COVID-19 a trochu dobré matematiky

19. 03 2020 | 16.08

Následující odkaz rozesílám z čistě vzdělávacích důvodů. Z hlediska pedagogického je vynikající – názorný, empatický, srozumitelný. Upozornil mě na něj jeden z mých dobrých přátel.

Jak vždy studentům zdůrazňuji, matematika je důležitá především jako opora pro tvorbu našich představ. Zkrátka – je o více naší PŘEDSTAVIVOSTI a než o POČĺTÁNĺ.

V daném případě jde o představivost v oblasti exponenciální funkce (kterou vyjadřujeme růst – například počtu nakažených, ale třeba i růst ekonomický). Videomateriál pracuje s vynikajícími animacemi a má české titulky, Vřele doporučuji. Zde je ke stažení:

https://www.youtube.com/watch?v=Kas0tIxDvrg

Pokud aplikujeme exponenciálu k šíření nákazy, musíme brát v úvahu i klesající pravděpodobnost setkání nakaženého s nenakaženým při růstu počtu nakažených, což od určitého momentu vede k poklesu přírůstku počtu nakažených. Ve videomateriálu je to také skvěle prezentováno.

Dále si stojí za to povšimnout závislost vizuální podoby exponenciály na měříku.  Rovněž velmi důležité pro naši představivost. Zejména v oblasti aplikace exponenciální funkce na ekonomický růst. Ten by mohl být omezen neměnnou zásobou zdrojů, pokud by ovšem nepůsobily inovace, které neomezeně snižují vstupy ekonomického růstu a mění současně i podobu výstupů, ale to je jiná problematika.

Video vhodně doplňuje jiný analytický materiál, na který jsem upozornil dříve, viz:

https://radimvalencik.pise.cz/7639-vse-o-koronaviru-a-patrne-ne-fejk.html

Mimo jiné – dodnes je vadou většiny komentářů o koronaviru, které nám dávají mainstreamová média, že se s ním autoři těchto komentářů neseznámili. Proto místo sdělení něčeho nového a zajímavého působí sdělení jako mlácení prázdné slámy. Nemají totiž oporu v dobrém teoretickém základu.

Tak když už nám realita dala silný podnět k tomu, abychom se učili z toho, co se děje (oprášili či doplnili naše znalosti, a to ve vlastním zájmu) tak toho využijme.