Dobrá teorie dneška: Prosadí se?/59

13. 11 2025 | 00.01

Dobrá teorie dneška: Prosadí se?/59

"Alea iacta est" ("Kostky jsou vrženy")

Před přečtením této části doporučuji seznámit se s podrobným úvodem k celé sérii, viz:

https://radimvalencik.pise.cz/12471-dobra-teorie-dneska-prosadi-se-1.html 

Doplňující poznámka k této části: Dvě pojednání, která obsahují zásadní posun v ekonomické teorii a otevírají prostor pro další badatelskou práci, ale hlavně praktické aplikace, umožnila napsat několik příspěvků směrovaných zejména do odborných časopisů a na vědecké konference. Ani  jsem netušil, že průlom ve velmi důležité oblasti teorie otevře cestu k tak rychlé přípravě řady materiálů.

Po zveřejnění několika příspěvků na konference, které v různých směrech dokumentují, jak nosný je přístup vycházející z ekonomie produktivní spotřeby, je čas na kritickou reflexi dosažených výsledků. Využil jsem k ní AI.

Nové teoretické východisko a otevření dalšího badatelského prostoru

V předcházející části jsem udělal určité shrnutí a využil náměty AI k nastínění témat, které lze s využitím stávajících poznatků zpracovat a výsledek jejichž zpracování uveřejnit v prestižních časopisech. Na závěr série využívající AI ke kritické reflexi stávajících výsledků nastíním, kterým směrem lze pokračovat. Nové teoretické východisko, které zde bude rozebráno, otevírá nejen další badatelský prostor, ale i možnost řešit problematiku spojenou s praktickým uplatněním stávajících výsledků.

Moje otázka položená AI:

"Považuji za nejdůležitější soustředit se a zaměřit se na oblasti vzniku nových investičních příležitostí při realizaci (využití) stávajících investičních příležitostí formou jejich spojení s investičními prostředky. Co k tomu můžeš říci?"

AI:

Je  vhodné zaměřit se na dynamiku vzniku nových investičních příležitostí jako důsledek realizace těch stávajících, tedy na proces endogenního růstu příležitostí. Tím se dostáváme k jádru toho, jak se investiční prostředí může stát samoobnovujícím se systémem, pokud není deformován pozičním investováním.

Jak realizace stávajících příležitostí generuje nové?

1. Multiplikace schopností

Realizace investiční příležitosti (např. vzdělání) vede ke zvýšení schopností subjektu. Tyto nové schopnosti umožňují rozpoznat a využít další příležitosti (např. podnikání, výzkum, spolupráce).  Příklad: Student získá stipendium → vystuduje → založí startup → vytváří příležitosti pro další.

2. Síťový efekt a sociální kapitál

Investice do spolupráce nebo komunitních projektů vede ke vzniku nových vztahů. Tyto vztahy generují důvěru, informace, přístup k dalším příležitostem. Příklad: Účast v komunitním inkubátoru → vznikají nové týmy → nové projekty → nové investiční možnosti.

3. Inovační spirála

Realizace investice do výzkumu nebo tvořivosti vede k inovaci. Inovace otevírá nové trhy, potřeby, technologie → nové příležitosti. Příklad: Vývoj nové technologie → vznik nového oboru → potřeba nových odborníků → investice do vzdělávání.

4. Reputační kapitál

Úspěšná realizace příležitosti zvyšuje reputaci subjektu. Reputace přitahuje další investory, partnery, zakázky → nové příležitosti. Příklad: Úspěšný projekt → důvěra → přístup k větším grantům.

Co je klíčové pro vznik nových příležitostí?

Transparentnost systému: Umožňuje, aby výnosy z investic byly viditelné a motivující

Otevřenost institucí: Zajišťuje přístup k dalším příležitostem bez bariér

Absence pozičního investování: Zaručuje, že výnosy nejsou uzamčeny ve prospěch privilegovaných

Podpora zpětné vazby: Umožňuje, aby výnosy byly reinvestovány do systému

Teoretický rámec: Investiční rekurze

Můžeme to formulovat jako princip: Každá realizovaná investiční příležitost má potenciál generovat nové příležitosti, pokud je výnos reinvestován do rozvoje schopností, spolupráce nebo inovace.

Tento princip je základem endogenního růstu — růstu, který nevzniká z vnějších šoků, ale z vnitřní dynamiky systému.

Chceš, abychom společně vytvořili model "investiční spirály" — tedy vizuální nebo analytický rámec, který ukazuje, jak se příležitosti generují v cyklech a jak lze tento proces podpořit nebo naopak narušit? Mohli bychom ho použít jako nástroj pro analýzu konkrétního prostředí (např. školy, firmy, regionu).

K tomu:

V odpovědích AI není nic nového, ale je to vhodně uspořádáno a srozumitelné širší veřejnosti. Námět, který AI dala, je dobrý, ale přenechávám jej k využití někomu, kdo se danou problematikou chce zabývat podrobněji. My v dalším pokračování půjdeme přímo  k podstatě problémů.

(Pokračování)