TEORIE DNEŠKA: Práce = kompas i kotva/52

1. 01 2019 | 01.00

Pavel Sirůček: Levici chybí kompas i kotva. Tady je – normálním lidem a práci čest!

(S mými poznámkami)

Profesor Pavel Sirůček napsal pro časopis Marathon obsáhlé pojednání s výše uvedeným názvem, které patří k jednomu z nejlepších intelektuálních výkonů v naší (a patrně nejen naší) teoretické literatuře věnované reflexi současné doby. Považuji za vhodné, aby se s ním seznámila co nejširší veřejnost. Současně jsem si dovolil doprovodit prezentaci svými poznámkami, které považuji za důležité pro to, aby myšlenky, které jsou v pojednání P. Sirůčka, byly plně využity. Současná společenská realita je totiž natolik složité, že to nejdůležitější vyvstane v jasnějších konturách teprve tehdy, když se na ni podíváme z více úhlů. Pro snazší orientaci text P. Sirůčka barevně odlišuji od svého černobílého.

Připomínám, že všechna čísla Marthonu najdete zde:

https://valencik.cz

12. část

V našich reáliích je nezbytné připomenout akutní nutnost zastavení politického aktivismu České televize a rozhlasu. Tyto veřejnoprávní instituce se zcela utrhly z řetězu, vymkly jakékoli kontrole a vzdálily funkcím, které mají plnit. Médii veřejné služby opravdu nejsou, nýbrž kavárenskými fake news médii, sloužícími temným bažinám deep state. Jsou přehnané zlidovělé glosy typu "Kavárna lže, jako když ČT vysílá" nebo "Pravda začíná tam, kde končí signál ČT"?[1] Nezaujatost a objektivitu se ČT leckdy už ani neobtěžuje předstírat. Volební preference nemonitoruje, nýbrž aktivně spoluvytváří. Buduje si politickou agendu a neustále prohlubuje svůj vlastní politický vliv (A dodejme, že pro televizní a rozhlasové klany jde přitom o neuvěřitelně štědrou dojnou krávu a výnosný kšeft). K čemuž obratně zneužívá fráze o tzv. nezávislosti, svobodě slova a demokracii, přičemž se neštítí obludně manipulovat ani těmi nejovlivnitelnějšími – dětmi a mládeží. Veřejnoprávní mlhu, která jmenované instituce obklopuje, je třeba konečně už rozptýlit. Instituce zestátnit nebo zprivatizovat (i to je mnohem lepší nežli současný stav). Rozumní politici by v prvé řadě měli co nejrychleji prosadit zrušení povinné platby koncesionářských poplatků. Nejdříve je jim potřeba tvrdě sáhnout na peníze.

Výše naznačeným by úsilí neliberální národně orientované levice samozřejmě končit nemělo.[2] Neztrácejme přitom nikdy ze zřetele, že hlavním smyslem technologického pokroku nemá být kšeft a profit, nýbrž usnadnění života a práce. Technika a technologie tu má být pro člověka a nikoli naopak. I samotný technologický rozvoj přitom musí být kontrolován, plánován i regulován. Což umocňují rizika plynoucí z toho, že tahouny tohoto pokroku v řadě sfér přestávají být národní státy a stávající se jimi soukromníci-miliardáři.

Zopakujme a zdůrazněme, že klíčovou strategickou oblastí je vzdělání, které se ovšem levice nejenže nezmocnila, nýbrž naopak stále pokračuje v jeho cíleném prznění a degradaci. Bojujme tvrdě za vzdělání,[3] které je tu pro děti a mládež, nikoli pro potřeby průmyslu 4.0 či jiného, ani pro potřeby zautomatizovaných trhů práce. Cílem musí být rozvoj osobnosti, nikoli připravenost zaměstnanců na jejich maximální vytěžování a na život pod bičem neustálé flexibility, principiálních nejistot a momentálních potřeb trhů. Neopomíjejme, že hlavním smyslem technologického pokroku nemá být kšeft a profit, nýbrž usnadnění života a práce. Ani to, že i samotný technologický rozvoj musí být kontrolován, plánován i přísně regulován.

