Nejdřív je tu trénink
V AAO plníte úlohu vojáka americké armády, od jeho prvních kroků až do stavu ostříleného veterána. Vše začíná vytvořením vašeho online hráčského účtu (v menu položka Personal Jacket), na který se pak budou výsledky vašeho počínání v tréninku i v ostrém boji zaznamenávat. Po úspěšném vytvoření účtu přichází na řadu trénink (v nabídce položka Training), který je nezbytným předpokladem budoucích bitev na herních serverech.
Začínáte cvičnými střelbami (ostatní tréninky nemáte zatím přístupné), kde je potřeba trefit minimálně 23 terčů ze 40 ran k úspěšnému absolvování a postupu dál. V tomto prvním tréninku je ale ukryta ještě jedna magická hranice, a tou je 36 zásahů. Pokud tohoto čísla dosáhnete, zapíšete se jako elitní střelec a budete mít pak možnost v bojích používat i sniperku, což určitě stojí za trochu toho trápení. Abych vám je co nejvíc ulehčil, uvedu několik osvědčených tipů.
• Sniperem snadno a rychle
Miřte na spodní část panáků. Vždy střílejte skrz hledí. Vnímejte vojákovo dýchání a vystřelte jen v pauzách mezi nádechem a vydechnutím. Pokud terč minete, už na něj znova nestřílejte. Pro střelbu si v testu nabindujte klávesu, abyste si stisknutím tlačítka myši nerozhazovali mušku. Ve volbách hry si nastavte senzitivitu myši na nejnižší hodnotu. Nenechte se špatným výstřelem psychicky rozhodit, střílejte úplně v klidu.
Z toho, co tu o střelbě píšu, už můžete nabývat první dojmy, co všechno na střelbu bude mít vliv. Jednak je to vaše poloha - v běhu je to horší než při pohybu pomalém, ve stoje je nepřesnost vyšší než v podřepu a zdaleka nejlepší výsledek je při střelbě vleže a v klidu. Tím ale zdaleka nekončíme - už jsem psal, že je pro přesný výstřel třeba mířit skrz hledí, nikoli od boku. Dále je tu vliv dýchání, které se vždy při zalícení projeví. Dokonce má na přesnost střel vliv i váš aktuální zdravotní stav, kdy vlivem zranění se vaše schopnost dobře zamířit a vůbec udržet mušku v naprostém klidu bude snižovat.
• Nastavení detailů
No a na konec ještě nezapomenu ani na vliv zkušeností, díky nimž se vám pomalu zvedá míra maximální efektivity, které jste schopni dosáhnout. Zde uvedu jeden častý prolém, který hráči při používání mířidel mívají - vidí je zcela rozmazaná. Jejich zobrazení ovlivňuje nastavení World Detail v grafických volbách a proto je nutné je nenastavit na nejnižší úroveň, ale zvolit nějakou vyšší.
Střelba je základ a doporučuji se s ní ve výcviku pořádně seznámit. Jak vidíte, je ovlivněna celou řadou faktorů a podobně propracované budou i další herní prvky. Výsledky každého úspěšně zvládnutého testu můžete online zapsat na svůj účet a tam už budou navždy uchovány. Abolvováním tréninku se vám většinou otevře přístup k výcvikům dalším. Pokud si trénink zopakujete a dosáhnete lepšího výsledku, můžete ten původní uložený přepsat novým. Postupně absolvujte tréninky všechny, abyste mohli v ostré hře využívat všechny její možnosti. Čím víc se toho v tréninkovém táboře naučíte, tím lepší bude váš ostrý start. Pokud nevládnete dobře angličtinou, najdete na konci naší recenze výsledky zdravotnických testů.
• Další tréninky
Z dalších tréninků zdůrazním jen to nejpodstatnější. V pohybovém tréninku Obstacle Course se držte v bílé dráze. Při nácviku střelby z granátometu se naučte dobře mířit. V boji je to velice užitečná zbraň. Vyzkoušejte si, že vystřelený granát vybuchne pouze tehdy, pokud letí aspoň patnáct metrů. Při házení ručními granáty používejte k míření ukazovák druhé ruky. Granáty jde v AAO házet horním i dolním obloukem. Naučte se obojí a vyzkoušejte, jak daleko granáty létají. Při házení granátem využívejte i možnost jej odjistit už v ruce (vlevo dole se objeví blikající nápis Live grenade!) a ovlivnit tím čas, za který po odhozu vybuchne (výbušný a kouřový explodují cca 5 sekund po uvolnění pojistky, oslepovací 1 až 2 vteřiny).
