Vize, jakou potřebujeme/71

25. 02 2022 | 00.01

 Vize, jakou potřebujeme/71

Jak získat moc, aneb bez dobré teorie se neobejdeme – 1. část

Úvodní poznámka:

K napsání této série mě přiměly dva příspěvky k pěstování vize:

- M. Světlíka, který velmi výstižně pohovořil o roli laiků, viz:

https://svetlikmar.wixsite.com/nova-vize/f%C3%B3rum/obecna-diskuse/role-laiku-v-diskusi

- Š. Forgáče, který konstatoval: "K prosazení zásadní změny je potřeba mít k tomu sílu a dostatečná síla spočívá v politické svobodě. Tu je potřeba získat. Pokud ji někdo nemá, nemůže mít moc. Pokud nemá moc, nemůže vládnout." Viz: https://radimvalencik.pise.cz/10057-komentare.html#606596

Vyzval jsem, jak tu "dostatečnou sílu" získá. O tom to totiž je.

K věci (předehra):

Jedním z kritérií dostatečného poznání reality je schopnost vyložit poznatky populárně a srozumitelně, ale bez zavádějících zjednodušení. K tomu je potřeba volit vhodný postup výkladu. Takže nejdříve poprosím čtenáře těchto řádků, aby si představil, že hraje tzv. ultimátní hru, například s dělením stokoruny:

Jedná se o hru se dvěma hráči. Dostanou k dispozici určitou částku, například 100 korun. První navrhuje, jak se rozdělí (možnosti jsou 100:0, 90:10, 80:20, 70:30, 60:40, 50:50, 40:60, 30:70, 20:80, 10:90, 0:100.

Druhý může s rozdělením souhlasit, nebo nesouhlasit. Pokud souhlasí, dostanou částky podle návrhu prvního, pokud nesouhlasí, nedostane nikdo nic. K tomu mé otázky:

- Navrhli byste rozdělení 90:10, při kterém hrozí, že se druhý naštve a odmítne, nebo raději 50:50, kdy máte jistotu, že druhý návrh přijme a tudíž jistotu 50 korun?

- Souhlasili byste s rozdělením 10:90, které by vám nabídl druhý hráč?

- Jaké rozdělení byste připustili?

- Proč podle vás někdo nesouhlasí s rozdělením 90:10?

- Změnilo by se něco, pokud byste si dělili hodně větší částku, například milion korun?

- Proč byste se rozhodovali jinak v případě větší částky?

- Záleží na dalších podmínkách, v nichž se rozhodujete, tedy na kontextu hry?

- Můžete uvést příklad toho, na čem záleží?

Zkuste tento příklad a na něj navazující otázky položit někomu jinému. Uvidíte, že lidé vidí uvedenou otázku různé, ale i to, že v lecčems panuje shoda. Dozvíte se hodně zajímavého.

Místo závěru této část:

Jak to souvisí s otázkou moci? A jak to souvisí s pěstováním vize? – Nechejte se překvapit. Hodně se dozvíte už v další části.

(Pokračování této série)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Ještě se vracím několika vzpomínkami na nedávný pobyt na Maltě. Hodně velký kontrast s tím, co jsem měl možnost zažít před pár dny při návštěvě Karlových Varů.

Přírody na Maltě není mnoho. V tak hustě osídlení zemi jsem ještě nikdy nebyl. Ale najdou se pěkná místa. Inspirující.

Ale teď už obrázky z Malty.

Když se dobře podíváte, tak to není skutečný kostel, ale malinký model. Zde začíná vstup do Rajské zahrady, jednoho z nejhezčích přírodních míst, které jsem na Maltě našel.

 

Večerní sluníčko krásu Rajské zahrady podbarvilo. Plná zajímavých květin, mnohé jsem viděl poprvé v životě.

 

V tuto roční dobu se zde stmívá brzy, musím se rychle vracet.

 

I takovou zeleň zde na Maltě najít.