Drsný ráj, v němž žijí Tongové (1)

4. 11 2013 | 09.56

Do učiliště Dona Bosca dorazily zapečetěné obálky se závěrečnými státními zkouškami a s nimi úplně nové instrukce, které typicky po africku postavily na hlavu všechno, co jsme dosud dělali. Neochotně jsme tedy v pondělí ráno vyrazili do školy zbavit se urgentních problémů a prosit studenty o spolupráci, abychom splnili všechna nová nařízení. O půl desáté jsme mohli konečně spokojeně prohlásit: "Už nic nehoří, zbytek počká do středy." S elánem jsme nasedli do naší terénní toyoty a pustili se plnou rychlostí směrem na severovýchod. Brzy jsme širokou hlavní silnici nechali za sebou, zařadili dvojku a začali se šinout po opuštěných prašných cestách – do kraje, kde žijí Tongové.

africká silnice1

Jednoho Tongu jsme dokonce vezli s sebou – našeho studenta Bena, kterému vzdělání v Don Boscu mecenuje kněz z jeho venkovské farnosti. My jsme si na kamenité cestě plné nevyzpytatelných děr a výmolů moc netroufli, ale Ben si samozřejmě neodpustil poznámku, že místní jezdí mnohem rychleji. Jaké "místní" měl na mysli, opravdu nevíme, protože na stodvaceti kilometrech jsme kromě chodců, koz, oslů a krav potkali jen dvě motorky a hrstku povozů.

Povoz

Oproti Hwange jsme si užívali krásný čistý vzduch a hlavně kopce okolo. Vrcholky hor byly v minulosti svědky tonžských rituálů na přivolání dešťů. Cestou jsme také potkali nevídanou podívanou – řeku Gwai, ve které je i v období sucha nějaká voda. Hned bychom do ní skočili, nebýt nevrlých krokodýlů.

řeka Gwai

Po čase jsme přibrzdili u malého tržiště se třemi čtyřmi zděnými domky okolo. Ben nám vysvětlil, že jsme se octli v tepajícím obchodním a administrativním centru vesnice Pashu. Dokonce jsme ji našli i na naší mapě, i když se zdá, že ji tam kartografové umístili jen proto, aby nemuseli do prázdného hnědého místa napsat pouhé "Hic sunt leones!". V Pashu jsme Bena vyložili, potkali se s jeho manželkou a s tatínkem, který na nás chvíli koukal, vychrlil ze sebe několik vět v Tonga a odešel. Nakonec si to přihasila Benova sestra (pro Afričany je sestrou i sestřenice z kdovíjakého kolene, takže jich většinou mají požehnaně), nasedla k nám do toyoty a nechala se pár kilometrů popovézt.

admincentrum

Protože už dávno pokročil čas oběda zastavili jsme na krajnici a objevili ideální přístřešek s lavičkami a stolem. Přemýšleli jsme, zda-li se necpeme chlebem a salámem na nějaké posvátné půdě a zda-li na sebe nepřivoláváme hněv afrických duchů. Naštěstí jsme se později dozvěděli, že těch pár dřevěných tyčí s děravou slaměnou střechou je vlastně katolický kostel sv. Jana Křtitele (na fotce "budova" vpravo).

Sv. Jan Křtitel

Občerstveni jsme pokračovali krásnou krajinou dál, občas zamávali černochům a hlavně se snažili být šetrní k našemu autu. Čas od času se z okolní buše vyloupnuly malinkaté vesničky s kulatými domečky, leckde vyzdobenými různými vzory.

africká silnice2

kulaté domečky

Nakonec se nám podařilo dorazit do cíle naší cesty – do významnějšího zapadákova jménem Kariyangwe. Zaparkovali jsme uprostřed místní misie a svěřili se do péče mladého kněze Pilaniho, kterého jsme znali z Hwange. Pilani nás ochotně provedl celým obrovským dílem, jež spolu s druhým knězem spravují. Mají samozřejmě na starosti farnost, k níž ale patří ještě asi osmadvacet venkovských kostelů, jako například ten, ve kterém jsme obědvali. Když jich chce Pilani navštívit více najednou, vyrazí na čtyřdenní výlet terénním džípem a po několika mších a stovkách najetých kilometrů se zase vrátí zpátky. Mimo pastorační práci poskytuje misie i vzdělání pro cca 3000 dětí přímo v Kariyangwe i v okolí. My jsme navštívili několik tříd, abychom viděli pravou zimbabwskou základní školu. V jedné místnosti přes čtyřicet černoušků, binec, protože si musejí sami bez ohledu na věk uklízet, chybí stropy a často není zavedená elektřina, což je v tmavých prostorách docela nepříjemné. K tomu samozřejmě suché záchody a v počítačové učebně sedm starých strojů – což je ovšem úspěch, protože některé jiné školy mají počítače třeba jenom dva. Naštěstí ale kariyangwští učitelé byli usměvaví a vypadali zodpovědně, když jsme je večer našli v prázdných třídách, jak se připravují na druhý den.

třída v Kariyangwe

Než jsme se dostali do další části misie, do nemocnice, ukázal nám otec Pilani svoje umění ve hře na marimbu, na takový obří zimbabwský xylofon. Spolu s několika dětmi a dalším černochem spustili úžasnou symfonii afrických rytmů. Pak jsme jen tak lehce zavadili o zárodek školní knihovny. Opět jsme si připomněli, jak západní svět sice posílá do Afriky spoustu darů, ale často je pomoc dost podivná. Třeba tuhle knihovnu vybavili z projektu v USA, takže nejobsazenější polička skýtá bohatou zásobu literatury o americké historii a ve skříni najdete zásilku desítek amerických vlaječek, kterými si prý mají vyzdobit stěny.

