Stephen King je řízek - Osvícení - Film
Klasika od Kubricka aneb jak z hororu udělat komedii
Jen se do mě pusťte, já to ustojím (snad). "Kultovní" film Osvícení bylo dvd zklamání minulého roku. Mám to dvd rád doma, rád se na ten obal dívám, protože mi připomíná knížku, která je na hony vzdálená od toho filmu, který je vypálený na placce uvnitř. Ani nevím kde začít. Třeba statistikou, že na csfd je Osvícení 41., což se docela divím, páč "kultovní" filmy mají většinou vyšší posty.
Ona fanoškouvská obec okolo filmového Osvícení je svkutku početná, vlastně jsem nenarazil na člověka, který z filmu byl tak znechucen/znuděn jako já. Tak já začnu tím hlavním, proč na mě lidi budou háze kameny. Jack Nicholson ŠÍLENĚ přehrává a to mi nikdo (NIKDO) nevymluví. Mám toho herce rád, dostává mě v Přísaze (japonksý nebo jaký originál je prý ještě lepší), v Lepší už to nebude, v Kurzu sebeovládání, prostě ve všem, kde jsem ho viděl. A taky se mi líbil v Batmanovi. Kde hrál Jokera. Mám pocit, že v Batmanovi si řekl - budu hrát úplně stejně jako v Osvícení. A ono to vyšlo. Zahrál vyšinutého magora. Jack Torrance ale nebyl vyšinutý magor. Neřval na svoji ženu tak, jak to předvedl pan Nicholson, když těsně před tím vytáhl z psacího stroje list papíru, to celé bylo navíc doprovázené humorným "strašidelným" zvukem. Neječel na ni jako blázen. Kdežto Jack Nicholson na ni ječí celý film úplně se stejně vyšinutým výrazem, a to ať už byl posedlý duchem nebo ne, prostě je to magor od začátku až do konce. A to není dobře.
Ve filmu zmizela půlka příběhu. A tím zmizel celý příběh. Ne vážně, o čem je děj ve filmu? Že tříčelnná rodina přijede do hotelu, kde hlava rodiny správcuje, tam ho posednou duchové a on se chystá zabít synka a ženu. A tím to hasne. Žádné manželské problémy, žádná minulost, žádný děj, prostě nuda nuda a nuda, to i Saw má děje víc.
Hysterickou Wendy hraje nesympatická (odpusťte, ale opravdu ošklivá) herečka, pro kterou si smrt přejete prakticky hned, co film začne. Protože je protivná a blbá. To považuji za klad, protože Wendy v knize je taky protivná a na pěst. Stejně tak na pěst je jejich rozmazlený synáček Danny, který je osvícen a je to fracek. Ale ne ve filmu. Ve filmu je to prostě klučina s neostříhanými vlasy, jezdící v nejtrapnější scéně z celého filmu na tříkolce přes prázdné chodby, což na všechny prý působí děsivě a stísněně a já nevím co ještě. Ubohý. Nudný. Zklamání jak blázen.
Co tam máme dál. Á, nejzásadnější postava v knize - černoch/kuchař. Jsem rád, že ve filmu to byl také černoch a jsem rád, že tam neměl VŮBEC žádný význam. Prostě řekne Dannymu, ať ho upozorní, až se v hotelu něco pokazí, Danny ho upozorní, černoch přijede a dostane sekyrou do břicha. To se mi líbilo. Protože v knize černoch také skoro umře a já si říkal - tak to je hustý, ten si jenom přijel pro smrt. Pak se dozvíme, že černoch žije dál. Ve filmu se mi líbilo, že se jakoby obětoval a přivezl aspoň tu rolbu.
Dvě scény, na které jsem se těšil, tam nebyly. První - oživlá zvířatka z keřů. Pak mi došlo, že film je z roku 80, kdy triky nebyly na vysoké úrovni. Takže vypuštění oživlého živého plotu jsem pochopil. Jenomže ta druhá scéna byla, kdy mrtvola ve vaně škrtí malého Dannyho. V knize to bylo parádní, ve filmu to není vůbec. Děkuju pěkně. Ale tak na jedné scéně film nestojí, že...
Moment, kdy Jack Nicholson odhaluje něco ze své minulosti u baru s barmanem, který mu nalívá tuším gin, je hodně špatnej. Nicholson přehrává, když vypravuje, jak Dannymu zlomil ruku a já si říkal "to myslej vážně?". To samé jsem si říkal, když Jack sekal do dveří sekyrou a Wendy pištěla a Jack se tvářil jako klaun a já se i smál, jako by to klaun byl.
Myslím, že horší už ten film mohl být jen těžko. Nudná "honička" v bludišti, muzika jak ze staré Planety opic, takže rušivá, absolutně nenapínavé, příběh žádný a urazil bych pracky tomu, kdo tohle natočil. Slyšel jsem, že i Kingovi se to nelíbilo, ale já tohle vůbec nechápu - z jeho knih mám pocit, že to je člověk, kterému jde o odkaz a pak prodá práva na TOHLE. Nevím no, paní Rowling je možná prudič, když se scénáristy tráví každou vteřinu, ale aspoň tu tvorbu nějak usměrňuje k obrazu svému. U Kinga to vypadá, že mu hodí na stůl Kubrick smlouvu a řekne: "Hele, podepiš mi to, dostaneš tolik a tolik." Pak už se o to nestará. Škoda, možná, kdyby se staral, nemusel by si u toho divák rvát vlasy a kroutit hlavou nad tím, jak je to sakra možný, že je to tak oblíbený film.
Poznámka na konec - ano, znám to, že když člověk od něčeho čeká hodně, je poté zklamán. Ale tohle není ten případ. Film Osvícení je výsměch, blbej vtip, promrhaný nápad, promrhaný herecký potenciál, promrhaná možnost jak natočit další pořádný film na motivy S. Kinga. Už aby někdo přestal být posranej z toho, že "velký Kubrick" se překonat nedá a natočil remake, kde budou keřová zvířátka, kde bude nějaký děj a kde budou postavy mít nějaký účel, a ne jen někam přijet a tam utíkat před klaunem se sekyrou. To i parodie v Simpsonech je děsivější.