K dobré teorii/084: K umělé inteligenci VI.

17. 02 2020 | 01.00

Začínám uveřejňovat podkladové materiály k našemu teoretickému semináři (pozvánka je na konci příspěvku):

V kolika světech žijeme? - 2.část

(Na téma knížky M. Tegmarka "Matematický vesmír" – o různých typech mnohosvětovosti a souvislosti struktury vesmíru s problémem odlišnosti lidské a umělé inteligence)

Materiály pocházejí z podkladů pro přípravu prezentace, nejsou uceleným textem, zájemce v nich najde důležité obrázky z Tegmarkovy knížky, užitečné odkazy a moje poznámky.

Kvantová mnohosvětovost

- Dvojštěrbinový experiment

Ke dvojštěrbinovému experimentu podrobněji (kvantové "smazávání" informace, cenzura):

https://utf.mff.cuni.cz/ podolsky/Kvant/Dvojster.htm

- Hugh Evrett:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Hugh_Everett

Tegmarkova interpretace:

Jak se matematicky počítá:


Názorně:


Zdánlivé rozdvojení (množení) kvantových světů do "vláken":


Kosmologická a kvantová mnohosvětovost:


 

 

Problematická myšlenka, ale vysvětlovala by mnohé:

 

 

Otázky:

- Žijeme v "episvětě" – ve shlucích či prolínajících se stavech?

- Kvantové a chybové projevy našeho myšlení

- Časové "nebodovost" naší existence

- Záhada představivosti

- Jak řešíme exponenciálně složité úlohy?

- Jak to souvisí s přirozeným vznikem našeho myšlení na základě všeobecně zprostředkujícího charakteru lidské činnosti?

- Může se "skutečná" umělá inteligence zrodit jen v přímé návaznosti na vývoj lidské inteligence?

- Co to znamená pro lidskou inteligenci?

- Co to znamená pro parametry naší civilizace (například ekonomické – strategii vzdělání, měření růstu apod.)? 

A ještě pozvánka na ten seminář:

Téma:

Doc. Radim Valenčík, CSc.:

V kolika světech žijeme?

(Na téma knížky M. Tegmarka "Matematický vesmír" – o různých typech mnohosvětovosti a souvislosti struktury vesmíru s problémem odlišnosti lidské a umělé inteligence)

Termín:

Středa 19. února v 15.45 hodin

Místo:

Estonská, učebna 228

Semináře jsou určeny všem zájemcům z řad pracovníků, studentů, absolventů VŠFS a dalších institucí, které se zabývají odbornou činností.

Po skončení semináře neformální pokračování v příjemném prostředí.

(Pokračování)