Vize, jakou potřebujeme/405
Nyní přejdeme k tomu nejdůležitějšímu. To, co by mělo být základem vize univerzity, zvýrazníme názorně.
Vize jedné univerzity - 3. část
Těžiště vize univerzity
Obecnou historickou tendencí je, že roste role lidských schopností, to zejména těch, které bezprostředně souvisejí s rozvojem lidského poznání, především vědy. V podmínkách, kdy do ekonomiky, správy společnosti i běžného lidského života vstupuje umělá inteligence, roste poptávka zejména po těch schopnostech člověka, které jsou specificky lidské, tj. tzv. umělou inteligencí nesubstituovatelné.
Následující schéma se netýká jen těch univerzit, na nichž jsou realizovány vyučovací programy ekonomického či společenského zaměření, ale i těch, kde převažují obory technické či přírodovědní.
Mj. například při permanentním vyjasňování toho, které lidské schopnosti jsou nesubstituovatelné umělou inteligencí, by měly univerzity společenskovědního zaměření spolupracovat s univerzitami technického zaměření, které se matematickými a technickými základy umělé inteligence zabývají. A není to jediná oblast, ve které by byla spolupráce univerzit různého zaměření přínosná. Touto problematikou se budeme zabývat později. Nyní přejdeme přímo k jádru toho, v čem spočívá v současné době role univerzit.
Ukážeme to následujícími schématy. První schéma je záměrně zjednodušené, druhé vychází z reálných dat.
Schéma 1: Efekty odvětví, která jsou zaměřena na rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností (zjednodušená verze)
K tomu:
* Všechna odvětví produktivních služeb, tj. služeb přispívajících k nabývání, uchování a uplatnění schopností člověka (např. vzdělání, péče o zdraví, výchova v rodině, různé formy sociální práce) vedou k některému efektu či vícero efektům ve výše uvedeném schématu.
* Tyto efekty bezprostředně souvisejí s růstem HDP, tj. čím jsou tyto efekty větším, tím jsou vyšší i přírůstky HDP. A nejen to. Zvyšováním efektů v této oblasti se pozitivním směrem mění i charakter ekonomického růstu, který více přispívá k reálnému naplnění lidského života a stává se více nezávislým na množství využívaných přírodních zdrojů a zásazích do přírody.
* Univerzity mají v této oblasti nejen významnou, ale zejména dvojí roli:
- Jednak jsou typickým případem odvětví produktivních služeb, přitom jejich efekty jsou orientovány všem výše uvedenými směry. Jde zejména o poskytování vzdělávacích služeb.
- Jednak – a to by nemělo být přehlíženo – zaměření jejich výzkumné činnosti by mělo být podstatným způsobem orientováno na otázku, jak zvýšit výše uvedené efekty.
Oba dva směry univerzitních aktivit v dané oblasti by přitom měly být propojeny. Tj. univerzity by měly nejen poskytovat takové vzdělávací služby, které by umožnily jejich absolventům umožňovat rychlejší kariérní růst, dosažení co nejvyšší kariérní úrovni v příslušné profesi a prodloužení zenitu i horizontu výdělečného uplatnění, ale měly by se obecně zabývat společenskou vizí z hlediska rostoucí role produktivních služeb v dalších oblastechekonomiky.
V dalším pokračování dáme konkrétnější schéma efektů odvětví, která jsou zaměřena na rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností s využitím dat konkrétní univerzity. Návazně budeme stručně charakterizovat oblasti, ve kterých jsou největší nevyužívané možnosti univerzitního vzdělání z hlediska výše uvedených efektů.
(Pokračování čtvrtou částí této problematiky)
A k tomu trochu inspirující přírody:
První výlet, který jsem po návratu ze Španělska podnikl, byl do Chuchelského háje. Zde najdu něco nového v každou roční dobu. Je to rozsáhlý a velmi pestrý areál s mnoha výhledy a bohatou květenou. Dokonce i v tuto dobu.
Jedna z nejkrásnějších vrás v Praze. V pozůstatku bývalého lomu v areálu Homolka, součást Chuchelského háje. A podívejte, kdo tu žije.
Druhá část vápencového lomu Homolka.
Pohled ze stepní části Chuchelského háje na lomem Homolka do jeho nitra Chuchelského háje. Je vidět i špička Kostela sv. Jana Nepomuckého.
Vrchol Homolky, podle tvaru kterého má místo název.