Servisní deníček 11leté Fábie, AZL, LPG

29. 01 2019 | 19.34

27. 1. 2019 - 238.460 km - píchnul jsem PZ zimní pneu, ano, tu, co je z boku snad od první sezony trhlá a zrovinka jen o kousek vedle, naštěstí v prostoru dezénu, tak jsem dva dny musel jezdit na letňáku.. nějaký tip, kde levně přijít k dojezdovému kolu 15", 5x100? 

Píchlá PZ zimní

 

18. 11. 2018 -  236.014 km - výměna předních kol za zimní. Na předních letňácích mám tak najeto 11.300 km (PZ 9.300, LZ 0 km) Zadní zimáky tak mají najeto o 2 tkm více než přední (tedy 22.750 km vs. 20.750 km). Dolití 4 dcl chladicí směsi (příruba u chladiče odkapává čím dál víc, evidentně to budu muset řešit, mohl by to být jen nějaký o-kroužek), doteď odkapávalo cca 0,5 l kapaliny na 2M/2400 km, levá přední brzda - vnější destička prakticky zmizela, když né dříve, tak zjara se budou muset udělat komplet přední brzdy; dřív se o výměnu přihlásí autobarie - přišly první mrazíky a palubní napětí při startu padá aktuálně na 7,5V... demontáž kabinového filtru.

přední brzdy 65tkm

11. 11. 2018 - 235.774 km - výměna žárovky H7 v pravém předním světle (po dvou letech a jednom týdnu, resp. 29.378 km) za "Lidl" produkt; zadní kryt této lampy je zralý na výměnu. Do auta jsem si dal náhradní H7 od Filson.

14. 10. 2018 - 234.565 km - LS1 hlásí téměř každou jízdu se studeným motorem minimálně dvě chyby současně (porucha vyhřívání, žádný signál), přesto po krátkých jízdách s teplým motorem "kuře" zhasíná.  Porucha vyhřívání se tak objevila po 9,5 tkm.. 

8. 10. 2018 - 12. 10. 2018 - "234.033" km - manželka prorazila o kámen levou zadní pneumatiku, z toho důvodu již nyní (při deních teplotách +20!) nasazeny na zadní nápravu zimáky. Při vší smůle bylo potěšitelnou zprávou, že DUNLOPy, které jsem na auto zvolil, se po 10tkm opotřebily jen o 0,4 mm, tedy cca 1 mm na 20tkm,při zbývajícím vzorku 7 mm mám tedy teoreticky na více jak 100tkm vystaráno, což při mém nájezdu znamená, že bych již na toto auto letňáky kupovat nemusel. Také jsem vyměnil prasklou H7 žárovku v levém předním světle za H7 z Lidlu(životnost OSRAMky byla příjemných 37 měsíců resp. 44.200 km), při té příležitosti jsem vyměnil rovnou i parkovačku, která svítila značně žlutě (přitom byla úplně černá) a v levém zadním světle jsem preventivně vyměnil oranžovou v blinkru, na jejíž vybledlý odstín mě upozorňoval technik na STK (zřejmě původní od výroby), no a v neposlední řadě jsem provedl debordelizaci interiéru.Chyba LS1 - žádný signál, se přestala objevovat, resp. byla "nahrazena" chybou LS1 pomalá,která se zapíše vždy, když je studený motor, po pár minutách jeho běhu, ale pak již nikoli ; kuře proto aktuálně již pár set km nesvítí.

prořízlá pneu

30. 9. 2018 - autorádio se odkódovalo samovolně po 1.059 km a po 9 dnech provozu vozidla. Auto jsem nastartoval, rádio napsalo své obvyklé "safe...1000" a pak začalo hrát. Dolití 2 dcl čistého fridexu.Od výměny oleje (dosavadní Castrol Magnatec nahrazen za Shell Helix) bych řekl, že je motor hlučnější a více se zahřívá (podstatně častěji se spouští sahara...). Kuře se do včerejška kvůli P0134, která se objevovala téměř každou jízdu ihned po rozjezdu - jeden čas to vypadalo, že se chyba objeví vždy po vypnutí sekundárního vzduchu - rozsvěcovalo a zhasínalo. Včera se při stavu tachometru 233.635 km objevila P0133 - LS1 pomalá, tedy 8536 km od výměny. 

8. 9. 2018 - 232.540 km - vymazal jsem z ŘJ chybu chudé směsi a s autem najel 20 km od studeného startu, ve všech jízdních režimech na BA. Poté jsem auto přepnul na plyn a chyba se již neobjevila. Zato se opět objevila stará známá P0134 - LS 1 "žádná aktivita", kdy se při couvání rozsvítilo "kuře".  Nemohu říci, že těch 750 km by se mi po něm stýskalo... autorádio se ani po 700 km neodkódovalo.