Bojujme tvrdě za navýšení mezd za poctivou práci i za návrat strategických firem do národních rukou, prosazujme sektorovou daň, tlačme na zkracování pracovní doby, usilujme o přiměřenou a odpovědnou participaci (tlakem na kolektivní práva, na zastoupení pracovníků v řídících organech firmy či intenzívní podporou družstevnictví a dalších forem ekonomické demokracie). Braňme se neokoloniálnímu odlivu zisků a dividend, v jehož světle se vylhaná výhodnost členství v EU jeví docela jinak. Nedopusťme nikdy, a skutečně za žádnou cenu, vnucení eura. Peníze jsou základem národní identity, nejde pouze o neutrální prostředek pro přepočítávání a placení. A současně si nikdy nenechme vzít hotové peníze. Což by se komusi náramně hodilo. Ideologie a politický projekt euro Evropu štěpí a rozděluje a žádnou novou evropskou identitu nevytváří. Jde o projekt, které vyhovuje hlavně velkým a mocným hráčům. Nenechme se zatáhnout do Evropského měnového fondu, ani do dalších tzv. "hlubších forem integrace". Nebojme se tématu czexitu. Čím rychleji, tím lépe. Konec konců končící A. Merkelová si už žádné servítky nebere a naplno vyhlašuje ultimátum. Národní státy prý mají povinnost vzdát se vlastní suverenity. Čtvrtá říše nebo čtvrtý chalífát? Děkujeme, nechceme!

Odliberalizovat!Jedinou nadějí pro normálního člověka, pro normální chlapíky a pro normální ženské, zůstává odliberalizování celé společnosti, politiky, médií i vzdělání a uskutečnění globální konzervativní přestavby.[4] A to včetně kultivování tradicionální konzervativní internacionály. Neliberální levice by při obhajobě národních zájmů a záchraně vlasti i národa měla trpělivě spolupracovat s normální pravicí,[5] nicméně jejich zájmy totožné samozřejmě nejsou a nikdy ani nebudou. S neliberální pravicí však musí spolupracovat nejenom ohledně přežití normálnosti, nýbrž i ohledně zachování míru a samotného přežití lidstva.[6] Podivná válečná euforie se nebezpečně rozlézá pokrokářským Západem. Prý už nejde o zájmy, nýbrž o šíření hodnot tzv. liberální demokracie. Čím větší liberální "demokrat", lidsko-právní "humanista" a sluníčkový pravdoláskař – tím větší válečný štváč. Válka je přece mír, jak orwellovsky vykřikoval pravdoláskařský guru VH ...

Levice se musí konečně zbavit prokletí a "syndromu 68". V duchu naznačené nutnosti rozrušování "liberálního konsensu" je životně důležité konečně skoncovat s názorovou hegemonií osmašedesátníků – ve světě i u nás.[7] Neustále jsou nám servírovány bláboly o tom, že pouze vpád sovětského agresora zabránil realizaci "jarní" cesty k socialismu s tzv. lidskou tváří (Tzv. socialismu, který byl socialistický asi jako vývoj po roce 1989. Tehdy také prý nešlo o restauraci kapitalismu ani o majetky ...). Vše je v současnosti dramaticky umocněno tím, že bývalí vůdci a protagonisté bouří konce 60. let (bouří z nudy, fetu, blahobytu, touhy po dobrodružství a naivní romantice) dospívají ke konci nejenom svých kariér, ale i svých životů. Liberální osmašedesátníci na Západě i Východě, fanaticky posedlí svým mesiášstvím, jsou přitom celoživotně silně frustrovaní. Napáchali už tolik, tolik zla a v chorobné, korektně pokrokářské posedlosti posláním liberalizovat svět – i proti jeho vůli – mohou tento na stará kolena úplně zničit. Včetně dovršení sebevraždy Evropy či vyvoláním jaderného holokaustu. Zabránit tomu je úkol násobně aktuálnější nežli všechny "kecy 4.0".

