Zimbabwský vzdělávací systém

18. 06 2013 | 18.02

Díky tomu, že jsme se stali plnoprávnými členy učitelského sboru našeho malého učiliště, dostalo se nám jedinečné příležitosti nahlédnout pod pokličku školského systému Zimbabwe a některých jeho pikantností. Dovolte nám, abychom se s vámi podělili o naše zkušenosti, přestože mnohé jsme již zmiňovali v různých předchozích článcích.

 

Místní vzdělávání je orgranizováno ve zcela africkém duchu, a tak převzatý britský systém plní svůj účel jen částečně. Jinými slovy, mají v tom binec, přitom zdejší systém patřil v minulosti díky koloniálnímu dědictví k jedněm z nejlepších v Africe a země má dodnes devadesátiprocentní gramotnost. Dalším problémem je financování, kdy státní i soukromé školy žijí většinou z poplatků žáků a studentů, a proto způsobují hlavně větším rodinám velké díry v rozpočtu. Školné se může pohybovat v přepočtu od 1 200 korun na rok až k tisícům či desítkám tisíc za semestr ve vyšších stupních a na univerzitách.

škola 2

Malí Zimbabwané do školy nastupují jako my v šesti letech, jenom ne v září, ale v lednu. Povinná základní škola, primary school, trvá sedm let (grade 1 až grade 7). Těchto sedm tříd by se dalo přirovnat k prvnímu stupni. Děti se zde učí ve třídách po čtyřiceti až padesáti žácích, tělesné tresty nechybí.

 

Druhým stupněm je pak čtyřletá secondary school (form 1 až form 4), která představuje něco mezi druhým stupněm ZŠ a střední školou. Tato instituce dává dětem na výběr jak ze všeobecných předmětů, jako je angličtina, rodný jazyk, matematika, dějepis, zeměpis či "věda" (biologie, fyzika, chemie), tak i z odborných či praktických předmětů, jako psychologie, zednictví či šití oděvů. Je zakončená celostátními zkouškami, tzv. ordinary level nebo zkráceně O' level. Nepředstavujte si ale žádnou naši maturitu! V Zimbabwe se prostě student přihlásí na určitý počet těchto O' level zkoušek a je na něm, kolik jich projde. Takže ze secondary school můžete vyjít jako vzdělaný člověk třeba s osmi zkouškami, ale také jako někdo, kdo nenapsal ani jedinou. Jako kdybyste u nás mohli dokončit střední školu a přitom neprošli ani v jediném předmětu. Idea je sice pěkná – co nejvíce lidí, kteří mají papír alespoň na něco, jenže problémy přijdou záhy. Žáci většinou úspěšně napíší zkoušku alespoň ze svého rodného jazyka – jejich vzdělání potom je "jeden O' level". Rozhodnou-li se ve studiu pokračovat, narazí, protože navazující školy si pro přijetí kladou spousty ministerstvem řízených požadavků na různé kombinace přemětů a počet úspěšných O' level zkoušek, takže se v tom samo ministerstvo nevyzná a my máme o pár vrásek víc na našich čelech.

škola 1

Navíc žáci zkouší různé cestičky ve smyslu: "Sice tenhle požadovaný předmět ještě splněný nemám, ale opravný termín budu psát za půl roku a určitě projdu, takže už mě můžete přece přijmout k navazujícímu studiu, ne?" Není tedy výjimkou, že v půlce školního roku najednou přestoupí do vyššího ročníku, nebo se naopak zjistí, že by měli sestoupit do nižšího, případně školy úplně zanechat. S tímto problémem se potýkají navazující vzdělávací instituce po secondary school. Existují dvě možnosti, kde žáci pokračují.

 

První možností je dvouletá high school (form 5 až form 6) zakončená druhými státními zkouškami, advanced level, zkráceně A' level. Opět můžete projít s libovolným počtem předmětů, ze kterých se vám podaří úspěšně napsat testy. S takovými zkouškami, máte-li jich dost a z těch správných kurzů, pak můžete pokračovat na univerzitě. Spočítáte-li si nejkratší možnou délku studia potřebnou pro nástup na vysokou školu, vyjde vám třináct let, což je stejné jako v ČR. Přesto se zde mladí lidé vzdělávají značně déle – problémem jsou zejména peníze za poplatky, ale i nízká kvalita vyučování, vedoucí k donekonečna opakovaným pokusům u zkoušek.

 

Druhou možností po secondary school je zvolit si cestu praktických oborů a zapsat se na "učiliště", na college. Přesně na takové instituci právě vyučujeme. Zatímco my nabízíme technické obory, jinde můžete na college studovat turistický ruch, gastronomii, zemědělství, rybářství a spoustu dalších. Na učilištích můžete strávit jeden až pět let – specifikem college je, že nejde o jeden velký blok, ale studenti dostanou certifikát za každý složený ročník, projdou-li státní zkouškou. Opět snaha, aby co nejvíce Zimbabwanů mělo v ruce alespoň nějaký papír o vzdělání, byť nemá valnou cenu.