Po padlých hráčích lze sbírat primární zbraně. Pokud nesete dvě střelné zbraně, nemůžete házet granáty. Musíte vždy jednu z nich nejprve položit. Při plížení si všimněte, že pokud přepnete na plížení pomalé (standardně klávesa Shift), držíte zbraň pořád zacílenou. To samé platí i o dalekohledu, tak si to zapamatujte a používejte. Sniperka M24 zanáší mírně doleva dolů. Při střelbě z ní na drobné cíle proto její kříž umístěte těsně vpravo nad cíl anebo na jeho okraj. Při snipování je důležité ležet a pokud možno mít vytažen bipod, jinak budete mít se zaměřením potíže. Při skoku padákem směrujete svůj let taháním za šňůry. Pro správný dopad je potřeba se těsně před kontaktem se zemí dívat rovně před sebe a stisknout klávesu pro "použití".
• Lehko na bojišti
AAO je ryze multiplayerová hra, kterou si můžete zahrát jak po lokální síti, tak především po internetu. Poslední verze hry zaznamenala boom v řadách hráčů i serverů a jejich počet výrazně narostl, čímž se hra zařadila mezi nejhranější tituly. Následující tipy si přečtěte ještě před skočením do první bojové vřavy.
První důležitá schopnost k osvojení je vzhled spoluhráčů a protivníků. V AAO hrají všichni za americké vojáky. Rozdíl je v tom, jak se vidí navzájem. Ať hrajete za kteroukoli stranu, vždycky uvidíte spoluhráče jako vojáky, protivníka jako teroristy. Podstatné je, že teroristé mají vesměs trochu tmavší horní polovinu těla, černou čepici a vousy. Pokud vidíte cíl a nejste si jisti, nikdy nestřílejte. Zranění anebo zabití spoluhráče má dost negativní vliv na vaše hodnocení, ke kterému se dostaneme za chvíli. Nyní ještě chvíli setrváme u identifikace spolu a protihráčů.
• Spoluhráč nebo nepřítel?
Velice důležité je mít přehled o poloze spoluhráčů. Ve hře nenajdete žádný radar, ale jsou tu pomůcky, které vám jej z velké míry pomohou nahradit. Předně je to kompas v horní části HUDu, na kterém se zobrazují ikony udávající směr k cílům mise, dále zde vidíte velitele celého týmu i jednotlivých jeho družstev a zdravotníky.
K určení nepřítele pomohou i další postřehy. Například střelba ze soupeřova kulometu vrhá nazelenalé odlesky, takže i když střelce nevidíte, poznáte, ke kterému týmu patří (pokud ovšem z nepřítelova kulometu nestřílí vaši). Nepřátelský samopal (Kalashnikov) snadno poznáte i podle jeho specifického zvuku. Už jsem tu psal, že po padlém hráči lze sebrat jeho primární zbraň a nosit s sebou i dvě naráz. Pokud tedy na vás nevyšla na začátku hry sniperka, můžete čekat, až vám snipera trefí a sebrat po něm jeho nádobíčko.
• Udávání polohy
Druhý způsob, jak si udržovat přehled, je v časté komunikaci. Hra disponuje klávesou (standardně U), která vyšle do vysílaček všech spoluhráčů údaj o vaší poloze. Tímto způsobem se hráči navzájem často dorozumívají a dávají si vědět, kde se který nachází. Zvykněte si na to. Pro pochopení oznámené polohy je potřeba danou mapu znát, protože zpráva o poloze vypadá takto: "Kanonýr Vopička: Severní lávka mostu na straně obránců." Pokud netušíte, co se pod tímto označením skrývá, těžko vám ta informace k něčemu bude. Mapy jsou rozděleny na pojmenované sektory a právě toto jméno se při vyslání signálu o poloze zobrazí. Při hře mapou tento údaj najdete vždy v pravém horním rohu obrazovky.
