Před několika dny jsem napsal v úvodu příspěvku na jednu mezinárodní konferenci a budu to patrně často připomínat: "Diskuse zaměřené na téma stability a reformy penzijního systému vedené v laické, politické i odborné rovině se vyskytují ve všech zemích, které dosáhly určité úrovně sociální infrastruktury. V České republice, a nejinak je tomu i v okolních zemích, vypuknou, jak ukazuje zkušenost řady let, na základě různých podnětů nejméně třikrát do roka. To svědčí o společenské významnosti, sociální citlivosti, složitosti a mnohostranných společenských souvislostech této problematiky."
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/5862-problem-penzi-lze-resit-bezbolestne-a-efektivne-1.html
V článku, na který v souvislosti s citací odkazuji, a v jeho následujících třech pokračováních ukazuji toto:
1. Penzijní systém lze reformovat efektivně a bezbolestně.
2. Lze jít cestou poskytnutí možnosti těm, kdo budou mít zájem a kdo dosáhli věku 65 let, vstoupit do plně zásluhové postgraduální nadstavby současného průběžného systému penzijního pojištění, která je ve výše uvedených článcích popsána.
3. Tuto nadstavbu pak lze postupně rozšiřovat směrem k nižším věkovým ročníkům a postupně tak reformovat celý systém, což povede jak ke zvýšení penzí, tak i zásadnímu zvýšení stability celého systému.
4. Je to dáno tím, že navrhovaný systém plně rozvine hlavní typ solidarity, na kterém je systém penzijního pojištění založen, tj. solidaritu mezi těmi, u nichž příslušná pojistná událost nastala, a těmi, u nichž nenastala, tj. – ještě konkrétněji – mezi těmi, kteří mohou a chtějí být výdělečně činní i ve vyšším vek, a těmi, kteří již výdělečně činní být nemohou.
5. Na tomto základě pak může být odstartován celý komplex reforem, který postupně zásadním způsobem zvýší dynami a současně změní charakter ekonomického růstu. Hlavním produktivním faktorem určujícím dynamiku a kvalitu ekonomického růstu bude volný čas, který jako zdroj bude využíván odvětvími produktivních služeb umožňujících nabývání a uplatnění lidských schopností (vzdělání, péče o zdraví, výchova, lázeňství apod.).
Přímo proti tomu jde to, co navrhla minulá a prosazuje tato nešťastná vláda:
"Sněmovna v pátek schválila navýšení penzí lidem nad 85 let o 1000 korun a navýšení pevné části penzí o jeden procentní bod. Pro hlasovalo 130 ze 132 přítomných poslanců. Normu nyní posoudí senátoři.
Pevná část penze, která se vypočítává z průměrné mzdy a je pro všechny stejná, se má zvýšit z devíti na deset procent.
Penze se valorizují každý rok v lednu o součet poloviny růstu reálných mezd a růstu cen. Změnou dojde ke zvýšení podílu přidávání do pevné části a zmenší se podíl na růst procentní výměry, v níž se odráží výše odvodů z výdělků a odpracované roky, tzv. zásluhovost.
Poslanci k novele předložili množství pozměňovacích návrhů, které však vesměs nebyly přijaty. Neprošel tak například záměr poslankyně KDU-ČSL Pavly Golasowské, která chtěla o 500 korun zvýšit penze ženám za každé vychované dítě. Neprošly ani změny vdovských a vdoveckých důchodů.
Novelu předložila minulá vláda premiéra Andreje Babiše (ANO), ale v závěrečném čtení ji již namísto Jaroslavy Němcové (ANO) obhajoval nový ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál (ČSSD)."
Nestane se nic strašného. Jen se zvýší míra demotivujícího působení základního systému penzijního pojištění na to nejdůležitější, tj. na to, aby člověk volil takovou profesní dráhu, k tomu se snažil vybavit se příslušnými kompetencemi formou celoživotního vzdělání a choval se uctivě ke svému zdraví, aby co nejdéle prodloužil horizont svého produktivního, resp. výdělečného uplatnění. A tím také, což je vedlejší, ale svým způsobem pozitivní efekt, se zvýší naléhvost zavedení postgraduální nadstavby, kterou navrhujeme, aby se odstranily negativní dopady toho, co minulá Babišova vláda navrhla a co tato prosazuje.
Mimo jiné – člověk s průměrným příjmem by v rámci námi navrhované postgraduální nadstavy dosáhl zvýšení své penze o 1000 korun ve věku 65 let za něco o málo víc než půl roku. Za stejnou dobu pak by tohoto zvýšení dosáhl i člověk, který by pracoval na půl úvazku ve svých 70 létech.
Horší je, že prosazovaný návrh svědčí o tom, že vláda je nekompetentní, pracuje bez vize vycházející z pochopení toho, o co jde a jak současné problémy řešit. Obávám se, že k obratu v kompetenci vlády nedojde a v důsledku toho bude postupně docházet k demoralizaci členů vlády a přechodu jejích jednotlivých členů na chování typu "rychle rvi (a zu....), co se ještě urvat dá". Rád bych byl špatným prorokem a ocením, když se vláda pokusí kvalifikovaně vládnout.