škola 5

Záleží, jaké máte ambice a který "výuční list" chcete získat. Nemáte-li pět zkoušek ze střední školy, můžete si udělat pouze jednoletý základní certifikát (National Foundation Certificate). Máte-li je však splněné, můžete rovnou začít národním certifikátem (National Certificate) na jeden rok a pak pokračovat národním diplomem (National Diploma), který zabere tři roky studia včetně roční řízené praxe v nějaké firmě.

 

Narozdíl od O' levelů už musíte projít všemi předměty, abyste certifikát dostali. V rámci Zimbabwe jde o celkem ojedinělé případy – zaznamenali jsme totiž zajímavý fenomén prolínající se všemi úrovněmi vzdělávání, se kterým se dodnes nedokážeme smířit. Studenti mohou dokončit většinu vzdělání i se samými "pětkami" či "Fky" odshora dolů. Do života pak kráčejí vybaveni papírem o absolvování s vypsaným výsledkem – neprošel. U nás žáci propadají a opakují ročníky, v Zimbabwe však nic takového většinou neexistuje. Proto nás zaskočilo, když se na naší škole rozhodlo o zrušení možnosti opakovat zkoušky. Jak potom mohou studenti s třinácti body ze sta projít? No, prostě budou mít na výučním listě "neprošel". S kolegy jsme se navíc neshodli na formě opravných testů (dokud se ještě psaly) – zatímco my jsme připravovali druhé i třetí varianty, oni jim dávali napsat znovu ten samý test. Pedagogicky naprosto nesmyslné...

škola 3

Protože nám je nejbližší prostředí učilišť, college, pojďme se podívat na typické problémy, se kterými se potýkáme. Již jsme zmínili problém s tím, že studenti se snaží vetřít do ročníků, na které nemají nárok. Nejčastěji jim chybí O' level z matematiky. Protože na střední škole si děti sami volí, jaké předměty zakončí státní zkouškou, matematiku si vybere málokdo. A nebo z ní jednoduše "prolítnou". Teprve pozdě zjistí, že jim vlastně chybí.

 

Velikou kapitolu představují státní zkoušky, táhnoucí se napříč všemi úrovněmi škol. Jde o velice promyšlený business, protože poplatky za to, že můžete test vůbec psát, nejsou úplně malé – třeba 200 Kč za jeden předmět a vynásobte to např. osmi či třinácti. Proto ministerstvo přidává počet předmětů a Rada pro zkoušky (HEXCO – Higher Examination Council) si mne ruce místo toho, aby svoje zkoušky udělala kvalitní. Testy prý byly sestaveny tak, že zástupci Rady objeli učitele jednotlivých předmětů a od každého získali dvě tři otázky. Takže dostáváme oficiální testy, ve kterých najdete řadu překlepů, faktických chyb, zavádějících otázek, špatných formulací či očividných nesmyslů, to vše s mnohdy zastaralou a neaktuální látkou. Navíc examinátoři pravděpodobně nečtou oficiální sylaby předmětů vydávané ministerstvem, protože obsah zkoušek má často se sylabem předmětu máloco společného.

 

V souvislosti se zkouškami nám učitelský život komplikuje i fakt, že se píšou dvakrát ročně, vždy v listopadu a březnu, a proto v jedné třídě současně vyučujeme studenty vzájemně posunuté o jeden trimestr. Do školy se totiž můžete zapsat prakticky kdykoliv se vám zachce, což mívá za následek, že si naši studenti začnou diktovat podmínky: "Já teď vaše semestrální testy psát nebudu, odložím si je asi na září, protože jdu ke zkoušce přece až v březnu." Případně z důvodů placení nastupují do jednotlivých trimestrů až třeba v polovině, když se jim podaří sehnat peníze na další tři měsíce školného.

škola 4

Poslední perličkou mluvící za všechno je již dříve zmíněná obrovská změna ve vyučovaných kurzech pro celý jeden ročník, která se objevila po prvním měsíci výuky v prvním trimestru. Z ministerstva přišel pokyn na reorganizaci všech předmětů, některé byly zrušeny a jiné zase vznikly zcela na zelené louce. Dostat takhle významné pokyny z ministerstva s dvou měsíčním zpožděním, když už výuka běží, můžete jen v Africe. Tvrdě jsme tedy pracovali, aby se podařilo se studenty co nejdříve přejít na nový systém. Po čtyřech měsících, asi v třetím týdnu druhého trimestru přišel nový pokyn – všechno vraťte zpátky, minulý dokument se ruší. Celý jeden trimestr vyhozený, ale v Zimbabwe je to, zdá se, standard.

 

O další radůstky se s vámi průběžně dělíme v jednotlivých článcích. Zde jsme jenom chtěli shrnout, jak se mladí Zimbabwané připravují na lepší zítřky. Inu, připravují se po africku – máloco funguje, věci jsou komplikované, složité, často se mění, nikdo se v nich nevyzná, nikdo není za nic zodpovědný a každý člověk vám podává protichůdné informace. Zkrátka pořádný vzdělávací salát, jenomže tady se všecko po zimbabwsku nakonec "nějak vyřeší". Jak ale mají takhle vzdělaní a vychovaní černoši obstát v konkurenci Evropy, Ameriky nebo Asie, to opravdu netušíme.

škola 6