Zpět k tématu práce. Zřetelná levicovost musí spočívat ve srozumitelné, sebevědomé i smělé vizi práce celospolečensky koordinované, adekvátně plánované a nepodléhající diktatuře trhů, resp. soukromovlastnickým ziskovým zájmům. Na normální lidi – na normální chlapíky a na normální ženské (tedy na žádná transgenderová apod. nešťastná monstra ani kyborgizované mutanty) – na vzdělané, přemýšlivé a poctivě pracují ani supervýkonní roboti 4.0 či 5.0 nebo 6.0 nikdy mít nebudou. Člověk totiž není pouhý stroj, mechanický ani biochemický. Stroje, včetně umělých mozků AI mohou sice člověka a jeho myšlení v řadě úzce specializovaných aspektů nahradit, ba snad i předčit, nicméně překonání lidského mozku komplexně a člověka samotného je pouhé sci-fi. Pro někoho snad přitažlivé, pro normálního člověka však šílené a krajně nebezpečné i navýsost nezodpovědné. A zopakujme, že jen při překonání soukromého vlastnictví výrobních prostředků budou stroje sloužit lidem a nikoli naopak, jak tomu je dnes.

Autentická levice se musí pokusit opět probudit nadšení z práce i nadšení z budování sociálně spravedlivější budoucnosti! A obnovit víru, že se vyplatí poctivě a tvrdě pracovat a být v něčem užitečném opravdu, ale opravdu dobrý.[8]

K tomu:

Poznámky k poslednímu dílu Sirůčkova pojednání využiji k tomu, abych odpověděl na dotaz, který vznesl v komentáři Maxim:

"Ve svých poznámkách jste několikrát použil slovo "přirozený" (vývoj, směřování, přirozenost). Smím se zeptat, co tím míníte a jak rozpoznáváte "přirozené" od "nepřirozeného"? Ať už společnost směřuje tím či oním směrem, dění ve společnosti a její vývoj svou každodenní aktivitou řídí, usměrňují a naplňují lidé. Jsou to jejich biologickou a kulturní evolucí získané vlastnosti, které se za nějakých konkrétních podmínek projevují určitým způsobem. Tyto projevy sice mohou být i sebedestruktivní, ale v jakém smyslu jsou "nepřirozené"?"

Jakoukoli polaritu typu "přirozené – nepřirozené" (pokrokové – reakční, normální – nenormální, apod.) je nutné chápat vždy v příslušném kontextu. Takže díky za dotaz.

Výše tematizovaný problém má svou historicky významnou a slavnou předehru ve sporech o Hegelův dvojvýrok:

Všechno, co je rozumné, je skutečné.

Všechno, co je skutečné, je rozumné.

Tyto spory nakonec vyústily v rozdělení hegelovců na starohegelovce a mladohegelovce.

Zpět k dotazu. Jak jsem napsal v jednom z prvních pokračování, považuji za "přirozené chápání světa" následující  (pojetí vývoje společnosti jako přírodně historického procesu):

1. Svět je nevyčerpatelně bohatý a to mu umožňuje neomezeně se vyvíjet.

2. Vývoj společnosti je přírodně historickým procesem, což znamená:

- navazuje na předcházející vývoj přírody a je pokračováním vývoje přírody,

- sebeutváření člověka se odvíjí od jeho aktivit zaměřených na přetváření přírody, sebeutváření společnosti se odvíjí od způsobu, kterým aktivně přetváří přírodu.

3. Toto vidění má rovněž slavnou tradici, vychází z Hegelovy Fenomenologie ducha, konkrétně pak části Pán a rab, z čehož pak vzešla vrcholová Hegelova díla, která zásadním způsobem ovlivnila Marxe a jeho pojetí vývoje dějin jako přírodně historického procesu, ale také např. našeho R. Richtu s jeho Civilizací na rozcestí či Fukuyamův Konec dějin apod.