• Prostředky komunikace
Pro komunikaci odvedli autoři AAO rovněž pořádný kus práce. Celkem se zde setkáte s používáním vysílaček, ale také povelů křičených, šeptaných, a dokonce i se signály zcela tichými, pomocí gest. Navíc je role velitele týmu i družstva obohacena možností posílat rozkazy jen svým podřízeným. Ručních signálů je celkem devět, ostatní povely tvoří shodnou množinu vysílanou pouze jiným způsobem o četnosti 27 kousků.
Krom toho se samozřejmě lze domlouvat přes konzoli jak v týmu, tak i s protihráči. Většina hráčů má pro komunikaci nabindovány klávesy s často používanými textovými hláškami. Často používané zkratky jsou "e" pro nepřítele (enemy) a "f" pro spoluhráče (friendly). Pokdu pak uvidíte třeba hlášku "e left", znamená to, že nepřítel se objevil někde vlevo. Za ošetření zdravotníkem je slušnost poděkovat, po vítězném kole se často hráči v týmu sami pochválí hláškou "gj", případně "gjt", což je zkratka "good job - dobrá práce", resp. "good job team - dobrá práce týme".
• Osobní hodnocení
Dostáváme se k další šikovnosti AAO, a to systému bodování hráčů. Toto hodnocení se sleduje při hraní na oficiálních serverech (v server-browseru je poznáte podle zelené ikonky s hvězdičkou). Hlavní hodnocenou veličinou je u každého hráče tzv. HONOR, představující jeho dosavadní bojové zkušenosti. Má na ni vliv řada faktorů, z nichž se při hraní vypočítává vaše aktuální skóre. Všechny potřebné údaje vidíte vždy na ukazateli skóre, kde zcela vlevo na řádku každého hráče najdete právě hodnotu HONOR. Vpravo od jmen je pak první sloupec Score, ukazující vaše aktuální skóre, na základě něhož se HONOR aktualizuje. Vliv na skóre mají pak všechny parametry, které jsou v dalších sloupcích.
Sloupec Goals představuje body získané plněním úkolů daných mapou a rolí v týmu (například medik za léčení raněných). Ve sloupci Leader se kumulují body velitelům družstev i veliteli týmu v případě, že v daném kole zvítězíte, při prohře o body přicházejí. Sloupec Enemy zobrazuje body získané zastřelením nepřítele - za každého je 10 bodů. KIA je naopak ukazatel počtu vašich vlastních smrtí, opět každá za 10 bodů, ale záporných.
• Pozor na vlastní řady
ROE je poslední zaznamenávanou veličinou, na niž je třeba dávat pořádný pozor. Je to zkratka Rules Of Engagement a znamená v podstatě záporné body v případě, kdy poraníte nebo dokonce zastřelíte spoluhráče. Tato veličina naskakuje velice rychle a má tudíž na vaše skóre veliký negatívní vliv. To je ale jenom dobře, jelikož si tak hráči chtě nechtě musí dávat pozor na své chování a hře to nesmírně pomáhá. ROE je jakýmsi přirozeným zákonem, determinujícím vaše působení na serveru. Pokud budete jednat jako šašek, ROE vám pokazí hodnocení. Zároveň když jeho hodnota vyroste nad mez určenou správcem serveru, budete z něj bez pardónu automaticky vykopnutí. Tohle jednoduché pravidlo velice pomáhá trvalému držení disciplíny a právě díky ní je na herních serverech s AAO pořádek a klid. Kdo má zkušenosti s internetovými debily, ví o čem mluvím.
Přesný vzorec, kterým se výsledné skóre z uvedených veličin počítá, neznám, ale průběžným sledováním časem zjistíte, jak to asi funguje, co se navzájem ovlivňuje s čím atd. Co ale přesně vím, je způsob, jak se na základě skóre hodnotí váš HONOR. Je to takhle: je-li vaše aktuální hodnota HONOR v rozmezí 0 až 10 (s hodnotou 10 začínáte), potřebujete postupně nasbírat vždy 500 bodů (score) k tomu, aby se vám HONOR zvýšil o jeden stupeň. Při hodnotách rozmezí 11 až 20 je to už 1000 bodů na jeden stupeň, při 21 až 30 je to bodů 2500, při 31 - 40 bodech stojí každý postup bodů 4000, v rozmezí 41 až 50 je to 6000 a při 51 - 60 dokonce 8500 bodů na každé povýšení. Pokud by se vám náhodou podařilo svůj HONOR zredukovat až na nulu, váš hráčský účet se automaticky zlikviduje a museli byste začít zcela od začátku včetně tréninků.
