Zápisky z Karagandy (18) studenti

17. 09 2013 | 04.07

Jedna ze skupin studentů, která sestavuje program vlády pro oblast zdravotnictví, vzdělání a penzijního zabezpečení. Převažují studentky. Dokonce bych řekl, že dívek je zde procentuálně více než na ekonomických oborech u nás.

 

 

Tady je další skupina studentů:

 

Zasedání katedry. Místnost má ekonomická katedru jednu, ale velkou, je zde knihova i malá kuchyňka. Vedoucí katedry - poměrně mladá a pohledná dívka, resp. paní - sedí uprostřed (mezi okny před skříňkou s dokumenty). Zhruba třetina katedry je mimo záběr. Pedagogický sbor je mladý, též převažují dívky.

 

Pohled z okna místnosti, ve které učím. V areálu je jídelna i sportovní areál. Čtyři budovy vzadu jsou koleje. Kopec hodně vzadu je pozůstatek po těžbě uhlí. Úplně v dálce je step.

 

Pří výkladu studentům zde v KARGU (Karagandské státní univerzitě) toho, jakou roli mohou sehrát odvětví spojená s nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu jsem nejčastěji využíval toto schéma:

 

 

Velmi se osvědčilo právě proto, že velmi zjednodušuje a tudíž umožňuje vidět, o co jde. Tmavomodrá plocha - celoživotní příjem člověka bez efektů kvalitního vzdělání a kvalitní zdravortní péče. Světlemodrá plocha - přírůstek (v daném případě zdvojnásobení) tohoto příjmu v důsledku působení produktivních služeb v uvedených odvětvích, pokud jsou tato odvětví motivována. Pokud je systém dobře nastaven, lze takto otevřít nový růstový prostor.

(Pokračování)