7. 9. 2018 - 232.215 km -demontáž autobaterie (velmi "pracná" demontáž krytu baterie, na které jsou namotovány další dvoje pojistky mě donutila vymontovat i filtrbox) za účelem kontroly hladiny elektrolitu. Do nedávna jsem vůbec netušil, že v autě mám tzv. údržbovou baterii. Krom článků u pólů baterky byly vše zalité v normě, k plusu jsem dolil 40 ml a k mínusu 26 ml destilky.Po zpětné motnáži baterky se samozřejmě zablokovalo autorádio... viz níže.Výměna oleje a olejového filtru.Přešel jsem z Castrolu Magnatec za dodržení viskozní i výkonové specifikace na Shell Helix H7, který se dá pořídit za polovinu peněz... příruba chladiče slzí čím dál víc a na tělese, ke kterému se montuje olejový filtr je jedna z hadic podivně "obrostlá" jakoby chladicí kapalinou... Pozn.: v manuálu je napsáno, že pro motor 2.0 MPi (AZL) jsou potřeba 4l oleje ; v tomto však není zahrnut olejový filtr, který nějakou tu decku sebere. Po výměně 4l oleje tak jeho hladina nedosahuje horní risky měrky - to abych se nelekl, že mi to olej začalo zběsile žrát. Díky příznivé ceně oleje přecházím na interval výměny 10tkm (Škoda předepisuje 15tkm, plynaři radí 10, já měnil po 12,5 tkm - kompromis, tentokrát tedy po 13,5 tkm..). Po vymazání nastavení ŘJ (baterie odpojena více než hodinu), motor zaznamenává při provozu na LPG chudou směs, "kuře" se zatím nerozsvicuje, readiness navzdory obvyklé chybě (LS žádný signál = signál mimo povolený rozsah, ověřeno), která se objevuje bez výjimky vždy po rozjezdu se studeným motorem a nyní i chyby "chudá směs" za provozu na LPG, jsou všechny O.K.

Shell Helix H7

4. 8. 2018 - 232.1xx km - rádoby univerzální kódy dohladatelné na internetu pro odkódování autorádia Škoda Symphony nefungují. Po dvou chybných zadání (jsou dva), se autorádio zablokuje a nejde další kód zkusmo zadat, tedy lze, ale až po té, co jej necháte hodinu zapnuté... každopádně po 18 dnech, kdy jsem autorádio střídavě nechával zapnuté-vypnuté, jak za jízdy, tak mimo provoz auta, se najednou rádio samo odkódovalo... 

26. 8. 2018 - 231.784 km - samovolně zhaslo, téměř po 4tkm "kuře"... to jsem zvědavý na "trvanlivost"... dávám tomu den, maximálně dva :D

17. 8. 2018 -  230.352 km - opět se rozsvěcí kontrolky brzd.Po nastartování zhasnou jak mají, ale po rozjezdu se rozsvítí, rozblikají a rozpískají. S řidicí jednotkou brzd se nedaří spojit, jediný způsob, jak chybu jednotky vymazat tak je odpojit baterku. Tím se mi však zablokovalo autorádio, které suše oznámí "SAVE 1000" a přestože by se mělo samo spárovat s imobilizérem v klíči zapalování samo a tím odblokovat, ani po týdnu a najetých více jak 1500 km se tak nestalo ; levý dveřní reprák /u řidiče) občas přestává hrát, po přesunutí zvuku výhradně do něj (ballance) se vždy ale chytí... Při letmé kontrole elektroinstalace ohledně brzd jsem našel prasklou tavnou pojistku (plíšek) v boxu přichyceném "na" autobaterii , hodnota 70A, druhá, resp. první zapojená zprava.Netuším, jestli s brzdami souvisí nebo nikoli, problém se však od té doby (zatím) neobjevil. V dalším boxu, vedle těchto "plechových" pojistek vyměněna nepřepálená, avšak značně zoxidovaná pojistka  nožová, první zleva. Cosi se také odehrálo s řadicí pákou, která do té doby chodila příjemně ztuha a zcela přesně (prostě VW) a nyní, ačkoli se dráhy nijak nezměnily, chodí řazení nepříjemně měkkce, posun od středu vlevo je bez znatelnějšího odporu, avšak do středové pozice se samovolně vrací (zřejmě se unavila nějaká pružinka...). Debordelizace interiéru. Cesta na Rujánu a zpět během jednoho dne 1355 km, bez problémů, uff.. přestávám autu věřit :(, Vmax 181 km/h při 6tis/ot.min (na BA "samozřejmě"), pak už se táta, narozdíl od auta, bál :).. no a je čas na výměnu oleje (interval 12,5 tkm).

