Vize, jakou potřebujeme/111
Následující text jsem převzal z pracovní verze diplomové práce Hany Furmánkové Tvůrčí mezigenerační týmy a jejich inovační potenciál v praxi podniku. Předpokládám, že práce bude brzy úspěšně obhájena a celý text bude dle zákona přístupný veřejnosti (jsem vedoucím této práce a byl jsem velmi příjemně překvapen průbežnými výsledky jejího zpracování). Následující pasáže týkající se mezigenerační spolupráce považuji za tak aktuální a významné, že je uveřejňuji v rámci seriálu již nyní. Zejména z následujících důvodů:
- Ukazují, jaké možnosti rozvoje teorie v rámci tématu tvůrčí mezigenerační týmy se nabízejí.
- Jedná se o téma, které je ve veřejném prostoru často diskutováno, aniž by existovalo povědomí o tom, co k tomu říkají výsledky současných bádání.
- Pro mě a patrně i pro další čtenáře bude zajímavý pohled z pozice toho, kdo je o tři generace mladší.
Autorka vychází z reprezentativních zdrojů, nepřináší sice nic převratně nového, ale velmi dobře utřídila stávající poznatky a vhodně volila akcenty, které jsou cenné i v tom smyslu, že odrážejí pohled její generace (Generace Z).
Mezigenerační spolupráce – 2. část
Hana Furmánková
Válečná generace ("Tichá generace", "Tradicionalisté"):1925-1945
Valná většina příslušníků válečné generace bude dnes už v důchodovém věku, někteří si však mohou stále udržovat alespoň funkci konzultanta, například zakladatelé svých vlastních firem či pracovníci v odvětvích, kdy je práce spíše intelektuálního než fyzického ražení.
Mnohé významné historické milníky a události, jako byla například druhá světová válka, zažili na vlastní kůži. Mají tedy nejen v pracovní oblasti bohaté zkušenosti, bývají konzervativnější a tíhnou spíše k jistotám než k vyššímu riziku. Hlavním technologickým prvkem, který se k této generaci pojí, je rádio.
Murphy (2007) shrnuje hlavní rysy takzvané Tiché generace následovně: "Tradicionalisté oplývají bohatými zkušenostmi, znalostmi, bývají loajální, soustředění, vytrvalí, emočně vyspělí a preferují jistoty."[1]
Baby Boomers ("Poválečná generace"):1946-1964
Díky výdobytkům naší doby, vědeckým poznatkům a vyšší úrovni zdravotnické péče se lidé dožívají čím dál vyššího věku. Poválečná generace má díky tomu největší zastoupení v populaci starší 50 let v historii lidstva. Co se týče Poválečné generace u nás, jelikož velkou část života prožili za komunistického režimu bývalého Československa, často svůj život dělí na období "před a po revoluci".
Typickými znaky jsou ochota sdílet a spolupracovat s ostatními, týmová orientace a ochota tvrdě pracovat, třeba i přes čas či o víkendech. Kromě pracovní morálky jsou jejich silnou stránkou také komunikační schopnosti. Jako děti Válečné generace se narodili do světa s lepšími vyhlídkami, snaží se tedy o změnu ve společnosti, například skrze úsilí o důchodovou reformu, čímž se od předchozí generace liší.
Fráze "OK Boomer" se dostala do povědomí jako pejorativní odpověď mladší generace na něco, co příslušník generace Baby Boomers řekl, a jim to připadá směšné či nedůležité. S touto frází se nejčastěji můžeme setkat na sociálních sítích, které mladší generace využívají, jako je Facebook, Instagram či TikTok.
Nejvlivnější technologií je pro poválečnou generaci televize, většinou však ovládají také mobilní telefony, v některých případech i sociální média.
Generace X ("Husákovy děti"):1965-1976
Takzvané "Husákovy děti" zažily období socialismu, pamatují si devadesátá léta, jsou tedy formováni obdobím před boomem informačních technologií.
Často se pojí s úsilím o emancipaci, větší zapojení žen na pracovišti a neochotou se ženit či vdávat. Za života Genrace X se také výrazně zvýšil počet rozvodů ve společnosti.
Oproti mladším generacím jsou samostatnější, poměrně vytrvalí a přizpůsobiví, nevadí jim ranní vstávání či dojíždění do zaměstnání. Pracovní morálka je spojená s respektováním autorit, což mají společné s předchozími dvěma generacemi. Co se týče technologií, výdobytkem Genrace X je především osobní počítač, dnes už však většinou bez problémů využívají i jiné moderní technologie, jako je chytrý telefon, tablet atd.
Mileniálové ("Generace Y", "Havlovy děti"):1977-1995
Generaci Y se přezdívá "Mileniálové", jelikož vyrůstali na přelomu tisíciletí (milénia). V bývalém Československu se této generaci přezdívá také "Havlovy děti", ve Spojených státech se zase pojí s útokem na dvojčata 11. září, jako událostí formující tuto generaci, vysloužila si tedy přezdívku "Generarace 9/11" (z anglického Generation 9/11).