K tomu viz např.:

https://radimvalencik.pise.cz/6244-vize-327-jak-porozumet-marxovi-1.html

4. Hledáme-li odpověď na otázku smyslu bytí a smyslu žití, pak v návaznosti na předcházející lze naplnění reálného bohatství života vidět ve svobodném rozvoji a plném uplatňování schopností, přičemž:

- Jde o společnosti, v níž svobodný rozvoj schopností každého člověka je podmínkou rozvoje všech.

- Jde o společnost, v níž se tento svobodný rozvoj schopností člověka stává nejvýznamnějším faktorem ekonomického rozvoje i tím, co určuje podobu ekonomického růstu.

(Vše platí jako určité tendence, která se v dějinách postupně prosazuje.)

5. Pravdu měl i Goethe, když říkal, že ten, kdo si nezapne dobře první knoflík, ten se už dobře neobleče. Nevyzbrojíme-li se potřebnou dávkou NORMÁLNOSTI (přirozenosti), jsme vystaveni rizikům NENORMÁLNOST (nepřirozenosti).

A to už je vše z pojednání P. Sirůčka

 



[1] I tady – ostatně jako v řadě dalších kavárenských médií – lze nalézt mnohé učebnicové případy aktivistů, u nichž jejich antizemanovství či rusofobie a trumpofobie už přerostly ve vážnou poruchu a lékařskou diagnózu. 

[2] Další náměty viz text Vstanou noví Fidelové? Marathon, 142, 2017, roč. 21, č. 1, s. 14-19. ISSN 1211-8591. https://valencik.cz/marathon/doc/Mar1701.pdf. Včetně návratu strategických institucí a podniků do národních rukou, sektorových daní, silné koruny či utažení penězovodů politickým tzv. neziskovkám a jejich důkladné kontroly. Za fasádou humanitárních neziskovek se často skrývají zpravodajské a nátlakové agentury.      

[3] Včetně výuky základů finanční i mediální gramotnosti již od útlého věku. Aby děti a mládež byly dostatečně odolné vůči mediálním manipulacím. A to i manipulacím typu, že je naprosto normální si vždycky na všechno vypůjčovat. Že každý má dnes nárok na úplně všechno. Bezpracně, pohodlně, okamžitě a ihned. Ohledně digitálních médií by mělo být dětem důrazně vštěpováno, že jejich nadužívání je krajně škodlivé i to, že virtuální realita ani sociální sítě opravdový život ani kontakt mezi skutečnými lidmi nahradit nikdy nemohou.     

[4] Zoufalí a frustrovaní mesiáši "Nové Evropy" jsou očividně v koncích a očividně se už bojí. Samozvaní visegrádští liberálové dramaticky šermují katastrofickými vizemi konce tzv. liberální demokracie. Pro někoho záhuba, pro drtivou většinu ovšem záchrana a naděje ... Jeden ze scénářů visegradská kavárna alarrmisticky pojmenovala "triumf antiliberalismu" – srov. Buducnost střední Evropy in https://archiv.ihned.cz/c1-66285460-pet-scenaru-pro-stredni-evropu-zvitezi-liberalismus-rozdeli-se-region-nebo-nas-ceka-bezpecnostni-vakuum.

[5] Srov. Klaus, V. st. a kol.: Obrana demokracie před liberální demokracií. Manifest Institutu Václava Klause. Týdeník Echo, 2018, č. 25, s. 32-36. ISSN 2336-4971. Autoři správně připomínají, že termín tzv. liberální demokracie se stal propagandistickým heslem. Demokracie je dnes opravdu vážně ohrožena, nikoli však tzv. populisty, nýbrž pokrokáři, kteří ovládli západní mocenská centra a na ně napojený mediální a intelektuální svět. "Progresivistická ideologie současnosti má za cíl politický lid-démos rozbít a zabránit prosazení vůle většiny, která by byla v rozporu se zájmy dnešní, za avantgardu se považující mocenské garnitury. Té se podařilo zneužít demokracie k vytvoření své autoritativní vlády" (tamtéž, s. 34). Především EU je stále více a více nepřátelská vůči národním státům i národním společenstvím jejich obyvatel. Politické elity se národní státy snaží všemi cestami oslabit, narušit, zničit. Společnost je cíleně rozbíjena na "společenství menšin". Určujícím pocitem, který má – podle umanutých fantasmagorií pokrokářů – tyto menšiny v životě provázet je tzv. diskriminace. "Boj proti této všemocné a zcela uměle vykonstruované zrůdě se stává novou náplní politiky a veškerého jednání politiků liberální demokracie" (dtto). Která, jak autoři Manifestu opakovaně zdůrazňují, není ani demokratická a ani liberální. Jejich cílem je obrana a záchrana normální demokracie, což považují za obtížný "běh na dlouhou trať". Za úkol nejbližší pak označují "znovu dát většině rozhodující slovo při správně věcí veřejných" (tamtéž, s. 36). S čím lze jednoznačně souhlasit. Kdy vznikne obdobný Manifest také na levici? A vznikne vůbec někdy?  

