V návaznosti na 18. ročník vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání a přípravu monografie "Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb" uveřejňuji na pokračování významný příspěvek Prof. V. Čecháka věnovaným komplexnímu pohledu na problematiku role vzdělání v současných podmínkách.
Konference proběhla úspěšně, bližší informace viz:
https://radimvalencik.pise.cz/2954-reformy-303-zprava-o-konferenci-lk.html
Charakter a funkce vzdělání v kontextu současného vývoje. – 5. část
Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.
Společenská prestiž a otázka zájmu mladé populace o studium "technických" oborů
Ve střední Evropě, zejména v zemích s rozvinutým strojírenským, elektrotechnickým a chemickým průmyslem, k nimž jak bývalé Československo tak i nynější, jak Česká tak i Slovenská republika patří, mělo studium na vysokých technických školách (ale i na středních průmyslových školách) tradičně relativně vysokou společenskou prestiž, což výrazně a pozitivně ovlivňovalo zájem mladé generace o studium na těchto školách. Podobně vysokou prestiž měly i technické profese, zejména ty, které vyžadovaly vysokoškolskou kvalifikaci. K této skutečnosti se připojila i okolnost, že vysokoškolské studium až do počátku 90. let minulého století absolvovalo přibližně 8% dané populace, a tedy vysokou společenskou prestiž mělo již vysokoškolské vzdělání "samo o sobě". V této době byl rovněž podíl studujících na vysokých školách technického směru z celkového počtu vysokoškoláků výrazně vyšší než na počátku našeho století.
Je všeobecně známo, že od r. 1990 došlo k výraznému růstu počtu studentů vysokých škol.[1] V této době došlo, i když ne k tak výraznému, růstu počtu žáků středních škol.[2] Počet studujících na "technických" vysokých školách v této době vzrůstal rovněž, ale podstatně méně, než na oborech ekonomických a humanitních. Všeobecně převládl názor, že "není umění vyrobit, nýbrž prodat". Tato teze byla zdůrazňována i "nastupující" podnikatelskou generací 90. let minulého století. Na "společenskou prestiž" i zájem o studium technických oborů a tím i budoucí uplatnění v technických profesích měla svým způsobem negativní vliv i "restrukturalizace" průmyslu, která "uvolnila" řadu pracovníků některých tradičních technických profesí. Naproti tomu rozvoj bankovního sektoru, vznik soukromého podnikání většinou v oblasti obchodu a služeb vytvořil značný prostor pro uplatnění pracovníků s ekonomickou kvalifikací. Podobný vývoj počtu studentů (a tím i absolventů) technicky orientovaných vysokých škol pokračoval i v následujících letech. Jestliže souhrnný počet absolventů oborů "ekonomie" a "pedagogika, učitelství a sociální péče" v letech 2001 až 2013 byl 152 254, byl v téže době počet absolventů technických oborů (elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, strojírenství a strojírenská výroba) pouze 35 041[3], tedy více než 4,3 krát nižší.
V posledních letech (od r. 2012) sice dochází k určitým změnám, daným jak populačním vývojem (celkový pokles počtu studujících), tak postupným růstem zajmu o studium technických oborů. Následující tabulka ukazuje vývoj počtu (zapsaných) studentů ve vybraných studijních oborech.[4]
Studenti evidovaní jako zapsaní v r. 2010 jsou studenty prvního ročníku v ak. roce 2010/2011.
Své studium (za standardních podmínek) zakončí v ak. roce 2014/15, tj. v polovině r. 2015 dle předpokladu vstoupí na trh práce.
Tab. 1: Přehled přihlášených ke studiu a počet zapsaných studujících v letech 2010 – 2014
Rok |
|
Celkový počet studentů |
Technické obory |
Přírodní vědy |
Ekonomie |
Právo |
|||||
přihlášených |
přijatých |
přihlášených |
přijatých |
přihlášených |
přijatých |
přihlášených |
přijatých |
přihlášených |
přijatých |
||
2010 |
Celkem |
331 536 |
100 676 |
48 717 |
25 174 |
23 372 |
8 913 |
71 570 |
24 194 |
17 701 |
3 462 |
Prezenční |
265 780 |
72 971 |
40 812 |
19 864 |
21 463 |
7 737 |
56 201 |
15 774 |
14 090 |
2 426 |
|
Kombin. |
65 756 |
28 480 |
7 905 |
5 339 |
1 909 |
1 187 |
15 369 |
8 509 |
3 611 |
1 048 |
|
2011 |
Celkem |
330 668 |
97 837 |
48 369 |
24 873 |
22 877 |
8 332 |
70 460 |
23 701 |
46 576 |