Okamžité skóre každého hráče se odesílá ze serveru do databáze vždy po desíti kolech anebo když se hráč s ze serveru odpojí. Přitom platí, že případné body, získané v kole, během něhož se odpojí, se mu už nezapočtou. Skóre se v databázi kumuluje a až se nashromáždí dostatek bodů pro povýšení či zredukování, automaticky se váš HONOR zaktualizuje.
• Týmové role
Skóre a HONOR hráče má pro hráče i další praktický význam. Projevují se totiž při obsazování týmu, kdy si před začátkem každé série kol hráči vybírají, jakou pozici by kdo chtěl zastávat. Hra nabízí v podstatě různé typy postav - běžného vojáka, vybaveného puškou M16A2 střílející v dávkách anebo jednotlivě. Dalším typem vojáka je střelec vybavený stejnou puškou, doplněnou o granátomet M203, čímž získává velkou výhodu a je o jeho post nebývalý zájem. Dobrý granátometčík může být rozhodující postavou celé bitvy. Třetím typem je kulometčík vybavený kulometem M249 SAW, jehož role je většinou v krytí spoluhráčů palbou dlouhými dávkami. Posledním čtvrtým typem z hlediska vybavenosti je pak velice oblíbený sniper, o jehož roli je sváděna také velká konkurenční bitka.
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů
Kromě týmových rolí z pohledu výbavy jsou ještě některým vojákům přidělovány velitelské funkce a dobrovolné role zdravotníků. Tým se podle toho, kolik je v něm aktuálně hráčů, automaticky dělí do družstev s předdefinovanou výbavou. Je určen velitel celého týmu a každé družstvo rovněž získá svého velitele, podřízeného tomu hlavnímu. Absolventi medicínského kurzu si pak mohou v menu zvolit, zda chtějí využívat zdravotnické schopnosti a pokud to struktura týmu dovoluje, stávají se kromě své funkce i příležitostnými ošetřovateli raněných (každé družstvo může obsadit jen jednoho).
Hru za zdravotníka doporučuji všem nováčkům, neboť se tak pomalu dostanou do hry a naučí se pohybu mapou, přičemž se budou držet vzadu a vybíhat k linii, až když je přivolají ranění. Tím si zároveň zvyknete i na vesměs pomalejší herní tempo. Nikdo zkušenější neběží rambo-stylem vstříc nepříteli, což má za následek jen jeho zbytečnou smrt a čekání v limbu do nového kola. Hra za medika má další světlou stránku - dá se jí získat poměrně dost bodů, aniž by se hráč riskantně vystavoval nepříteli.
• Priority výběru postav
U týmových rolí se ještě vrátím k hodnocení hráčů, kdy právě hodnota jejich HONORu a aktuální skóre společně vytvářejí algoritmus, podle něj se určují prioroty při výběru postav. Teoreticky si může každý hráč vybrat libovolnou postavu v týmu, za kterou chce do boje nastoupit (pouze snipera může hrát jen ten, kdo v tréninku nastřílel patřičné skóre a medika dělat absolvent testů). Pokud projeví více hráčů zájem o stejnou roli v týmu, pak rozhoduje právě jejich HONOR a skóre o tom, komu tento post připadne. Jednoduché a spravedlivé, nutící hráče na sobě pracovat. Navíc to má i logiku, aby ty specifické role jako velitel, sniper či granátometčík dělali ostřílení kozáci a nováčci si kroutili své pěšácké role. Tím, že lze zbraň po padlých sebrat, se i tak příležitostně k preferovaným zbraním dostanete.
Mapy
Hra momentálně obsahuje celkem sedmnáct map (snad jsem to dobře spočítal) a myslím, že si vybere úplně každý. Najdete tu mapy jak strukturálně velice jednoduché, tak i několik zamotanějších, odkrytější exteriéry i boje v nepřehledných úzkých chodbách a místnostech budov. Mise si zahrajete noční (s nutností používat optiku pro noční vidění) i ve dne, za jasného počasí i v mlze podstatně omezující viditelnost. Každá mapa je jiná a zcela jinak se hraje. K tomu, abyste se v ní dokázali rozumně chovat, bude zapotřebí ji drillovat opakovaným hraním a postupně vychytávat její finesy.