Pilani a marimba

Naše další kroky vedly do nemocnice. Pochlubili se nám prádelnou s novým vybavením, díky kterému konečně nemusejí prát všechna prostěradla ručně. Skrze malou kuchyni jsme pak prošli do čistých a jednoduše vybavených pokojů, každého asi pro 16 pacientů. V celé klinice bohužel podle očekávání chybí doktor a řádně označené dveře s cedulkou "Pozor, nebezpečí ozáření" skrývají pouze prázdnou místnost, do které snad rentgen někdy v budoucnu přibude. Místní personál si ale situaci pochvaluje, protože před rokem 2007 neměli k dispozici ani elektřinu a svítili svíčkami.

nemocnice v Kariyangwe

nemocniční kuchyně

Kněží se kromě farnosti, školy a nemocnice věnují i pěstování prasat a kuřat a pro nás poněkud neobvyklému misijnímu dílu – vlastní malinkatou restauraci, kde si za jeden dolar můžete pochutnat na talíři kukuřičné kaše s omáčkou a kouskem masa. Službu místním lidem doplňuje i obchůdek se smíšeným zbožím, aby si vesničané měli kde nakoupit. Otec Pilani si postěžoval, že se prý po africku neostýchají přijít k němu domů i v neděli, aby šel otevřít a obsloužil je, když má prodavačka volno. Není divu, že je tak obchůdek důležitým uzlem, od nějž dokonce vyjíždí i jediná autobusová linka do Bulawaya.

autobus v Kariyangwe

Naším dalším cílem v Kariyangwe bylo navštívit Brightona, studenta zednictví, kterého Naďa vyučovala v Don Boscu matematiku. Projeli jsme celou vesnicí až na její vzdálený konec a zajeli přímo doprostřed "dvorku", tedy jakéhosi prostranství mezi pěti hliněnými domečky, suchým záchodem, ohradou pro kozy a strašákem odhánějícím hyeny na jejich nočních návštěvách. Tady bydlí Brightonova rodina. V jednom domečku on s manželkou, v dalších třech pak jeho maminka a sestry s dětmi.

Brightonovo obydlí

Brighton nás pozval dovnitř – vkročili jsme přímo do jedné jediné místnosti s postelí a malinkou poličkou na pár nejnutnějších věcí. Oblečení místo v šatníku visí na ramínkách zavěšené u stropu. Světlo se dovnitř prodírá pouze průzory pod slaměnou střechou a od okolního světa jste oddělení jen malými dřevenými dvířky. Nevlastníte-li solární panýlek, chodíte si mobilní telefony nabíjet na faru. Vaříte v jiném podobném domečku, jenž slouží jako černá kuchyně. Liší se samozřejmě vybavením a také poněkud osmahnutou slámou na stropě.

Brightonova rodina

Brightonova kuchyně

Brighton nás seznámil se všemi členy rodiny a hlavně se svojí manželkou Chipiou a čtyřdenním roztomilým synáčkem Brendonem. Kromě miminka nás nejvíce zaujala Brightonova maminka. Neuměla sice ani slovo anglicky, ale měla okolo sebe kupu svých vnoučat a vychutnávala si pravou tonžskou vodní dýmku z vydlabané tykve. Úspěch jsme samozřejmě slavili se svými fotoaparáty, a tak jsme si odvezli snímky celé rodiny i náhodných kolemjdoucích.

Brightonova sestra

Pozdě večer jsme se vraceli nočním Kariyangwe k otci Pilanimu. Ještěže jsme znali cestu, protože všude kolem byla tma jako v pytli. Před pár hodinami totiž vypadl proud. S Pilanim jsme povečeřeli výborné kozí maso ohřáté na plynovém vařiči a vyslechli si od něj drsné reálie z místního života. Postěžoval si i na zažitou tradici polygamie, kterou praktikují i věřící katolíci. Jakmile s někým žena otěhotní, stává se automaticky jeho manželkou. A to i kdyby byla před tím vdaná za někoho jiného.

 

Po večeři jsme nepohrdli nabídkou na zapůjčení nabité solární lampy a vydali se do bývalého domku pro kněze, v němž jsme měli svůj pokojík. Padesát let věku dům značně poznamenalo jistým puncem zatuchlosti. Oprýskané stěny, promáčené stropy, žádná teplá voda, starobylý nábytek jako z babiččiny půdy, zničené matrace postelí a polštáře měkké jako kus kamene krásně doplnil jakýsi obří hmyz běhající jako střela po zemi i stěnách. Při představě, že nám v noci cestuje po obličejích, jsme v sobě zmobilizovali síly a postupně jsme za pomocí cihly všechny nohaté rychlíky úspěšně zlikvidovali.

 

V tom domku jsme si alespoň mohli uvědomit, jak lehce se člověk zhýčká. Např. koupelna byla dle našich měřítek příšerná, ale pořád lepší než u Brightona, který vůbec žádou koupelnu doma nemá.