V rámci přípravné diskuse k 18. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání, viz
https://radimvalencik.pise.cz/2820-reformy-262-predkonferencni-diskuse-se-rozbehla.html
uveřejňuji abstrakt příspěvku Dagmar Sieglové z Katedry jazyků VŠFS:
Mgr. Dagmar Sieglová, MSE.D., Ph.D.
Potenciály: Kritické myšlení a jazykové vzdělávání
18. ročník konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání
ABSTRAKT
Informační revoluce, která zasahuje společnost napříč jednotlivými odvětvími, představuje velkou výzvu také pro vysokoškolské vzdělávání. Studenti se musí vypořádat nejen s explozí informací, rostoucími nároky a konkurence, ale i s potřebou práce se zdroji v cizím jazyce. Podobné nároky na ně klade nastávající praxe. Aby obstáli v obou oblastech – studijním a profesním životě, musí zvládat správně informace vyhodnocovat, zpracovávat a využívat k další práci. Stejně tak již nestačí komunikovat pouze ve své rodné řeči, kompetitivní výhodou na pracovním trhu se stává znalost dalších jazyků používaných ke komunikaci ve světě, z toho angličtina je v současnosti pro studijní i pracovní úspěch standardem. Tradiční metody výuky se v takových podmínkách stávají neefektivní. Prezentace akcentuje potřebu rozvoje kritického myšlení studentů v kombinaci s odborným jazykovým vzděláváním jako přípravu na budoucí praxi. Jedná se o vztah, který maximálně aktivizuje studijní potenciál, rozvíjí klíčové dovednosti a současně reflektuje potřebu modernizace a optimalizace metod výuky v univerzitním prostředí. Bude představen koncept a s ním techniky obsažené v metodologii kritického myšlení v kontextu podpory rozvoje studijních, profesních a jazykových dovedností.
(Pokračování dalším příspěvkem)