Vystříhejte se přebíhání z mapy do mapy a snažte se nejen v začátcích hrát jednu pořád dokola. Začátečníkům bych doporučil mapu Bridge nebo Insurgent Camp, které jsou co do struktury jednoduché a veškerou snahu lze zaměřit na své chování, zkoušení různých taktických prvků, zvykání si na kontakt s nepřítelem, používání granátů, udržování vhodné vzdálenosti a vůbec se tu dá naučit pohybovat, krýt, odhadovat chování, vyhledávat vhodná stanovište, zvykat si na dorozumívání se spoluhráči, obvazování raněných atd. Pokud vás zraní, ihned volejte medika. Slouží k tomu speciální klávesa, standardně M. Medici i ranění se ukazují na radaru.
• Pozorovatel
Rovněž se "naučíte" umírat a brát si z chyb ponaučení. Zemřít se dá v AAO velice snadno a právě schopnost se udržet při životě je to, co vyžaduje trochu vyzrálosti. Brzy zjistíte, jaké svinstvo jsou granáty, co dokáže šikovný sniper a že vběhnutím do středu mapy se vaše životnost začne počítat na vteřiny. Tohle vše je na AAO krásné a u ní jako zatím nikde jinde si vychutnáte pocit, jako byste opravdu byli tam, kde se pohybuje vaše postava. Málo her má toto kouzlo a o to je AAO cennější.
Pokud vás zabijí (a to bude velice často), využijte možností pozorovatele a učte se sledováním zkušených spoluhráčů. Přepínat mezi živými hráči lze levým tlačítkem na myši, a pomocí mezerníku lze měnit (pokud to server povolí) typy pohledů, mezi nimiž lze cyklovat. K dispozici jsou buď pohledy na jednotlivé hráče, nebo tzv. scénické pohledy (což jsou předdefinované kamery umístěné napevno do různých míst mapy), anebo obojí dohromady. Pokud se díváte na hráče, bude se hodit znát, že klávesou pro použití přepínáte mezi pohledem zezadu na postavu a jejíma očima.
• Počítání padlých
Pro psanou komunikaci slouží konzole, do níž hráči mohou psát a posílat hlášky týmu či všem na serveru. Hlášky v konzoli se objevují v různých barvách a dá se podle toho letmo orientovat, co se vlastně děje a jaký druh hlášení právě běží. Například zeleně se objevují zprávy rádiové a povely, oranžově hlášky systémové, bíle zase textové zprávy poslané některým z hráčů.
Dobrým tipem pro ještě živé hráče je počítání padlých soupeřů. Ukazatel skóre vám sice vypisuje, kdo z vašeho týmu je ještě naživu, nicméně o soupeři se nedozvíte prakticky nic kromě toho, v jakém počtu do bitvy nastoupil. K tomu, abyste znali i situaci na jeho straně, je potřeba počítat jeho padlé, k čemuž opět využijete konzoli. Červená hláška znamená jednoho padlého soupeře. Podobně, jako se v mariáši počítají trumfy, sledujte stav soupeřových mužů a od jeho cekového počtu postupěn odečítejte. Padne-li někdo ze spoluhráčů, má hlášení barvu modrou. Barevné odlišení je tedy výborným pomocníkem, díky němuž není potřeba konzoli vždy číst, ale stačí se ji naučit podvědomě monitorovat.
• Pohybové speciality
AAO má v sobě skrytou řadu fines, na které budete přicházet až postupem času. Některé z nich jsou dány možností přepínat mezi pohybem rychlejším a pomalým. Pokud jste například v režimu rychlejšího pohybu (je jedno, zda hráč stojí, dřepí či leží) a házíte granát, váš voják vždycky vykřikne hlášku Frag Out!, která je slyšet na míle a krom varování spoluhráčů ji samozřejmě uslyší i nepřítel. Stačí se ale přepnout do pomalejšího rytmu a už tuto hlášku neuslyšíte.
