Od 5. srpna začínám v rámci vize zveřejňovat sérii věnovanou přehledu hlavních směrů pěstování vize z hlediska stávajícího stavu a zejména v kontextu aktuálního dění a požadavků na společensky relevantní výstupy. Jako avízo uveřejňuji 5. díl, který bude v rámci vize uveřejněn 9. srpna:
K hlavním směrů pěstování vize/5
Delší dobu považuji za důležité vymezit hlavní směry rozvíjení vize. Vedou mě k tomu zejména připomínky těch, kteří více či méně pravidelně sledují pěstování vize, konkrétně to, že, jak si někdy stěžují, "ztrácejí orientaci". To se snažím už delší dobu řešit tím, že každých 30 dní vkládám report toho, co bylo uděláno (nejnovější je zde: https://radimvalencik.pise.cz/12354-vize-jakou-potrebujeme-1320r.html ). Od ostatních dílů jej odlišuji písmenem "R" za pořadovým číslem příspěvku.
Nyní je patrně vhodná doba pokusit se o určitý přehled.
Nástin hlavních směrů pěstování vize v současné době u nás – část IV.
4. Aktivní, ale nadstranická, účast ve volbách
a) Nejdříve stručný rozvrh tématu:
- Vytipování subjektů, které představují určitou možnost obrany a nápravy, současně jsou i volitelné (to jsou v současné době tři volební subjekty).
- Monitorování, analýza a z toho vycházející komentování průběhu volební kampaně.
- Aktivní působení na voliče, a to dvěma významně odlišnými formami:
* Zprostředkovaně přes spolupráci s volebními subjekty.
* Přímo a nezávisle na volebních subjektech oslovením voličů různými formami.
b) Několik poznámek ke stávající situaci:
- Zatím uvažujeme jako podporované subjekty ANO, SPD, STAČILO! (vyhovují požadavku dostatečné jistoty překročení hranice 5 % a současně pozitivní roli při změně). V této souvislosti je nutné zmínit, že ve vztahu k ANO není jednotný názor o tom, že představuje změnu a ve vztahu ke STAČILO! není jednotný názor na to, že je její vstup do Poslanecké sněmovny dostatečně jistý.
- V oblasti odborné se jako nejefektivnější spolupráce jeví s SPD (jak při pořádání významných akcí, tak i z hlediska akceptování některých doporučení).
- Ale i tak lze říci, že ve volební kampani všech výše uvedených subjektů převažuje marketingový pohled, což představuje nevětší riziko, pokud jde o výsledek, tak i největší bariéru užší spolupráce. K tomu podrobněji v dalším bodě.
c) Možnosti, meze a rizika marketingového přístupu:
- Všechny výstupy volební kampaně zaměřené na veřejnost musí projít tím, co lze nazvat marketingovou úpravou (zaujmout, být srozumitelné apod.).
- Marketingová úprava ale není cenzurou témat: Nemůže např. říkat, "toto téma neotevírejme, protože mediální mainstream by nás za to mohl kritizovat". To je cesta do pekel.
- Nutné vidět i problém, pokud jde o kvalifikovanost marketingových odborníků v oblasti věcné znalosti hlavních (zejména ekonomických) témat. To se plně projevuje např. v nevyužitých možnostech v oblasti sporu o podobu změn v penzijním systému (viz předešlý 3. směr rozpracování vize). Není to dílčí, ale zásadní problém.
- Marketingoví poradci nejsou jedinou bariérou nastolení vlastních témat politickými subjekty změny, obecně platí, že odborná úroveň členů volebních týmů a velkého množství kandidátů nasazených do voleb není příliš vysoká. Ale taková je doba.
d) Obecným nedostatkem všech tří vytipovaných volebních subjektů je, že nedoceňují význam neformálního volebního aktivu, lidí, kterým jde o celkový výsledek voleb, posuzují volební subjekty podle jejich reálného chování, a ne podle nevážně myšlených slibů, mají velký vliv na voliče, nejsou jednoznačně vázáni na žádný volební subjekt a v tomto smyslu budou velmi "vybíraví", a to nejen z hlediska, komu přihodí hlas, ale i z hlediska, koho budou v neformálně vedené jejich osobní kampani podporovat. Mnozí z tohoto aktivu mají "palebnou sílu" ve volební kampani srovnatelnou s billboardem či několika billboardy.
e) Podcenění neformálního aktivu ve volební kampani lze ještě překonat, uvidíme, jak se s tím jednotlivé volební subjekty poperou. Kandidátky jsou již v podstatě uzavřené, takže subjektivní ambice těch, kteří na nich chtěli být, jsou nepodstatné. Pro pěstování vize v daném směru je však právě aktivní (zde je důležité připomenout, že nadstranické) působení na neformální aktiv lidí usilujících o změnu, o obranu před aktivitami současné globální moci, jejích poskoků a nápravu důsledků těchto aktivit hlavní oblastí využití společenských efektů pěstování vize.
d) V těchto volbách se patrně nepodaří dosáhnout větší míry využití nových, společensky relevantních poznatků v oblasti základní teorie. Pokud ano, tak jen zprostředkovaně a v omezené míře. Přesto má smysl vyvinout úsilí tímto směrem, protože se tím nabízí získání velmi cenných zkušeností a také využitelného empirického materiálu. Obojí bude mít velký význam pro budoucnost. Proto přehledu nových poznatků teorie, které by mohly být využity za určitých podmínek i ve volební kampani (v návaznosti zejména na 2. směr pěstování vize), věnujeme samostatnou pozornost.
(Pokračování – k tomu, co bylo řečeno v této části v bodu d)