[6] Např. provokaci v Sýrii v dubnu 2018 – sice operetní, leč krajně nebezpečnou (kdy svět už možná stál na prahu globální války) – brilantně vystihl neliberální pravičák V. Klaus ml. (Váleční šílenci. Právo, 16. 4. 2018, s. 6. ISSN 1211-2119). Ani na stránkách Haló novin přesnější shrnutí čtenář nenalezl. Žoldáčtí euroliberálové za varovná slova V. Klause ml. pasovali na "užitečného idiota" ... Kdo nechce válku, je ruský šváb (resp. agent).

[7] Liberální osmašedesátníci na Západě i Východě, fanaticky posedlí svým mesiášstvím, jsou celoživotně silně frustrovaní. Dnes hrozí nebezpečí, že na stará kolena se nebudou štítit vyprovokovat snad i jaderný holocaust ...

[8] Celý materiál měl původně kriticky reagovat na volební výprasky KSČM ve volbách parlamentních a posléze i komunálních a senátních. Kde udělali soudruzi chybu? Podle vedení strany vlastně nikde a vlastně se ani nic moc nestalo. Sebereflexe v oblasti záporné nuly. Skoro všechno bylo –  i je – údajně O. K, jenom nás lidé nevolí. Idejí je totiž prý až moc a chybí nám to údajně rozhodující, totiž profesionální politický marketing. Tudíž zapomenout na veškeré myšlenky, hodnoty i vize a pustit se do hokynářského prodávání politiky, jako zlevněných ponožek nevalné kvality na krámě. Což je v případě strany bytostně programové a bytostně ideologické naprosto sebevražedné. K tomu kavárenské salonní žvásty o taktice, "tajmingu" a tzv. objektivních nevyhnutelnostech v duchu falešného objektivismu. Údajně prý neexistuje alternativa k členství v dnešní EU a euro sice nyní ještě asi ne (lidé prý totiž nemají objektivní informace a toto prý objektivně nevyhnutelné Dobro zatím nechápou), ovšem především vždycky opatrně a alibisticky. Zřetelný boj za sociální práva se nepřekvapivě (zase) odkládá a obludně rozplizlá bezprogramovost i rutinérský pragmatismus pokračují. Strana osudově, a pohodlně, ustrnula a zdegenerovala v "ústupovém manévru" z počátku 90. let (včetně Kladenského programu, namátkou s liberálními bludy o pluralitě vlastnictví) a ustupuje z levicových pozic čím dál zřetelněji. Ustupuje z pozic subjektu, který se má zajímat o starosti i tužby normálních lidí poctivé práce, kteří mají opodstatněný strach i o ohroženou vlast. Strana s.r.o – kterou už i mainstreamová média běžně vychvalují coby dnes stranu nejstátotvornější – spěje k zániku. O její radikálnosti, neřkuli antisystémovosti (či dokonce snad revolučnosti) nemůže být už ani řeči. Hlavně a především nikdy nebýt tzv. populističtí a tzv. národovečtí. Rozuměj pro systém a elity alespoň minimálně nebezpeční a skutečně levicoví. Přitom hlasy leží doslova na ulici a stačí je zvednout.