Teorie her jako bojové umění (28)
Pro jednoduchost následující příklad:
Máme hráče A, B, C. Pokud vznikne dvoučlenná koalice, tak:
- A a B si dělí 5,
- A a C si dělí 4,
- B a C si dělí 5.
K tomu obrázek:
(Následující schéma je uvedeno jen pro názornost, odlišuje se od plochy omezující množinu přípustných výplat.)
Původní řešení (nalezení diskrétní NM-množiny), ze kterého vyplývají podmínky vzniku dvoučlenné koalice, lze spočítat takto:
x + y = 5 odsud x = 3
x + z = 4 y = 2
y + z = 3 z = 1
Poznámka: O tom, co je to diskrétní NM-množina jsme podrobně hovořili v 25. dílu seriálu.
Viz následující obrázek:
Zadejme nyní afinitu B →A
(Interpretace B "má rád" A)
Jako ochotu B za koalici s A "zaplatit" částku rovnou 1 (protože z této koalice má "potěšení")
Zaveďme y* = y + syxpodvojná výplata hráče B, která se rovná původní výplata y a výnos z uzavření koalice s hráčem A, k němuž má hráč B sympatie.
Nechť s = 1.
Podívejme se, jak se nám modifikuje původní soustava rovnic v námi uváděném jednoduchém případě
x + = 6 odsud x = 3,5
x + y* z = 4 y* = 2,5 odsud y = 1,5
y* + z = 3 z = 0,5
Vidíme, že se nám výplaty hráčů v bodech diskrétní NM-množiny změnily
V důsledku pozitivní afinity k A ztrácí jak C, tak i B na výplatě v původní hře 0,5.
Vytvořili jsme tak velmi jednoduchý nástroj umožňující postihnout některé důležité aspekty sociálních sítí, se kterým budeme dále pracovat.
Z tohoto vyplývají mj. následující závěry:
1. Pokud jeden z hráčů (např. první) má pozitivní afinitu k druhému hráči (např. k druhému hráči), pak v původní hře:
- Výplata prvního hráče se sníží úměrně velikosti této afinity.
- Výplata druhého hráče se zvýší úměrně velikosti této afinity.
- Výplata třetího hráče se sníží úměrně velikosti této afinity.
(Nejvíce tedy v původní hře získá ten hráč, který je druhému hráči sympatický, aniž by sám k tomuto hráči či jinému hráči měl sympatie.)
2. Pokud je hráč o pozitivní afinitě mezi ostatními dvěma hráči informován, může snížením požadavku na svou výplatu v původní hře tuto afinitu vykompenzovat a obnovit tak situaci, ve které existuje NM stabilní diskrétní množina v rozšířené hře, kdy v námi uvažované interpretaci je vznik každé z dvoučlenných koalic stejně pravděpodobný. Pokud hráč o této afinitě informován není, vytvoří se koalice, jíž nebude členem.
Poznámka:
S určitým zjednodušením můžeme říci, že platí následující princip: Co dokážeme vyjádřit matematickým modelem, to dokážeme v běžném životě docela přesně odhadnout. Tj. pokud pochopíme logiku toho, co popisujeme, a "opřeme" o tuto logiku průběžně získávané zkušenosti, může docela přesně kalibrovat naši schopnost odhadnout reálné situace a efektivně se v nich rozhodovat. V dalších pokračováních si to ukážeme na analýze reálných společenských situací.
(Pokračování)