Mileniálové navazují na své předchůdce typickými rysy samostatnosti, boji proti konvencím, které například v rámci feminismu, rovnosti pohlaví na pracovišti, občanských svobod či využívání technologií posouvají ještě o krok dál. Oproti Generaci X však mívají tendence bojovat proti autoritám a kladou mnohem větší důraz na vyváženost pracovního a osobního života (anglicky work-life balance).
Srinivasan (2012) toto potvrzuje a dodává: "Příslušníci této generace mají tendenci vyjadřovat otevřeně své názory a orientovat se na práci. Jsou vysoce dostupní, zdatní a aktivní uživatelé technologií. ... Mívají vysoká očekávání od sebe samých i od svých zaměstnavatelů a věří v rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem."[2]
V praxi to může například znamenat vyšší požadavky na zaměstnavatele, jako je flexibilnější pracovní doba či možnost pozdějšího začátku směn. Mnohem větší důraz kladou na pocit osobního naplnění a seberealizaci skrze práci, často jsou sami ochotni dál rozvíjet vnitřní motivaci k práci, kterou vykonávají.
Jelikož jsou mileniálové první generací, která vyrůstala ve svobodném světě s dříve nevídanými možnostmi cestovat, velmi významný vliv má na tuto generaci také globalizace. U Mileniálů také bývá, díky možnostem, které jim svobodný svět nabízí, mnohem častější hedonistické chování, jako je konzumace alkoholu či dobrého jídla, kdy se klade menší ohled na zdravý životní styl. V různé míře, v závislosti na konkrétním roce narození či geografických podmínkách, vyrůstali prakticky od malička s moderními technologiemi, byť ne až tak intenzivně jako Generace Z. Mají k nim tedy blízko a internet je pro tuto generaci nejzásadnějším technologickým výdobytkem.
Generace Z ("Internetová generace"):1996-2015
Oproti mileniálům, kteří vyrůstali v době, kdy už probíhal digitální boom, avšak technologie byly ještě "v plenkách", Generace Z už svět bez technologií jako mobilní telefon či osobní počítač prakticky nezažila. Mají tedy k digitálnímu světu mnohem blíž, elektronická zařízení užívají už od útlého věku, přičemž práce s těmito nástroji bývá běžně začleněna už do základního vzdělání. S touto generací pak přišla také otázka toho, jak může delší čas strávený před obrazovkou negativně ovlivnit naše zdraví či psychiku.
Mnohem větší důraz kladou na zdravý životní styl, často se snaží dbát na vyváženou stranu, případně potravu určitým způsobem moderovat (vegetariánská ži veganská strava, omezení konzumace lepku, živočišných potravin, keto či jiné diety...). Oproti mileniálům příliš neholdují alkoholu a mají menší tendence experimentovat s drogami. Nezbrojí tolik proti autoriám, mívají lepší vztahy s rodiči, se kterými také bydlí déle než jejich předchůdci.
Oproti předchozím generacím jsou méně zaměření na komunikaci, tvoření týmů či spolupráci, která je nahrazena sdílením skrze komunikační technologie. Větší důraz kladou na ekologii a ohled na životní prostředí, na což už v současnosti reagují jak zaměstnavatelé, tak marketéři, kteří u svých výrobků či firem na ekologickou a společenskou odpovědnost kladou mnohem větší důraz.
Otázkou pro další výzkum také může být to, jak moc tuto generaci ovlivnila dlouhodobá izolace ve formativním věku během pandemie covid-19.
(Pokračování)
K tomu:
Rozlišení generací hraje velmi důležitou roli z hlediska vztahu vize psané a vize sdílené. Při konkretizaci vize je nutné uvažovat rozdílné chápání priorit různými generacemi.
(Pokračování)
[1]MURPHY, Susan A. Leading a Multigenerational Workforce. In: AARP [online]. Washington: AARP, 2007, s. 14-15 [cit. 2022-03-12]. Dostupné z: https://assets.aarp.org/www.aarp.org_/articles/money/employers/leading_multigenerational_workforce.pdf
[2]SRINIVASAN, Vasanthi Srinivasan. Multi generations in the workforce: Building collaboration. IIMB Management Review [online]. 2012, 24(1), 48-66 [cit. 2022-03-13]. Dostupné z: doi:10.1016/j.iimb.2012.01.004
A k tomu trochu inspirující přírody:
Moje první letošní návštěva velké Botanické zahrady v Tróji. Už všechno kvetlo, i když jinak bylo zřejmé, že příroda se teprve snaží probudit. Trochu ji brzdí i sucho. Ale i tak byla nabídka pestrá, včetně výhledů do okolí.
První letošní rozkvetlá magnólie. Je jich tu několik druhů.
Lidí jako máku. Nejvíce je jich soustředěno kolem kavárničky-vinárničky.
Iriska individualistika. Utekla od ostatních.
Toto patrně bude nějaký druh javoru.