Tavné pojistky Fábia

9. 8. 2018 - 229.960 km - porucha elektroniky brzd, avšak navzdory kontrolkám byly brzdy samotné a ABS funkční, ESP jsem netestoval. Po vymazání chyb přes VAG (01201 - napájecí napětí ABS pumpy, 00301 - zpětná pumpa ABS (V39) 008 - nevěrohodný signál) se již kontrolky nerozsvítily, ESP lze zapínat i vypínat, auto brzdí jak má, nicméně s řidící jedntokou brzd se již nepodařilo podruhé spojit...

 Jediné, co v budíku nesvítí, je kontrolka airbagu...

20. 6. 2018 - 228.186 km - 1.LS opět vykzuje při 99 % cest P0134 - "žádný signál", (3 tkm od výměny), LPG vypíná při překročení 3.500 ot/min.

7. 6. 2018 - 227.350 km - a už to zase začalo! Závratných 2.250 km provozu, přičemž ne zcela zanedbatelných pár stovek kilometrů výhradně na BA a LS1 opět  zapisuje do ŘJ motoru sporadickou chybu (DTC) P0134 - O2 Sensor circuit no activity detected (Bank I, Sensor 1).  Jaký bude další vývoj je tak více než jasné a závadu tímto považuji za neodstranitelnou :(( jelikož lambda byla vyměněna již 5x a v tomto směru proinvestováno více jak 20 tis Kč a to zcela bez výsledku.

6. 6. 2018 - 227.xxx km - při pomalé jízdě do kopce v otáčkách nad 2tis/min. motor nepracuje zcela pravidelně (provoz na LPG), ne že by přímo škubal nebo auto skákalo, ale pocitově vynechává, nejde hladce.

26. 5. 2018 - 226.643 km -  kontrola + doplnění provozních kapalin (voda do ostřikovačů, olej). Marný pokus o přilepení pouzdra na talbet ke stropu - suchý zip neudržel ani pouzdro samotné a lepidlo, co "spojí vše se vším" za 160,- Kč také ne... nějaký nápad? Teď, když už jsem trvale zničil tapecírung střechy :(, to nemohu vzdát... a koukejte, jak by to vypadalo dobře:

Tablet na strop

18. 5. 2018 - 226.268 km - Uff.. STK úspěšně absolvována!!! ... tak za dva roky ;)

STK 2018

15. 5. 2018 - 226.113 km - úklid interiéru auta, myčka s voskováním.

11. 5. 2018 - 226.100 km - rozleštění PP lampy (497 Kč).

Rozleštění PP lampy

 

4. 5. 2018 - 225.891 km - legálně procházím s autem emisemi, uff :).. a konečně můžu začít jezdit na LPG...

Emise 2018

Slovy technika - je to na hraně, jako u každé ojetiny...

28. 4. 2018 - 225.773 km - 600 km na LPG, více-méně po dálnicích, 200 km na aditivovaný benzín, auto se chová standardně, readiness o.k., emisně relevantní závady 0, auto provozováno výhradně na BA, 5 dní do emisní kontroly.

27. 4. 2018 - 225.118 km - při přeřazování (provoz na LPG), výrazně padají otáčky ;  28. 4. 2018 - 225.417 km - po jízdě na LPG a následném startu na BA má auto velmi nízký, nepravidelný volnoběh, ale po prošlápnutí pedálu plynu se vše okamžitě srovnalo. 

