VIZE/043: V. Pavlát: Skeptická teorie vizí/3

4. 12 2017 | 07.00

Do seriálu o hledání vize zařazuji vybrané pasáže z pracovní verze příspěvku Vladislava Pavláta (doyena letošní konference i konferencí v předcházejících létech) na naši letošní konferenci o lidském kapitálu, které se týkají souvislosti hledání vize s Průmyslem 4.0:

Přechod od 3. ke 4. průmyslové revoluci: skutečnost a vize – 3. část

Vladislav Pavlát

Klíčové otázky týkající se společné politiky EU

1. Která data o vývoji průmyslového sektoru v jednotlivých členských státech je nutno shromáždit?

2. Co by mělo být cílem společné politiky?

3. Na kterou cílovou skupinu se společná politika má zaměřit? Na které firmy, sektory, země bude mít dopad – jaký a jak velký?

4. Jakými racionálními důvody má být odůvodněna aktivní průmyslová politika? (tržní selhání, výstavba nových kapacit, odstranění opožďování za jinými státy)

5. Má společná politika být horizontální/funkční nebo vertikální/selektivní?  Má spočívat ve vytyčování strategických cílů nebo má být reakcí na tlaky trhu?

6. Má být společná politika orientována na produkty nebo na trhy výrobních faktorů (práce, kapitál, půda, technologie)?

7. Jak mají být měřeny a vyhodnocovány výsledky společné politiky? 

Pojmy spojované s výkladem otázek týkajících se tzv. "průmyslu 4.0" (resp. průmyslové revoluce č. 4.0): Fakta/Data; predikce/předpovědi, prognózy, odhady, vize.

Obecně lze říci, že výklad těchto pojmů vede k odlišnému chápání vztahu  k realitě a způsobem  vyjádření tohoto vztahu. Ani zdaleka tedy nejde jen o "sémantiku," i když právě zde vznikají četné problémy připomínající "babylonské změtení jazyků." 

Upozornění: ve své stati vycházím z vymezení pojmů v angličtině (vzhledem k převaze literatury publikované v tomto jazyce); český překlad nemusí vždy být adekvátní významu, běžnému v angličtině pro slovo "vision" použité v daném kontextu.

Od faktů a dat k vizím

a) fakta/data

b) předpověď/predikce (forecast): výpočet nebo odhad budoucích událostí, zejména počasí nebo finančních trendů

c) prognóza:  předpověď pravděpodobného výsledku určité situace

d) odhad: přibližný propočet nebo posouzení hodnoty, počtu, množství nebo rozsahu něčeho

e) vize: schopnost přemýšlet o budoucnosti nebo ji plánovat s představivostí nebo na základě znalostí

Dále uvedená klasifikace pochopitelně je jen pracovní a má přispět k pochopení, proč existuje např. nepřeberné množství možného "známkování" různých vizí a pseudo-vizí.

Vícekriteriální klasifikace vizí:

 

hledisko

Druh vize

1.

podle obsahu

-technokratické, politické, ekonomické, sociální, jiné (kombinované)

-novinářská, umělecká, literální

2.

podle rozsahu

-globální

-parciální

3.

podle účelu//

zaměření

- faktografická vycházející z faktů

- přesvědčovací (marketingová)

4.

podle výchozího přístupu

- mono-disciplinární

- multi-disciplinární

5.

podlevolby vyjadřovacích prostředků

- modelové

- verbální

6.

podle /metody konstrukce

-empirická ("zdola-nahoru"), induktivní

-teoretická ("shora dolů"), deduktivní

- historické analogie 

7. podle délky období                  -do 10 let (tzv. strategická vize)

    předpokládané   vizí                -do 15 let (tzv. dlouhodobá perspektiva)

                                                     -nad 15 let do 35 let

                                                     -nad 35 let (různé fikce, sci-fi)   

Poznámka: novinářský pojem "futuristická vize" je – podle mého názoru – zřejmý protimluv; přijmeme-li takové obsahové vymezení tohoto pojmu, že jde o něco, vztahující se do budoucna, adjektivum "futuristická" je zbytečné.

Specifické typy vizí:

 -typ "sci-fi"; opět novinářský pojem (zřejmě se nejčastěji vztahuje k literatuře, televizi apod.)

-typ "poplašná zpráva" (warning); zřejmě patří do kategorie  marketingových vizí

"Topics"(dnešní oblíbená dílčí témata):

-Přeměna člověka v robota nebo v počítač

-Umělá inteligence (zánik lidstva)

Meze, limity úvah označovaných za "vize" –  kam až lze jít?

-ex definitione pojmu "vize" je lze rozvíjet jak je komu libo (adlibitum), a nekonečně dlouho (ad infinitum);

-vize by neměly urážet člověka, měly by zachovávat základní etické normy

- komercializace vizí (zejména vizí marketingového typu) je nebezpečná, může vést ke vzniku mylných představ u adresátů; existuje možnost nepřípustné manipulace (mj. vytváření pocitu nebezpečí, strachu nebo naopak neodůvodněného optimismu, morbidních emocí, hnusu apod.)

Výzkum orientovaný do budoucnosti bývá cíleně zaměřen na krátkodobý, střednědobý nebo dlouhodobý časový horizont bádání; získané výsledky jsou označovány názvy jako analýza, předpověď (predikce), prognóza, odhad, vize, vhodnými pro zvolený časový horizont. 

Upozornění: V češtině různé disciplíny používají ve své terminologii určité pojmy y jako odborné termíny; jejich český význam nemusí být totožný s významem téhož slova v angličtině).  V diskusích se doporučuje vyjasnit si, v jakém významu je daný pojem používán.

(Pokračování)