"Bohužel."

29. 01 2009 | 20.30

Nevím, zkrátka nevím, proč musím mít ve škole největší problém s předměty, které mě opravdu baví. Syntax českého jazyka je úžasná disciplína, kterou bych se ochotně zabývala i ve vzdálené budoucnosti. Bohužel, ze tří termínů zápočtů jsem dneska měla třetí - neúspěšně.

 

Syntax je disciplína zabývající se větnou stavbou. V tomto semestru jsme se zabývali pouze rozborem jednoduchých vět, větnými členy, jednotlivými slovními druhy. Připadá mi to fascinující v míře, jakou asi nepochopí nikdo, kdo nikdy nenahlédl do hloubky.
109621Máme skvělého přednášejícího a nikdo by mě nedonutil, abych o něm řekla cokoliv špatného i přesto, že jsem neuspěla. V tom se názory třídy překvapivě shodují - chyba není v něm, je v nás. Ve třetině lidí, které učil.
Bohužel, i přes -fascinuitu- této vědy nejsem schopná udělat zápočet a tedy si předmět v příštím roce zopáknu. Ani zdaleka nejsem sama, ale stejně mě to mrzí a zanechává to ve mně pochyby o sobě samé. Když se nedokážu probít něčím, co mě zajímá, jak to bude s věcmi, které mě nezajímají? Mám šanci dokončit školu?

Při prvním termínu jsem měla v testu 13 chyb, zatímco povolených bylo jen 5.
Při druhém termínu jsem měla chyb 8 a bylo povoleno 6.
Dneska, při termínu třetím a posledním, jsem se svými 10 chybami neměla šanci. Nevím, za kolik se procházelo tentokrát.
Nejhorší na tom je, že přibližně tři chyby jsem dneska měla šanci ovlivnit. Zaprvé - do grafických větných vzorců se píšou i předložky. Už bych si to měla zapamatovat, nebýt toho, při druhém termínu bych prošla. Jenže tehdy jsem to nevěděla, dneska ano. Zadruhé - příslovečné určení nemůže rozvíjet předmět! Váhala jsem nad tím snad deset minut a vybrala jsem si špatně; toto dilema jsem měla na dvou místech, tedy dvě chyby.

Mrzí mě to, propadám depkám a splínu. Mrzí mě, že jsem to neudělala, protože jsem tím o sobě ztratila mínění. Taky proto, že náš přednášející je tahoun, který motivuje k větším výkonům, a mě teď mrzí, že jsem ho zklamala. Samozřejmě, že je to absurdní, když učí dvě třetiny všech češtinářů u nás. Jenže je to člověk, kterého prostě chcete potěšit tím, že to zvládnete - každý takového určitě někdy potkal. Já třikrát: u prvního jsem maturovala za čtyři a snažila jsem se vyrovnat s hořkostí ještě snad rok, nedokázala jsem se mu potom podívat do očí; u druhého - už na VŠ - jsem udělala obě zkoušky na první pokus, ačkoliv jsem se hluboce styděla za počty chyb v obou testech. Tenhle je třetí. Stydím se znovu.

Za rok se na syntax musím zapsat k někomu jinému, taková jsou pravidla. To mě snad mrzí ještě víc.
Když mi dneska dával opravený test, jen se zatvářil trochu zklamaně a řekl: "Bohužel." Jindy nám říkal, jak jsme neschopní... proč mi to neřekl? Cítím se ještě hůř.

Občas se opravdu nenávidím.

2_test1

Polovina testu druhého termínu. Grafické větné vzroce mi opravdu nejdou.

2_test2

Druhá polovina onoho testu. I tady mám mezery... bohužel.