Česká republika: +14353 nových případů. Mírné zklidnění o necelý tisíc, ale patrně i méně testů. Na druhé straně se jedná o testy PCR "zacílené" předcházejícími antigenními. Určitá tendence ke zklidnění viru se projevila. Teď uvidíme jak zaberou ne zcela přesně zacílené restrikce.
USA +60355 nových případů.Pro srovnání Brazílie téměř 81 tisíc.
A ještě se podívej na evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):
Rusko : Francie |
9079 : 30303 |
Rusko pokrčuje v pomalém poklesu, Francie už třikrát víc nových případů než Rusko. Taky určitý pohled na účinnost vakcín. Itálie vyskočila přes 22 tisíc, Německo přes 12.
Intenzivně vakcinující země: Británie téměř 6 tisíc, to je stále hodně. Izrael přes 3 tisíce, to je také stále hodně.
V4: Polsko přes 17, Maďarsko k 6 tisícům, Slovensko přes 3,5.
Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.
Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Jak to vidím
Drama kolem Sputniku
Parlamentní listy 10.3.
Zeman: Mezi pozitivní informace patří ale to, že v úterý Itálie koupila ruský Sputnik a na jejím území má vyrůst továrna na jeho výrobu. Negativní informace je, že teď Slovensko na týden přerušilo očkování kvůli nedostatku vakcín. Pro mne z toho vyplývá závěr, že pokud se těmito vakcínami, ať ruskou nebo čínskou, očkují miliony lidí, pak ti dva, o kterých jsem mluvil, jsou vinni faktem, že i nadále budou zbytečně umírat naši lidé. Přičemž počet zemřelých už vyskočil na dvě stě za den. - Proto oni (ministr Blatný a šéfka SÚKL Irena Storová, pozn. red.), a to chci říci zcela veřejně a nahlas, nesou plnou odpovědnost za tato úmrtí. - Ano, vidím řešení v odvolání obou dvou. - O EMA se říká, že schvalovací proces trvá mezi 200–300 dny, což je pomalá byrokracie, zvláště v situaci, kdy jde o úspěšnou a národně registrovanou vakcínu. Čínskou vakcínou se, jak známo, nechal naočkovat maďarský premiér Orbán a o ruské vakcíně jsem už mluvil. - Mimochodem, spolupráci nám nabízí i Německo a Rusko v takovém trianglu, že by se Německo, Rusko a Česká republika podíleli na produkci Sputniku v jedné ze spolkových zemí Německa. Takže ano, EMA zvyšuje svoji důležitost, ale za cenu zbytečných lidských obětí.
Novinky 10.3.
"Dvěma největšími překážkami jsou ministr zdravotnictví Blatný a také ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv,” svěřil se Zeman v rozhovoru pro Parlamentní listy. - Zeman dokonce tvrdí, že Blatný a Storová "jsou vinni faktem, že i nadále budou zbytečně umírat naši lidé”. "Nesou plnou odpovědnost za tato úmrtí,” dodal.
Viz: https://www.novinky.cz/domaci/clanek/zeman-chce-hlavu-blatneho-petricka-i-sefky-sukl-40353514
Novinky 10.3.