26. 4. 2018 - 225.099 km - opět vyměněna 1.LS, už se opravdu ztrácím v tom, kolikátá to vlastně je... (moje 4 výměna, tudíž 5. LS za dobu, co auto vlastním vs. vzadu dvě výměny, tudíž 3.LS za stejnou dobu, tj. necelé 4 roky a 51tkm)... tentokrát jsem se vrátil opět k BOSH, když investice do originálu za dvojnásobnou cenu nepřinesla ani dvojnásobný dojezd a vyžadovaný reklamační postup Škodovky je něco hrozného. Ale zpět k tomu zásadnímu. Po posledním servisním zásahu (přetěsnění výfukového systému, výměna "EGR" a vyčištění škrticí klapky ultrazvukem), byly eliminovány všechny mechanické možnosti ovlivňující životnost LS (špatná směs - ovšem pouze v režimu BA) a auto je tak nyní co se "mechaniky LS týká"  zcela v pořádku. Dosavadní, originál VW/Škoda LS tak mohla údajně odejít proto, že byla namontována do netěsného výfukového potrubí, což jí mohlo slovy mechanika způsobovat "kyslíkové šoky" a LS poškodit.. každopádně technicky vzato LS, která uměle vyvolanými testy je zcela v pořádku, hlásí za provozu nepřesně "žádný signál", když tímto označuje v rozsahu chudé směsy (při deceleraci) napětí 4,8V, když maximální rozsah je 4,6 (4,7)V. Dalším faktorem může být stav katalyzátoru, který vlastní diagnostikou ála readiness prochází bez potíží, nicméně se jedná o hodnoty (teplotu) vypočítané ŘJ, nikoli skutečně změřené a pokud by v katalyzátoru byla teplota např. o 50´C vyšší než by měla být (v důsledku jeho mechanického stavu - stáří -  nebo spalování LPG, které má vyšší výhřevnost, tudíž i teplotu spalin...), mohl by katalyzátor životnost LS též zkracovat. Zdaleka ne posledním faktorem je samotný provoz auta na LPG (mimochodem, švagr našel na stránkách polského STAGu seznam motorů nevhodných přo přestavbu na LPG - ze škodovek je tam jediný - ano, můj - AZL... otázka je, jestli s ním má špatné zkušenosti vývojové oddělení pro STAG nebo je to konstatování pro LPG celkově), když jeho stav je až překvapivý vzhledem k počtu najetých kilometrů, ale minimálně jeden ze vstřikovačů a reduktor nedávají vždy to, co by měli...). Jak eliminovat vliv LPG? Najezdit minimálně tolik km, co je maximální  dosažená životnost LS výhradně na BA, tj. 5 resp. 10 tkm výhradně na BA... to nedám. To jsem si mohl koupit rovnou benzinové auto a ne 2.0 Mpi, které sice na dálku dokáže být překvapivě "úsporné" - pokud si pamatuji, tak cca 7 litrů BA, ale na popojíždění po městě se dostávám hravě téměř na dvojnásobek! a hádejte, když s autem jezdí téměř výhradně manželka, kde nejčastěji... takže situace je nyní taková, že si odjedu Moravu na LPG (věřím, že to zcela nová lambda, pokud ji ničí můj letitý LPG systém?! vydrží), pak přepnu auto výhradně na BA a objednám se na emise. Tam se děj vůle Boží...  podle emisní stanice, která chce auto na 2 hodiny!, se nedá nic ošulit a když nenaměří, mám smůlu, pokud mi svítí kontrolka, nemám ani jezdit. A pak se najdou takováto videa:

 ,

která hovoří o tom, že když se technikovi chce, tak vše jde a nebo zase jiná videa, podle kterých nemá šanci při dodržení platného předpisu projít vlastně vůbec nic, včetně aut úplně nových:

... i moje Fábie si při zapnutí všech spotřebičů (světla, vyhřívání zadního skla, klimatizace) a běhu motoru na volnoběh zvedne otáčky nad předepsanou mez! (předepsané maximum 880, reál 988 ot./min.) a stene se tak ve chvíli, kdy palubní napětí spadne na cca 12,1V což je prostě vlastnost, nikoli emisní závada auta! ( nicméně před emisemi chci kvůli tomuto nabít baterku nebo koupím rovnou novou, když tahle stejně dosluhuje. Nová baterka by tu zátěž mohla chvíli unést...). 

Pokud emisemi projdu (budu mít nervy, jak prase), čeká mě TK, před kterou chci nechat ještě rozlešitit vysleplou lampu (a bojím se stavu brzd) a až se opět rozsvítí kuře (a ono se rozsvítí, vždycky se rozsvítilo), koupím další LS1 a současnou BOSH i originál VW Škoda zkusím vyreklamovat, pričemž se zcela novou sondou pojedu na pravidelné seřízení LPG... no a pokud servis nepřijde s nějakou "jistotou řešení" (uvidí se, na co přesně umře aktuální sonda) a auto nebude chcípat ani neúnosně výrazně více chlastat, odmítám to 2 roky řešit... čímž zřejmě odrovnám minimálně onen zmiňovaný katalyzátor... :-?

PS: postup reklamace originálního dílu VW/Škoda: doložit originál jejich faktury (přestože ho v účetnictví musí mít i oni), doložit doklad o motnáži v autoservisu, výpis z paměti závad, objednat se na reklamaci, na vyzvání se dostavit s autem s namontovaným vadným dílem (přičemž na autě logicky máte dávno díl nezávadný), vlastní testy vadného dílu, pokud reklamaci uznají, demontáž jejich dílu (zpětná montáž dílu, který jste tam měli než vás na reklamaci vzali), předání vadného dílu a pak... pak vám nevrátí peníze, ale dají vám totožný, nezávadný díl... hups! Nedivím se, že se do toho nikomu moc nechce.. aneb opravdu prozákaznický přístup! Ještě, že s bratry Křížovými se dá jednat rozumně a za poslední výměnu mnou dodané LS1, stejně jako za testy vadného originálu a ani za reklamaci, mi nic neúčtují...   

