Cílem tohoto stručného textu je ukázat, o co v makroekonomii (jako ekonomické teorie zaměřené na praxi) jde, a to s cílem orientovat studujícího na to nejdůležitější. Je pro moje studenty, ale myslím, že může být užitečný i pro studenty jiných vysokých škol, případně pro ty, kteří si chtějí osvojit či zdokonalit prizma vidění ekonomické reality. Ta dnes dává mimořádně příznivé podněty pro "akční" studium základní ekonomické teorie.
Na každý reálný problém prizmatem makroekonomie jako jedné z teoretických ekonomických disciplín nahlížíme:
1. Prostřednictvím ekonomických ukazatelů, z nichž hlavními jsou:
- Hrubý domácí produkt (Y), cenová hodnota všech finálních statků daných výdajovou strukturou definovanou jako Y=C+I+G+NX vytvořených v určité zemi během roku (spotřeba domácností, investice firem, vládní nákupy, čisté exporty).
- Inflace (π), procentuální změna cenové hladiny (zpravidla měřené prostřednictvím indexu spotřebitelských cen),
- Nezaměstnanost (U), procentuální podíl nezaměstnaných ke všem práceschopným osobám
2. Jako na ekonomický koloběh neustále přeměny příjmů ve výdaje a výdajů v příjmy mezi domácnostmi a firmami, do kterého vstupuje stát a zahraničí, čemž odpovídají čtyři ekonomické sektory, na základě kterých definujeme finální statky.
3. Při rozlišení:
- krátkodobého kolísání (↑či ↓Y), na které z důvodu stabilizace ekonomiky reagují více uvedené politiky
- dlouhodobého ekonomického růstu Y (který má exponenciální charakter)
4. Z hlediska role subjektů zastupujících stát v makroekonomické politice:
- Vlády, která dělá:
- expanzivní, tj. prorůstovou fiskální politiku: ↑G, ↓TA, ↑TR
- restriktivní, tj. protiinflační fiskální politiku: ↓G, ↑TA, ↓TR
(zvyšování či snižování – podle šipek – vládních nákupů, daní, transferů)
- Centrální banky, která dělá:
- expanzivní, tj. prorůstovou monetární politiku: ↑M
- restriktivní, tj. protiinflační monetární politiku: ↓M
(zvyšování či snižování – podle šipek – množství peněz v oběhu)
5. Při respektování možností a významu:
- stimulace (agregátní) poptávky (AD)
- podpory dlouhodobého ekonomického růstu (podporou agregátní nabídy, tj. AS)
6. Na základě pochopení a analýzy role výdajového multiplikátoru (1/(1-c(1-t)+m)), včetně toho, co snižuje jeho účinnost (s, t, m; vytěsňovací efekt – domácí i zahraniční, konzervování setrvačného vývoje Y)
Jinak řečeno: Na společenskou realitu se z makroekonomického hlediska díváme prostřednictvím základních ukazatelů jako na permanentní přeměnu příjmů ve výdaje, kdy výdaje za statky se stávají příjmem dalších subjektů (jde o koloběh mezi sektorem domácnosti a sektorem firmy, do kterého svými daňovými příjmy a nákupy vstupuje sektor vláda, vývozy a dovozy sektor zahraničí). V rámci dlouhodobého ekonomického růstu dochází ke krátkodobému kolísání, v důsledku poptávkových a nabídkových šoků (tyto šoky graficky posouvají křivky AD a AS, zjednodušeně při růstu produktu tedy pozitivně vpravo, při poklesu produkt tedy negativně vlevo). Zejména poptávkové šoky jsou ovlivněny výdajovým multiplikátorem (= prvotní šok se násobí a je ve výsledku tudíž větší) jak z hlediska poklesu, tak i růstu v míře, která si vyžaduje určitou stabilizační roli ze strany subjektů zastupujících stát, konkrétně vlády provádějící fiskální politiku a centrální banky provádějící monetární politiku s využitím nástrojů, kterými tyto subjekty disponují. Jedná se zejména o stimulaci (případně i tlumení) agregátní poptávky (protože v makroekonomickém systému nejsou zabudovány spontánní mechanismy obnovy makroekonomické rovnováhy) a podpory dlouhodobého ekonomického růstu, který je atributem civilizačního vývoje (daným kvantitativně, tj. růstem měřeným hrubým domácím produktem) a kvalitativně (charakterem ekonomického růstu, který se mění v důsledku technického pokroku a změnou produkční role člověka v ekonomice).
K pochopení, modelování a analýze možností, omezení a vedlejších důsledků působení výdajového multiplikátoru nám slouží zejména:
- Model příjmy-výdaje (bakalářské studium, podrobněji magisterské studium)
- Model trhu peněz (bakalářské studium, podrobněji magisterské studium)
- IS-LM model (jen magisterské studium)
- Mundell-Flemingův model (jen magisterské studium)
- Model agregátní nabídky a poptávky (bakalářské studium podrobněji magisterské studium)
- Model trhu práce (bakalářské studium, podrobněji magisterské studium)
- Phillipsova křivka (bakalářské studium, podrobněji magisterské studium)
K analýze dlouhodobého ekonomického růstu Solowův model (bakalářské studium, podrobněji magisterské studium).