Nástin struktury otázek souvisejících se vztahem bohatství a chudoby
Jedná se jen o první pokus
Co je chudoba a co je bohatství?
"Nadstavba" nad hlavní otázkou, k ujasnění pojmů
Proč jsou někteří bohatí a někteří chudí?
Výchozí otázka
Proč někteří zůstávají bohatí a někteří zůstávají chudí?
Upřesnění výchozí otázky
Proč nejsou investiční příležitosti spojené
s rozvojem, uchováním a uplatňováním schopností člověka
využívány bez ohledu na to, kdo je jejich vlastníkem
a kdo je vlastníkem investičních prostředků?
Důležitá konkretizace a přenesení do oblasti, kde lze obnažit podstatu problému
Proč je averze k reformám, které by umožnily
využívat investiční příležitosti spojené
s rozvojem, uchováním a uplatňováním
schopností člověka bez ohledu na to, kdo je
jejich vlastníkem?
Významná a patrně i nejdůležitější aplikace odvozená od předešlého
(Proč se diskuse k možnosti některých těchto reforem ani nedostane do veřejného prostoru?)
Empiricky pozorovatelný fakt, který je hodně zajímavý
Co dnes omezuje vertikální mobilitu?
Navazující otázka
Proč a jak dosáhnout toho, aby byly vytvořeny podmínky, za kterých je svobodný rozvoj každého podmínkou svobodného rozvoje všech?
Tento cíl je potřeba mít před očima
Jaké podoby má investování do společenské pozice?
Bezprostředně souvisí s předešlými otázkami
Které formy investování do společenské pozice mají nejvíce nepříznivé důsledky?
Konkretizace hlavním směrem
Kdo získává přebytek nad náklady (nadhodnotu)
a jak ji využívá?
Jaké jsou alternativní možnosti využití přebytku nad náklady?
Jak co nejvíce názorně vyjádřit investování do společenské pozice?
Jakými cestami investování do společenské pozice omezit?
Vzájemně související skupina otázek konkretizujících předešlou
Jaký je rozdíl mezi nadhodnotou
a přebytkem nad náklady?
Kdo si jedno či druhé přisvojuje
a jak to využívá?
Které formy využití čistého přebytku
neškodí či dokonce jsou žádoucí
a které jsou zdrojem problémů?
Ještě jedna konkretizace pro ty, které trápí problém
nadhodnoty, resp. kteří do své matné představy
o nadhodnotě vkládají iluzi pochopení doby
(Pokračování dalším diskusním příspěvkem)