24. 4. 2018 - 225.0xx km - manželka odvezla auto znovu do servisu s tím, že jimy vyměněná LS1 je bez aktivity, když první chyba se objevila 13.3.2018, po 7,5 měsících provozu, resp. ujetí 8630 km o čemž byl servis okamžitě vyrozuměn. Aktuálně je na této LS najeto 10300 km..po 3/4 roce dojíždění do servisu, investicích přes 20tis. Kč, jsme tak zpátky na začátku...jak se k tomuto vyjádří, jsem opravdu zvědavý. 33 dnů do STK.

15. 4. 2018 - 224.7xx km - P0134 LS1 - žádný signál, provoz na benzín, decelerace, stejná chyba při provozu na LPG na volnoběh... takže zpátky do servisu.. mimochodem, dnes jsem se ve videu od FCDservisu dozvěděl, že auto si při spuštění zátěže nesmí zvedat volnoběžné otáčky nad předepsanou maximální hodnotu. Ohřátá Fábie mi  mi po zapnutí klimatizace běžně zvedne a drží volnoběh na budíkových 1100 ot./min... (998 dle diagnostiky).

14. 4. 2018 - 224.741 km - doplnění chybějících matek a torxů plastu pod motorem (mimochodem torx se mi nepodařilo koupit v železářství!), instalace uhlíkového kabinového filtru, výměna zadního stěrače,výměna lékárničky, zjištění, že trubice vedená od vyměněného "EGR" ventilu končící ve svodech je zaolejovaná.. chyba při montáži a ventil tak netěsní nebo je to pozůstatek po původním ventilu, který měl prasklou vlastní schránku? Dále jsem si všiml jemně zaolejované pravé poloosy u napojení na převodovku a chladič stále ukapává ve spoji od vlastního náústku do hadice.

13. 4. 2018 - 224.709 km - opět svítí "kuře"... má to cenu vůbec zapisovat? Méně časté by byly zápisy, kdy nesvítí... jsem z toho už fakt v prdeli. Stálo mě to přes 25tis, hromadu času, nervů, studia, dohadování a nikam, vůbec nikam to nevede., stále jsem na začátku. Poslední investice za přetěsnění výfukové/sací soustavy za 8 tis. Kč vč. výměny předraženého ventilu, stará přesně týden, tak byla pouze nezbytným, ale nic neřešícím šáhnutím slepce do tmy... jsem zvědavý, s jakým trumfem přijdou servisáci nyní. K první, sporadické chybě (stále stejná chyba P0134 LS1 - žádný signál) došlo již 2. den po servisu, auto jsem neřídil, tak nevím kdy, pak se auto zdánlivě uklidnilo a tato chyba se objevila o dalších pět dní později  - tedy dnes. Poprvé při deceleraci (LPG), 2. hned po nastartování,tedy na BA, 3. opět při deceleraci (LPG) a to se již kontrolka "check" rozsvítila. Trvalo tedy přesně 250 km! než došlo k opětovnému rozsvícení kontrolky znamenající STOP pro emisní kontrolu a netrvalo ani 100 km od servisu, než se chyba začala opětovně objevovat... chybu jsem smazal, auto přepnul na BA a pokud se chyba opět objeví, podniknu poslední pokus o servis u Křížů. 44 dní do STK.. chyba se objevila hned při první akceleraci.. dá se tedy říci, že se objevuje nepravidelně, bez ohledu na režim jízdy i palivo...a při další jízdě se nestalo zase nic... tohle mi prostě hlava nebere :(

13. 4. 2018 - 224.708 km - přezutí komplet auta na zcela nové letní pneumatiky (195/50 R15 82H) zn.Dunlop SP Sport Blueresponse MSF (C/A/67dB.), 1.348,- Kč/ks, 240 Kč pojištění pneu na tři roky, 300,- Kč doprava, 760 Kč kompletní přezutí vč. likvidace starých pneu, celkem tedy 6.692,- Kč... a první pocity? Myslím, že na lepších pneumatikách jsem nikdy nejel.. jízdní komfort proti těm desetiletým je více než znatelný, přilnavost, navzdory tomu, že jde o novou pneu (DOT 52/17) za mokra luxusní! Pokud najedou alespoň 60 tkm, peněz nebudu určitě litovat. ***

11. 4. 2018 - 224.6xx km - natření celého tlumiče výfuku modrou, antikorozní barvou.

