Jak je to se zárukou

13. 02 2014 | 14.25

Dneska se něčemu (snad) přiučíte :) jakožto čerstvý absolvent školení o novém občanském zákoníku jsem pln vědění a dojmů. Ačkoli oceňuji všechny informace o nájmech, podnájmech, pronájmech, x druzích smluv atd., nejvíc mě (krom skutečností spojených s mou pracovní náplí, samozřejmě ) zajímala záruka. Ano, záruka a možnost vrátit poškozené zboží a dostat za něj zpět finanční náhradu. Protože to je věc, která mě dokáže vopravdu pořádně nasrat.

oie_Xn9byy7mmBjb

Koupím si boty, ty se samozřejmě za chvíli rozpadnou, já jdu do Deichmanna a tam se mě nějaká zamindrákovaná prodavačka navočkováná podnikovou směrnicí snaží s drsnym výrazem ve tváři přesvědčit, že je moje chyba, že mi po pár měsících nošení rupe šev a odpadá podrážka. Což je jedna z opravdu mála věcí, co mě dokáží vytočit doběla a v hlavě se mi odehrává představa, kdy se ze mě stane Hulk, co boří jednu polici s botama za druhou.

Jak jistě víte, do konce loňského roku, to bylo tak, že záruka trvala dva roky s tím, že bitej je prodejce (teoreticky). Prakticky to tak fungovalo jak kdy. Ale nutno podotknout, že se sem pomalu dostává západní trend, kdy (alespoň) velké firmy reklamace vyřizují bez keců. JENOMŽE to nikdy nebylo stoprocentní, člověk byl překvapený z kladně vyřízené reklamace, ne naopak.
No ale teď je všechno jinak :). Pokud se vám zboží poničí do šesti měsíců od koupě, tak přijdete za prodejcem a on stáhne ocas a domluvíte se na náhradě. Samozřejmě má možnost povolat znalce, právníky, zástupy firemních manažerů a říct vám nasrat, ale dá mu to přeci jen trochu práce.
Ovšem jakmile skončí těch šest měsíců a započne zbývající rok a půl, tak v tom případě zase vy, v případě neuznané reklamace, musíte najímat znalce a pustit se do soudního sporu kvůli botám za dva litry.

Takže je vlastně vše při starém :) protože teorie je hezká, ale praxe je jiná.

A samozřejmě je tu ta druhá strana mince, kdy je třeba poznamenat, že jsme národ vychcanejch čecháčků, který samozřejmě využívaj každé možnosti, aby dostali něco navíc.

Což mě vede i k dalšímu aspektu nakupování - stále platí, že když si něco objednáte online, tak máte x dní na to si to osahat, vyzkoušet, pomočit a otřít a do 14i dní to můžete vrátit prodejci a on vám bez keců musí vrátit peníze. Což, bohužel, nefunguje úplně stoprocentně, viz moje vracení vánoční dárků, kdy mi dali o deset procent míň peněz kvůli narušenému obalu... sice nevím, jak se do věci dostat jinak, než narušit obal, ale...

No a to je asi tak vše. Takže reklamujte, až tehdy, kdy k tomu máte opravdu důvod a nevyužívejte toho, že prodejce vám (teoreticky) musí během prvních šesti měsíců poskytnout úhradu. Sme přece lidi voe, ne?