TEORIE DNEŠKA: Kdy elektromobil pro seniory?/111

1. 03 2019 | 01.00

Do seriálu o významu dobré teorii zařazuji příspěvek člena našeho týmu J. Pehala. Předpokládám a doufám, že na něj budou reakce, které si kontroverzní téma zaslouží.

Jedná se o jeden ze tří příspěvků, které se snaží očima nejmladší generace v našem týmu na VŠFS nastolit aktuální témata týkající se komplexních reforem v návaznosti na vztah teorie a praxe.

Našeho výzkumu se uvedená problematika týká z hlediska životních nákladů lidí v poproduktivním věku. Kdy pro ně bude výhodnější pořídit si provozně levnější auto? Zde je pokus o první tematizaci této problematiky.
Elektromobil je poprvé cenově výhodnější než klasické auto

(ale ještě ne obecně)

Ondřej Novák

Výchozí zpráva:

V pěti evropských zemích je výhodnější vlastnit elektromobil než vůz na benzín nebo naftu, oznámili vědci z International Council for Clean Transportation. Vědci v něm srovnávali cenu, náklady na palivo a daně u nejprodávanějšího vozu Evropy, což je VW Golf - u jeho elektrické, hybridní, benzínové a dieselové verze.

Ukázalo se, že během čtyř let provozu je čistě elektrická verze nejvýhodnější ve Velké Británii, Německu, Francii, Nizozemí a Norsku. Příčinou je kombinace nižších daní, cen paliva a také dotací na koupi těchto elektřinou poháněných vozidel.

Tato studie expertů z organizace International Council for Clean Transportation. Ti uvádí, že klíčovým faktorem se ukázaly daňové slevy - právě ony umožňují masivnější přechod na automobily poháněné obnovitelnějším a udržitelnějším způsobem. Elektromobily prokazatelně snižují znečištění ve městech a předpokládá se, že jejich větší podíl by znamenal celkově nižší emise látek, které způsobují klimatické změny.

Právě emise z dopravy jsou totiž silným faktorem v klimatických změnách - a v posledních letech v zemích Evropské unie díky většímu prodeji osobních automobilů rostou. Kromě změn klimatu mění tato auta také lidské zdraví, pochopitelně k horšímu. Podle Světové zdravotnické organizace může jen v EU znečištění ovzduší stát za 500 tisíc předčasných úmrtí ročně.

Vítězové a poražení

Elektromobily jsou zdaleka nejvýhodnější v Norsku - pokud si je tam člověk koupí, ušetří oproti benzínové verzi za čtyři roky 27 % nákladů. Hlavní příčinou je, že se jich netýká hodně nákladná registrační daň. Naopak nejméně na elektromobilech vydělají řidiči ve Velké Británii - tady je to jen 5 %. Ve zbývajících třech zemích se zisk majitelů elektromobilů pohybuje v rozmezí 11 - 15 %.

Sandra Wappelhorstová, která na této studii pracovala, říká: "Většina cest dnes probíhá na krátkou vzdálenost, na kterou stačí výdrž baterky - a v tomto případě je elektrické vozidlo nejvýhodnější. Ale když jste vesnický doktor, který musí jezdit za případy na nejrůznější odlehlá místa, samozřejmě jste s efektivitou úplně jinde než chirurg z Londýna. Na druhou stranu jsou zatím dotace a slevy hlavní příčinou výhodnosti elektromobilů, ale podle výsledků studie by se mohli stát elektromobily cenovým vítězem (i bez nich) mezi roky 2025 – 2030. Ceny baterií pro elektromobily již začaly klesat, takže i ceny vozidel mohou zlevňovat".

Ale samotná cena auta je jen jedním z faktorů. Dalším velmi významným jsou náklady na provoz. Mnoho evropských měst se snaží, aby měla čistější vzduch, takže omezují nebo finančně postihují vjezd aut na fosilní paliva do center. Elektromobily, které žádné přímé emise nevytvářejí, ale do měst mohou, neplatí u nich žádné zvláštní poplatky a také mají většinou levnější parkování. (např. v Praze stojí parkování elektromobilu 100 Kč/rok) S tím, jak se k těmto vyhláškám přiklání stále více měst, získávají elektromobily další významnou výhodu.

Výzkumníky překvapilo, že nejméně výhodnými se ukázaly hybridní automobily - ty se v rámci tohoto výzkumu jeví jako slepá cesta, alespoň při pohledu na náklady. Proč? Tato auta mají vlastně dva motory, což zvyšuje náklady na jejich pořízení.

 

Zdroj: International Council for Clean Transportation, https://www.theicct.org/

A nyní se podívejme na situaci v České republice. V současné době (únor 2019) je možné koupit elektromobil již od výrobce XT 2 Quadro za cca 200 000 Kč s dojezdem 60 km až po Model X od firmy Tesla za cenu překračující 3 mil. Kč. V současné době je nejvíc očekávanou novinkou firmy Tesla Model 3, kde se předpokládá cena pod 1 mil. Kč s dojezdem 475 km.

Specifickou skupinou, která by mohla elektromobily s výhodou využít je 65+, vzhledem k tomu, že je zde předpoklad nájezdu kratších vzdáleností např. do nejbližšího nákupního střediska, nebo na úřad. Ovšem v současné době je tato představa vzhledem k finanční náročnosti bohužel iluzorní. Zde se nabízí otázka, zda by se náš stát neměl zamyslet nad tím, zda finančně nepodpořit nákup elektromobilů, stejně jako např. v SRN, (2018) kde každý při nákupu obdrží dotaci 4000 EUR při max. ceně vozidla do 60 000 EUR. Celkově vláda podpoří tento program 600 mil. EUR a předpokládá se, že do roku 2020 by takto mohlo být dotováno 400 000 vozidel. Je evidentní, že tato podpora míří hlavně na domácí automobilky, které musí soupeřit s americkou Teslou, která má výrazný technologický náskok. Druhou možností pro skupinu 65+ může být pořízení elektromobilu na operativní leasing, který umožní užívání vozidla jen po přesně omezenou dobu (2,3,4 až 5 let) a je hrazeno leasingovými splátkami. Třetí variantou pro ty, kteří vozidlo potřebují jen příležitostně, je využít služeb carsharingu, kde si lze již dnes zapůjčit elektromobil např. na 2 dny včetně 200 km za 2 000 Kč. Je jisté, že případná státní podpora na nákup, či zapůjčení by měla výrazně pozitivní vliv na zatím pomalé rozšiřování elektromobilů v ČR.

Výraznou výhodou elektromobilů oproti klasickým automobilům je cena servisu, což sebou přinese i změnu obchodních modelů autosalonů, které v současné době generují zisk jen díky servisní činnosti.

Přestože se na módní vlnu elektromobility přidává více a více automobilek, je jasné, že cenový vývoj k razantnímu zlevňování nemíří. Klíčovým faktorem ke zvyšování podílu prodeje elektromobilů je ve vývoji baterií, které umožní delší dojezd a současně s rychlým nabíjením baterií. Teprve až délka dojezdu vozidla překročí 600 km, je možné se domnívat, že kupující překonají psychologickou bariéru z malého dojezdu vozidla a začnou je kupovat v masovém měřítku.

Dá se očekávat, že ceny automobilů v segmentu benzín/nafta/hybrid půjdou pomalu, ale jistě nahoru a to nejen kvůli stále přísnějším ekologickým standardům a současně ceny elektromobilů se začnou snižovat tím, jak se tento druh automobilismu začne masově prosazovat, což lze očekávat v následujících 5 letech.