6. 4. 2018 - 224.472 km - přehození zimních kol (+5.700 km, celkem tedy 20.750 km/4 zimy) za letní. Tlumič výfuku se loupe jako hodně starý had (venkovní plášť to má z poloviny za sebou, avšak po 11 letech je to opravdu luxus!), brzdové destičky na LP kole prakticky zmizely a oboje přední kotouče mají solidní hran(k)u,z tlumiče LP kola se stáhla vnitřní plastová "housenka" a dle vrzavo-klepavých pazvuků tipuji, že odchází jeho horní uložení. 

4. 4. 2018 - 224.443 km - auto předáno opět bratrům Křížovým do Bynova s tím, že zrovna teď, po více jak 500 km od rozsvícení ,kontrolka "check!" samovolně zhlasla.. vtipné! To by mohlo nasvědčovat domněnce, že se nejdná o chybu LS1 (žádný signál), jak tvrdí ŘJ, ale opravdu o netěsnost v sání (výfuku), kdy jsou hodnoty zmatečné, avšak ne takové, aby byla vyhodnocována permanentě nevhodná (chudá) směs, což se stalo pouze 1x.  Kontrola těsnosti výfukového potrubí si vyžádala 6,5 hodiny montážních prací (AZL nemá zrovna dobře přístupné svody) výměnu všech 5ti těsnění (i sacích) + těsnění škrticí klapky a její ultrazvukové čištění), byly vyměněny matice výfuku (12) a ventil sekundárního vzduchu, jelikož ten původní měl prasklou schránku (tělo). Výfukové svody se musely nechat zfrézovat, jelikož byly křivé a jeden ze svarů se nechal znovu provařit a vybrousit. Zkušební jízda a diagnostika po-tvrdí-ila, že LS1 je v pořádku a test katalyzátoru dopadl také dobře. Zaplatil jsem pár desetikaček nad 8tis Kč a jel domů.. tak prý uvidíme.. tedy, já bych radši, kdybychom konečně (check!) neviděli...

Pozn. byl jsem upozorněn na podivné chování termostatu, kdy po zahřátí auta nechá teplotu prý prudce klesnout, (že by za to mohl systém LPG ačkoli je auto přepnuté při seřizování výhradně na BA?), dále na cvakající, tudíž vysloužilou napínací kladku multifuknčního řemene (potvrdili tak moji někdejší domněnku), na již zmiňované hlučné olejové čerpadlo a na skutečnost, že u motoru AZL se mají rozvody kontrolovat co 30tkm (pokud autobazar, kde jsem auto před 4 lety kupoval nelhal, mají rozvody aktuálně 52,5 tkm od  výměny...).

23. 3. 2018 - 223.784 km - kuře se rozsvítilo i při běhu výhradně na BA, (jízda z kopce, bez plynu), zaznamenaná chyba "lambdasonda 1 žýdný signál". Vezu auto do servisu a domlouvám snad opravu a ne výměnu výfukových svodů, tedy v případě, že osciloskop vyloučí fakt, že by lambda byla po smrti... to se bude řešit 4.4.2018... třeba toto datum přinese konečně tomuto autu štěstí (tonoucí se stébla chytá).

22. 3. 2018 - 223.740 km - opět svítí "grilované kuře", opět údajně Chyba P0134 - lambdasonda 1 žádný signál. Vypínám LPG a jezdím pouze na benzin (ten rozklepaný chod teplého motoru při běhu na volnoběh v BA je peklo, na plyn je motor znatelně klidnější) , abych vyloučil jednu z možných příčin (chudá směs při provozu na LPG). Jestli mě to doteď nebavilo, sralo a obtěžovalo, tak teď už mě to fakt mrdá - jiný výraz nemám. .. 9.020 km od poslední (3!) výměny 1.LS... (.. a 2340 km od (2.) výměny 2.LS). Ta posraná kontrola prostě častěji svítí, než nesvítí a to navzdory všem investicím s tím spojených... svině!... a auto je poslední dobou častěji v servisu než na cestách... :(

chudá směs LPG

21. 3. 2018 - 223.694 km - zajel jsem do autoservisu, aby mi vyčetli paměť závad lepší diagnostikou, než mám já a mé podezření, že ten můj ScanMaster - ELM v 2.1 z Chiny nevypisuje všechny chyby řidicí jednotky motoru, ale  de-facto jen chyby bezprostředně související s narušením readiness kódu se potvrdila. Chyba P0134 - lambdasonda 1 žádný signál tak nebyla osamocená (ač moje diagnostika tvrdí, že ano), svím způsobem jsem se tak dočkal, byla to chyba sekundární - sporadická - související s chybou, kterou já neviděl - CHUDÁ SMĚS... dle mechanika při této chybě sonda nemá co vyhodnocovat a proto píše, že nemá signál.Buď se tak jedná o onu díru ve svodech, na kterou jsem byl již dříve upozorněn a nebo o problém s LPG.. uvidíme, kdy se bude chyba objevovat. V současnosti, když se chyba P0134 objeví (někdy stovky km, jindy se stačí rozjet), zase sama zmizí, kontrolku "check" nerozsvicuje. Uvidíme, jak se na to budou tvářit na emisích, pokud tam vyběhne... Jo a v myčce jsem ztratil utržený a 4 roky bedlivě střežený uzávěr LPG, takže teď mám na autě tuto opičárnu:

víčko LPG

 