Už jsem psal o pomalém plížení, které oproti tomu rychlejšímu má výhodu v neustále zaměřené zbrani před sebe. V režimu pomalého pohybu (při plížení, podřepu i chůzi) vám rovněž zůstává u očí dalekohled či zalícená mířidla zbraní, což je také velice důležité znát a naučit se toho využívat. No a za zmínku stojí i režim běhu (aktivujete třeba dvojstiskem klávesy pro pohyb vpřed), kdy voják drží zbraň u pasu a cenou za rychlost je nemožnost zaměřovat, střílet, přebíjet atd. Hře nechybí ani možnost vyklánění horní poloviny těla do stran pro vykukování zpoza rohu (stoj i podřep). Pokud ležíte, namísto vykouknutí se překulíte.
• Další drobné rady
- Dobře fungujícím řešením, jak zvednout vaše FPS (zobrazíte jej zapsáním "stat fps" do konzole), je editací souboru ArmyOps.ini ve složce System s hrou. Tam najděte řádek CacheSizeMegs=32 a změňte číslo na velikost paměti vaší grafické karty, tedy třeba u čtyřiašedesátimegové na 64. Řadě hráčů to pomůže.
- PDF manuál pro AAO si v aktuální podobě můžete stáhnout odsud.
- AAO od verze 1.9 používá anticheatovou ochranu PunkBuster, která je volitelná, nicméně na většinu serverů se bez ní nedostanete. Její aktivaci najdete v pravém dolním rohu okna server-browseru (vyvoláte jej klepnutím na položku menu DEPLOYMENT). Zapněte jej a už jej tak nechte napořád.
- Snipera na většině map poznáte podle vzhledu, kdy má na hlavě klobouk. Pouze v mapách zimních používá klasickou helmu.
- Pokud chcete vyvolat hlasování pro vykopnutí některého hráče ze serveru, napište do konzole "INITIATE VOTEKICK jmenohrace X", kde za X dosaďte číslovku, která udá důvod: 1 = hráč nejeví známky, že by byl přítomen a jen delší dobu stojí na místě; 2 = hráč úmyslně zraňuje spoluhráče; 3 = hráč se vyjadřuje sprostě; 4 = hráč zahlcuje konzoli posíláním zbytečných hlášek.
- Budete-li si chtít dodatečně změnit hráčské jméno (třeba přidáním klanového tagu), provedete to na domovské stránce hry. Zde klepnete na tlačítko REGISTER a na další stránce potom na odkaz Manage Your Account.
- Pokud vás napadá otázka, zda někde můžete své současné skóre vidět a zjistit si, kolik bodů vám zbývá do dalšího povýšení, musím vás zklamat. Zatím neexistuje nic oficiálního, co by zveřejnilo vaše výsledky, ale tipuji, že k tomu brzy dojde. Dosud hráči používali tzv. AAO Tracker, který po zaregistrování na webu začal jejich hraní automaticky sledovat a vše potřebné zaznamenával. Bohužel jeho stoprocentní funkčnost skončila s poslední verzí hry, kdy se už nedaří z oficiálních serverů informace pořizovat. Na neoficiálních serverech prý AAO Tracker funguje, ale tam zase hraní neovlivní vaše oficiální hodnocení.
- Ještě jednou shrnu speciální klávesy pro komunikaci. M slouží pro přivolání medika v případě, že jste zraněni. U používejte k udání vaší polohy do vysílaček spoluhráčů. O je klávesa, které využijí pouze velitelé a slouží k zadání cíle mise, na který se máte zaměřit.
- Pokud by si někdo chtěl upravit seznam položek, kterým je možno přes menu hry přiřadit klávesu, může tak učinit editací souboru KeyBindings.ini ve složce System hry. Jedná se o textový soubor, podle něhož se celá nabídka generuje a je možné do něj přidávat, co vás napadne (pokud samozřejmě dodržíte konvenci, jakou jsou položky tvořeny).
- Jestli si chcete vyhrát s optimálním rozložením kláves, můžete využít obrázku klávesnice, jenž si vytiskněte a do něj tužkou zakreslujte aktuální přiřazení kláves. Pak už jen sledujte, kde ještě máte "mezery" a co by se dalo provést lépe.
