Trochu teorie: "Lidi, ještě máte rozum..."/20

9. 03 2020 | 01.00

V rámci prezentace podkladů k našemu teoretickému semináři o umělé inteligenci a mnohosvětovosti jsem uveřejnil pasáž ze své filozofické knížky napsané v roce 1992 a vydané v roce 1994 nazvané "Lidi, ještě máte rozum...". Z několika stran jsem dostal požadavek, abych ji uveřejnil celou. Elektronickou verzi nemám. Občas se vyskytuje v antikvariátech a stojí víc, než v době, kdy jsem ji napsal (potěšilo mě to).

Napadlo mě, že ji oskenuji a uveřejním po částech s komentářem, ve kterém se pokusím reagovat na to, co již zestárlo, co je aktuální a kde bych něco doplnil, což tímto činím. Knížka má 80 stran, budu uveřejňovat po 4, takže to nebude ani tak dlouho trvat.

"Lidi, ještě máte rozum..." – 20. část

 

 

K dvacáté části:

Pro zajímavost jsem uveřejnil i stránku s údaji o knížce, mj. i proto, abych ukázal, v jaké společnosti dalších autorů jsem se tehdy ocitl.

Ze zvědavosti jsem se podíval, za kolik se knížka prodává v antikvariátech (když jsem ji vydal, prodávala se za 30 korun):

V e-shopu Antikvariát U Kašny za 45 korun, viz:

https://www.antikvariat-ukasny.cz/antikvariat-ukasny/eshop/-1-/-4-/5/6792-Lidi-jeste-mate-rozum-uvod-do-prirozene-komunikativni-filozofie

K obsahové části:

Z praktického hlediska je vztah mezi běžnými pojmy a kategoriemi zvlášť významný. Znalost kategorií umožňuje pojmy:

- Vhodně zatřídit.

- Upřesnit jejich definice.

- Rozšířit oblast jejich intepretace ("osvobodit" je od oblasti, kde byly původně užívány, a přispět tak k lepší komunikaci mezi různými obory).

Mezi kategoriemi a pojmy není ostrá hranice. Z řady vlastních pozorováním vím, že si někteří lidé postupně vytvořili kategorie z pojmů, které považovali za zvlášť významné, používají je s mnohem větší interpretační silou než je používají ostatní lidé a podřizují tomu i styl myšlení. To je prospěšné, znalost všeobecných párových kategorií je užitečná pro to, aby se odhalení jednoho z aspektů všeobecnosti nezměnilo ve stereotyp, který nejdříve člověku pomáhá leccos pochopit, ale pak se stane bariérou dalšího rozvoje jeho myšlení.

Nejlépe je zakončit tím, co nevím:

- Jakž takž si dovedu představit, z čeho vznikl náš svět (tušení původu inflační fáze vesmíru), ale stále méně dokážu odpovědět na otázku: Odkud se vzala matematika?

- Dokonce nedokážu odpovědět ani na otázku: Může být úplně jiná matematika, než ta naše (založená na přirozených číslech)?

- Podobně neznám odpověď na otázku: Odkud se vzaly všeobecné párové kategorie, které mají schopnost se vzájemně definovat, popisovat i odhalovat vlastnosti našeho světa?

- Rád bych věděl mnohem přesněji, než vím dnes, následující: Jak spolu souvisí matematické a kategoriální myšlení, souvisí vůbec, doplňují se nějakým způsobem?

Patrně v tomto případě platí, že i hlupák je schopen položit otázku, na kterou neodpoví ani deset mudrců.

(Pokračování navazujícím tématem)