílání). Kromě toho se mění v čase a liší se v jednotlivých zemích (viz šestá kapitola). Přesto existuje několik typických rysů, které doplňují hlavní činnost těchto institucí, jíž je produkce a distribuce "znalostí" (informací, idejí, kultury) jménem těch, kteří chtějí komunikovat, a jako reakce na individuální i kolektivní poptávku.
Jedná se o následující hlavní rysy:
* Mediální instituce jsou umístěny ve "veřejné sféře", což především znamená, že jsou v zásadě otevřeny všem příjemcům i podavatelům. Média se zabývají veřejnými záležitostmi za veřejným účelem - zvláště záležitostmi, u nichž lze předpokládat, že se od nich bude odvíjet formování veřejného mínění. Média odpovídají za svou činnost široké veřejnosti (tato odpovědnost se uplatňuje prostřednictvím zákonů, nařízení a tlaků ze strany státu a společnosti).
* Na základě své hlavní činnosti, kterou vykonávají ve jménu příslušníků společnosti, jsou média jako ekonomické, politické a kulturní veličiny obdařeny vysokým stupněm svobody.
* Mediální instituce nemají formálně sebemenší moc (mezi absencí moci a svobodou médií existuje logická spojitost).
* Účast v médiích je dobrovolná a prosta jakéhokoli společenského závazku. Existuje těsná vazba mezi užitím médií, volným časem a odpoutáním se od práce či povinnosti.
Doporučená literatura:
Radko Kubičko, Karel Hvížďala: Veřejnoprávní média v České republice a v Evropě in Média v postmoderním světě, ČRo 6, 12. prosinec 2008
Vojtěch Cepl, Karel Hvížďala: Soukromá a veřejnoprávní média in Člověk a demokracie, ČRo 6, 26. květen 2007
Jan Sedmidubský, Štefan Švec, Pavel Hlavatý: Mají veřejnoprávní média vysílat reklamu? A když ano, jakou? in Člověk a reklama, ČRo 6, 6. červen 2005
Otázky k tématickému zaměření:
* Jejich hlavní činností je produkce a distribuce symbolických obsahů.
* Média operují ve "veřejné sféře" a jsou podle toho regulována.
* Zapojení podavatele i příjemce je dobrovolné.
* Jejich organizace je svou formou profesionální a byrokratická.
* Média jsou svobodná a současně nedisponují žádnou mocí.