• Tipy nejen pro správce serverů
Vytvoření vlastního online serveru je možné, pouze budete potřebovat jeho IP adresu (zdarma) zaregistrovat. Pokud to neprovedete, nebude váš server viditelný v serverových prohlížečích. LAN server registrovat není potřeba. Celý postup, jak si vlastní server zprovozníte včetně jeho registrace, je zde. Najdete tam i odkaz na utilitu HAOM, která je velice šikovná a udělá vše za vás (kromě registrace). Pro provoz serveru ji doporučuji a nemusíte se pak už starat o to, kde co a jak ručně nastavit, čím server spustit atd. Utilita používá grafické rozhraní s možností vytvářet profily nastavení, které pak lze snadno aplikovat. Provozovatelé vlastních serverů by neměli zapomenout stáhnout updatovaný soubor Tours.ini, který byl příčinou problémů s přihlašováním hráčů - najdete jej tady. Pokud by se vám stávalo, že váš server bezdůvodně vykopává hráče, vypněte PunkBuster.
Na konto serverů ještě doplním jejich členění. Setkáte se celkem s několika typy serverů, jež v serverovém prohlížeči budou indikovány ikonkami (zobrazíte je v okně browseru klepnutím na tlačítko ICON KEY):
1) Oficiální servery jsou ty, které provozují přímo autoři hry (US Army hostující na síti Supercomputers Inc.) a hraním na nich se shromažďují vaše oficiální statistiky.
2) Oficiální licensovaný server a licensovaný server je takový, který si může kdokoli, kdo má zájem, pronajmout (za peníze) u Supercomputers Inc. anebo Homelan Xtreme.
3) MILES Server je specifický tím, že se při boji nepoužívá ostré střelivo, ale cvičné zbraně vybavené laserovým zaměřovačem (Multiple Integrated Laser Engagement System). Hraje se na nich úplně stejně jako se skutečo nými zbraněmi, pouze zastřelení hráči neumírají, ale sundají si čepici a klečí na místě (za trest) do konce kola. AAO jde mimochodem v simulaci tak daleko, že zraněným hráčům na MILES mapách nezhoršuje bojovou efektivitu, neboť ani ve skutečnosti nejsou tito hráči fiktivním zraněním ovlivněni.
4) Neoficiální servery jsou pak ty, které si zdarma vytvoříte na vlastním počítači a zaregistrujete jejich IP adresu. U nich se žádná ikonka neobjevuje.
Chcete-li se jednoduše připojit na některý server, jehož IP adresu znáte, napište do konzole příkaz "open xxx.xxx.xxx.xxx:port", kde jako x dosadíte IP adresu serveru včetně portu, na němž běží. Rychlé ukončení hry provedete příkazem "quit".
• Offline trénink
Ke konci článku ještě uvedu způsob, jakým si můžete v klidu na vlastním počítači procházet mapami a zkoušet práci se zbraněmi. Seznam map najdete ve složce Maps. Pro jejich otevření použijte příkaz "open jmenomapy" v konzoli. Například pro mapu Bridge.aao stačí napsat "open bridge" (není třeba psát ani příponu, ani dodržovat malá a velká písmena). Abyste se mohli pohybovat, použijte příkaz "playerlock 0". Nyní už zbývá pouze vybrat si vhodnou zbraň. K tomu slouží příkaz "class X", kde za X dosadíte následující: g = puška s granátometem M203; r = puška M16A2; s = sniper s ostřelovačkou M82; ar = automat M249; m = puška M4A1; m4m = modifikovaná M4A1; m4a1auto = puška M4A1 s automatickým režimem střelby; ak = AK47; ak74su = AK74; gp = AK47 s granátometem GP-30; rpk = automat RPK; svd = sniperka SVD Dragunov; mos = sniperka Mosin-Nagant; sl = Squad Leader (velitel týmu); ft = Fireteam Leader (velitel družstva); rct = Recruit (beze zbraní); f = Fists (pěsti - moc zajímavé, ale nějak mi to v poslední verzi nefunguje).
