Baterie v zimě - její nepředvídatelná kapacita

17. 01 2023 | 07.34

Na diskuzi jsem zahlédnul příspěvek pána, který se "chlubil", že si nechává zálohu v baterii cca 60% na zimu, aby měl rezervu kdyby byl výpadek proudu. A on se skutečně stal a stejně ho postihnul blackout. Baterie nabitá na 60% šla drtivou rychlostí dolů na minimální % nabití a došlo k jejímu odpojení. Co se to stalo?

Vinu nese BMS jednotka (řídící jednotka baterií), která předává informaci o stavu a nabití baterie střídači. Pokud se baterie jednou za čas nedostane na 100% svého nabití, BMS se správně nenakalibruje a % nabití baterie je prostě nějakým způsobem zkreslené. Jak je to možné netuším a nechápu. Všechno by se mělo odvíjet od napětí a tím by mělo být dáno % nabití baterie (+/-). Zřejmě v tom hraje roli ještě něco čemu nerozumím. Což není podstatné.

Od konce října naše baterie taky nikdy nedosáhla 100%, nebylo dost slunce, aby pokrylo naši okamžitou spotřebu a ještě se uložila plná baterie. Pravidelně každý den se 8h dokupuje 100W/h, tedy dejme tomu 0,75kWh/den. Toto samé množství se hned druhý den ráno spotřebuje. Děje se to jen kvůli tomu, aby případný zbytek energie v baterii neskončil v bojleru a i pro provoz domu se raději používal NT a zbyteček v baterii raději pokryl VT. A méně než 1% nabíjení nejde nastavit.

Z mého pohledu je to fajn. Baterie se používá ač minimálně a zdá se mi to lepší než aby třeba 14 dnů stála vypnutá resp bez pohybu energie. Vliv na životnost je minimální, je to cca 1 cyklus každých 10-14 dnů.

Včera bylo poprvé hodně slunce, 9kWh. KONEČNĚ! Jaro, vítám tě :-D

Co na to graf?

baterie

Ráno měla baterie stav 40% což je nastavená hodnota na zimu pod kterou nemá jít. Je v tom rezerva na případný výpadek v zimě, který by mohl být delší než je tomu případně v létě. V zimě bych si rád zatopil v kamnech a k tomu elektřinu potřebuju.

V 8.35 začalo svítit slunce, v 9.00 už FVE dávala cca 1kWh, v 10:40 baterie měla 54%, což odpovídá. V 11.15 dosáhla 100% ačkoli slunce svítilo stále stejně intenzivně. Což už neodpovídá. Správně by to mělo být přes 60%, ne 100%!

Ano i v našem případě byla BMS rozhozená a ačkoli stav baterie se jevil jako 40% nabití, ve skutečnosti to bylo o 40% více a baterie měla celou dobu cca 80% jen o tom BMS nevěděla. Je to stejný případ jako jsem psal nahoře jen v obráceném směru. Naštěstí se dnes ukazuje, že baterie je opravdu v pořádku, protože z ní pro jistotu bereme celou noc a ráno a její pokles odpovídá její kapacitě. Horor se nekoná.

Co k tomu říci? Že by to přes zimu chtělo alespoň jednou měsíčně nechat baterii ze sítě nabít na 100% aby se BMS nakalibrovala a mohli jsme se na baterii spolehnout.