13. 3. 2018 - 223.350 km - 1. lambasonda bez aktivity... do piči už! 8.630 km a necelý půlrok od poslední (3.! výměny!). Check se zatím nerozsvítila, ale to je otázkou času, chyby se objevuje nepravidelně, někdy po rozjezdu, každou cestu, jindy je několik desítek kilometrů klid...2 měsíce do STK... 

LS 1 - žádný signál

13. 3. 2018 - 223.340 km - výměna zadních kotoučů + destiček, výměna brzdové kapaliny, výměna dorazů zadních tlumičů. 2.800,- Kč.

Nové zadní brzdyNové dorazy zadních tlumičů

12. 3. 2018 - 223.338 km - auto předáno ověřenému mechanikovi p. Petru Brabcovi (před lety mi měnil zadní silentbloky předních ramen), který mi již hodinu po předání auta telefonuje, že na PZ kole je jedna destička úplně v háji, takže zničila i brzdový kotouč, přičemž při dnešních cenách kotoučů nemá moc smysl uvažovat o jejich stáčení a za chvilku o výměně. Dobrá zpráva je, že brzdič(e) jako takový(é) jsou funkční. Objednává se tedy sada zadních brzdových kotočů a destiček (nějaká Itálie, se kterou má prý dobré zkušenosti za dobré prachy), dorazy - prachovky - zadních tlumičů, (že je škoda je nevyměnit, a měnit rovnou tlumiče, které netečou, navíc za ně prý buzerují na STK), upozornil mě na odřenou omotávku lanovodu ruční brzdy a chybějící prachovku, takže lanovody na zadku jsou potenciálně načaté, ale v tuto chvíli zcela funkční.Přední brzdy prý mají před sebou maximálně 7,8-10 tkm (zejména levé přední kolo) a budou se muset udělat taky. Domluvena výměna brzdové kapaliny.

10. 3. 2018 - 222.894 km - od pravého zadního kola se ozývají "hučící-vrzavé-skřípějící" zvuky, přičemž záhy zjišťuji, že se kolo hřeje. Nic příjemného, v sobotu odpoledne, 250 km od domova s tím, že ještě 400 km je potřeba dnes ujet... pravé přední kolo píská v zatáčkách už dva roky, levé začalo občas, jediné, které mlčí  - zatím - je levé zadní.. na ty brzdy je potřeba se podívat. 

7. 3. 2018 - 222.5xx km - na jednom z klíčů odešlo odemykání, zamykání funguje.

4. 3. 2018 - 222.123 km - výměna žárovek v PZ světle (brzdové světlo - prasklá, blinkr - oloupaná oranžová), myčka s voskem. 

2. 2. 2018 "oslavila" naše Fabka 11 let od uvedení do provozu. Hned od svých prvních kilometrů je provozována na LPG a to na systému Zavolli. Prvních, minimálně 172tkm byla provozována Hamburským veterinářem, který s ní brázdil kdo ví proč dálnice do Čech, kde se po bouračce na pravý předek začíná historie auta mlžit... Já ji koupil po kontrole v autorizovaném servisu coby 7,5 let mladé, bezproblémové, dobře opravené auto za něco přes 90 tis Kč. 

Statistika 2017-18

3,5 roku provozu v číslech 

V současnosti má Fábie na budících 221.4xx km a nemálo mušek, s kterými je nutno se smířit, zejména když člověk autům nehoví a nechce v nich utopit každou těžce ušetřenou kontrolu. Jedná se o drobnosti, ohrožující jedině komfort cestujících (porucha vnitřní cirkulace vzduchu, nedržící samostavy dveří, "nefunkční" stahování LZ okna, rozvrzaná řidičova sedačka...), pak o drobnosti technické, nicméně nemající vliv na bezpečnost a provozuschopnost auta (občas pískající pravá přední brzda, "poškrábaná" optika PP světla) a máme tu závady třetí kategorie, žargonem STK závady typu "C" a to jsou opakovaně umírající lambdasondy...