Výběrem postavy zároveň obdržíte kromě primární střelné zbraně i granáty, takže se můžete učit házet i s nimi. Trénink v AAO bych nepodceňoval, protože si tak můžete zcela v klidu otestovat, odkud kam je vidět, kam dostřelíte granátem, kam odkud granátem dohodíte, nacvičíte trefování lokací, kde se nepřítel často vyskytuje, natrénujete hození granátu do otevřeného okna, na snipernu, střechu apod. Pokud vám munice dojde, lze si výbavu zcela obnovit opakovaným použitím příkazu "class X", čímž si můžete pořídit i výzbroj trochu jinou.
V některých mapách je viditelnost záměrně snížena přidáním mlhy, což pro trénink a sledování dopadu vašich granátů a střelby naslepo nemusí být to pravé. K odstranění mlhy při tréninku slouží příkaz "show fog". Jeho opětovným použitím mlhu zase vrátíte. Přepnutí mezi pohledem vlastním a z kamery umístěné nad hráčem slouží příkaz "behindview X", kde za X dosadíte jedničku či nulu. Seznam příkazů, které můžete používat buď psaním do konzole anebo je přímo nabindovat na klávesy, najdete v tomto textovém souboru.
AAO podporují i možnost zvolit, který konfigurační soubor chcete načíst. Například pro každou mapu můžete mít připraveny nabindované hlášky, které sedí právě jejím lokacím a situacím. Ty si uložte do různých textových souborů a pak příslušný aktivujte příkazem "exec nazevsouboru.txt". Příklad toho, jak si pro offline trénink nabindovat dostupné zbraně na numerickou klávesnici, máte zde. Doplníte-li si do něj ještě třeba přidávání postav a munice, trénink se všemi jeho možnostmi si hodně zpříjemníte. Při používání více configů pro bindování ale pozor - přiřazení kláves se vám zapíše do vašeho User.ini a tam už zůstane. Z toho důvodu je dobré vytvořit jeden profil "standardní" se seznamem úplně všech kláves, kterým rozložení kláves vždy zresetujete do původní podoby.
• Protivníci?
V AAO žádné protivníky ve formě počítačem řízených botů nenajdete, nicméně je tu aspoň něco. Jelikož je seznam objektů, které si do tréninkové hry můžete přidat, celkem dlouhý, uvedu zde pouze odkaz na textový soubor, kde se v případě zájmu vše dozvíte. Najdete tam i několik dalších tipů, které pro trénink mohou dobře posloužit. Postavy, které si do mapy vložíte, sice nevyužijete pro pořádný souboj, nicméně i tak vám mohou hodně pomoci.
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů
Při nácviku map jde často o natrénování střelby "naslepo", tedy tam, kde se nepřítel často zdržuje, ale není z vašich pozic vidět (typicky třeba v mapě Bridge okna, boční schody, atd.). Není nic jednoduššího, než si nastavět na tato místa panáky (opakovaně použijete příkaz pro jejich vložení šipkou dolů v konzoli, takže jej nemusíte pořád dokola vypisovat) a ty pak použijete na nácvik střelby. Přitom můžete využít již vzpomínaný příkaz "show fog", pomocí nějž přepínáte mezi zobrazením a skrytím mlhy.
Upozorním i na čtyři zbraně, které najdete v sekci "Summon Stuff", s nimiž se zatím nikde ve hře nevyskytují. Jedná se o dva raketomety, brokovnici a zápalný granát. Pro přidávání různého harampádí do hry příkazem "summon" upozorním, že je nutné přesně dodržet malá a velká písmena, jinak nebude příkaz fungovat. Nakonec ještě poslední užitečný příkaz "ghost", který vám umožní v mapě létat a prohlédnout si ji z ptačí perspektivy a míst, kam se normálně nedostanete.
• Užitečné odkazy
Na úplný závěr bych chtěl uvést ještě několik odkazů na stránky, které se hrou AAO zabývají, na nichž se můžete potkat s lidmi z komunity a sehnat další informace. Předně je to stránka oficiální na adrese www.americasarmy.com. Ta obsahuje kromě informací i sekci pro registraci nových hráčských účtů či herních serverů a v neposlední řadě jsou tu i diskusní fóra, kde se probírá kde co. Další šikovné stránky o AAO najdete na www.aaohq.com se spoustou informací včetně diskusních fór, v nichž jde na rozdíl od těch oficiálních i vyhledávat. Stránky utility pro snadné spouštění a provoz vlastního dedikovaného serveru HAOM jsou na této adrese.