Lambdasonda.. strašák tohoto auta od prvních měsíců jeho provozování.. když umřela první (auto je EURO 4, takže má rovnou dvě), pričítal jsem to km nájezdu... přeci jen kdo ví jestli reálných 170tkm, není zase tak málo.. Po pár tkm od výměny však umřela druhá... že by byla vadná? Reklamace se podařila, koupila se další. Ta začala po již mýtických 5tkm, což je obvyklá doba, než se tomto autě začnou opět objevovat první závady, avšak zdárně se prošlo ofiko emisemi a to ku podivu na výbornou. Pár tkm jsem jezdil se svítící "kontrolkou motoru", která výjimečně sama od sebe zhasla, než jsem se rozhodl pořídit další sondu. Její osud však byl naprosto stejný... vzdal jsem tedy "samo-domo" opravy a vydal se do servisu ke klukům proškolených od FCD.eu. Ti přes moji značnou nelibost prohásili i tuto lambdu za mrtvou a BOSH za neoriginální výrobek a úspěšněji než můj švagr hledali v ETCE tak dlouho, dokud nenašli náhradu LS doporučenou Škodovkou, takovou, aby to nebyl BOSH - tedy 1K0 998 262 F. Stálo to 6,5 tisíce, LS má v současnosti najeto 6.7xx km a prozatím nevykazuje žádné závady... kéž by to byla konečně ta pravá! 

Podobný osud měla zadní LS. Po druhé výměně přední LS se nabizela možnost, že za vše může právě a dost možná jen ta zadní. Nicméně, byla to jen možnost. Koupila se tedy ta nejlevnější, jaká šla sehnat, tuším, že za 1200 Kč a za 200 Kč mi ji v servise vyměnili (sám jsem ji nedokázal ani za prase povolit). Chvíli vše zase fungovalo jak by zřejmě mělo, ale pak nastal kolotoč chyb známý od LS přední.

Jelikož a protože bych rád toto auto provozoval ještě dalších 7 let (do jeho plnoletosti :D, resp. do konce platnosti LPG nádrže), potřebuji a chci aby bylo bez závad "C", jak uvádím shora. Navíc, za nějaké tři měsíce budou EM+STK na spadnutí.. 

S údajně jednou závadou jsem se tedy vydal do již ověřeného servisu Auto-Kříž DC. Chlapi vyčetli ono jednu trvalou závadu signalizující průšvih ve výfukovém systému (P1176) a pak všechny další, již odeznělé chyby, které moje diagnostika po jejich odeznění již nevypisuje, ale jde o chyby, které bohužel dobře znám (P0139 - zadní LS signál pomalý, P1198 - zadní LS chyba obvodu vytápění, P0140 - zadní LS žádná aktivita - vše chyby sporadické). Jak již vím-e z dřívějška, jakmile se objeví chyba vytápění LS, tato nemůže fungovat správně a protože LS vypisovala všechny chyby co vypisovat může (byť sporadicky), byla odeslána do věčných lovišť za svými předchůdkyněmi. I zde jsme se záměrně vyhli LS z druhovýroby od BOSH a šli po náhradách doporučených přímo Škodovkou a objednali tak LS označenou jako 1K0 998 282 62 Q, jářku více jak za 3tis Kč a to prosím ještě nenapinovanou... Po výměně LS jsou všechny hodnoty korektní (najeto pouhých 40 km) a to navzdory tomu, že mechanici zjistili, že....

Fabka má dirku ve výfukových svodech. Bohužel svody jsou na tomto motoru (2.0 MPi, 85 Kw, AZL) tak šikovně zakrytované, že k nim není rozumný přístup a tak byla dirka nalezena "pouze" endoskopicky a nejde zatím určit, zda půjde či nikoli zavařit. Samotný kus těchto svodů nejde sehnat v druhovýrobě a v originále stojí 7.700 Kč.. uff... no, lepší než první varianta dílu obsahujícímu katalyzátor za 17K.

Každopádně LS v tuto chvíli zvládají tuto netěsnost regulérně korigovat a řešilo by se to, až tomu tak nebude... což pravděpodobně nastane :(..

No a aby toho nebylo málo, mechanici mě upozornili na nestandardní zvuk motoru při studeném startu. Dle jejich soudu se děje něco nekalého s olejovým čerpadlem... 

Na jednu návštěvu servisu, která mohla být také třeba jen o zavaření výfuku, toho bylo až dost... 5.719,- Kč a zamotaná hlava co dál..

Každopádně v tuto chvíli bych se snad dal i na modlení, aby se ta zasraná kontrolka rozsvítila nejdřív po STK.. čemuž by odpovídalo oněch přízračných 5tkm...