"Ministr Blatný sice už dávno neměl být ve funkci, ale ne kvůli Sputniku. Nezvládá pandemii, čísla jsou katastrofální,” napsal na Twitter šéf ODS a lídr volební koalice SPOLU Petr Fiala. Šéf Pirátů Ivan Bartoš ve vyjádření pro Novinky napsal, že prezident nemá pravomoc k tomu odvolávat či neodvolávat ministry... Podle šéfa hnutí STAN Víta Rakušana jsou Zemanovy výroky nebezpečné. "Mám spoustu výhrad k výkonu ministra Blatného, ale rozhodnutí, zda bude či nebude nadále ministrem, má být na premiérovi. Prezident očividně rozjíždí lobbing za ruskou vakcínu v takovém rozsahu, že ohrožuje dokonce i ústavnost České republiky,” sdělil Novinkám... Devadesátky už skončily, vzkázal prezidentovi předseda lidovců Marian Jurečka. "Nepřijatelné, aby prezident požadoval odvolání Blatného, který nejde na ruku zájmům Ruska a Číny a odmítá nestandardní postup v případě výjimky pro vakcíny,” napsal
Bývalý ministr a exposlanec Miroslav Kalousek (TOP 09) vzkázal občanům, aby u příští prezidentské volby lépe přemýšleli. "Není to velezrada, nebojte se a neberte to vážně. Je to jenom výrok choromyslného starce v pokročilém stadiu demence,” napsal na Twitter... Rozdílný názor než zbytek opozice má šéf SPD Tomio Okamura, ten navíc požaduje i odchod šéfa ČSSD Jana Hamáčka... Před týdnem mluvil Okamura o tom, že by měla Sněmovna vyslovit kabinetu nedůvěru a že by měla po dohodě se Zemanem rychle vzniknout nadstranická vláda odborníků...Prezidenta podporuje také šéf komunistů Vojtěch Filip. "Petříček už měl být odvolán dávno. O paní Storove jsem už před měsícem řekl, že pokud nechce nést odpovědnost jako ředitelka SÚKL, tak nemusí. Jistě se najde odborník který bude schopen zajistit certifikaci i dalších vakcín, když ty certifikované v EU nestačí. A ministr Blatný jí to trpí. To je hazard s lidskými životy našich občanů,” napsal Novinkám.
Novinky 10.3.
Babiš uvedl, že vláda má nyní jiné úkoly než personální rošády v kabinetu. "Soustředíme se na očkování, žádné personální změny ve vládě nejsou na stole,” řekl Babiš.,, Babiš je rád, že Sputnik požádal o certifikaci u EMA. "Žádný další plán není na stole,” odtušil.
Viz: https://www.novinky.cz/domaci/clanek/babis-zmeny-ve-vlade-nejsou-na-stole-40353559
O kočkách, myších, koronaviru a nás/17
Co nového v teorii? První pokus o využití teorie her k analýze chování SARS-CoV-2.
Bylo jen otázkou času, kdy se objeví aplikace teorie her k analýze chování SARS-CoV-2. Dalo se i očekávat, ve které oblasti reakce na epidemii Covid-19 to bude, protože největší peníze z hlediska výstupů vědy se točí v oblasti vývoje vakcíny. Odborníci z oblasti teorie her umí vidět na několik tahů dopředu, takže celkem logicky bylo možné předpokládat jejich zaměření na problematiku interakce mezi virem a imunitním systémem v podmínkách reakce imunitního systému na vakcínu a následné reakce viru na imunitní systém. Nový virus se podle dosavadních zkušeností nové situaci vzniklé vakcinací nepochybně přizpůsobí, a vzhledem k tomu bude nutné vyvíjet další vakcíny, resp. modifikace stávajících.
Jednou z prvních vlaštovek je práce vědeckého týmu při New York Universitě Kredit: CC0 Public Domain. Badatelé William Casey, Steven E. Massey a Bud Mishra dospěli k závěru, že přístup založený na teorii her může nabídnout nový pohled na šíření a mutace virů, jako je SARS-CoV-2. Výsledky v podobě článku s názvem Jak signální hry vysvětlují mimikry na mnoha úrovních: od virové epidemiologie po sociologii člověka publikovali letos 24. února v časopise Journal of the Royal Society Interface (1). Článek je mimořádně zajímavý, přínosný a aktuální. Obsahuje dobře vyvedené grafické znázornění použitých modelů a stává se tak dostupným širšímu okruhu čtenářů
Při jeho zpracování se projevila souhra a komplementarita tříčlenného týmu, který spojil širší a filozoficky zastřešený pohled s velmi dobrou technikou přizpůsobení obených modelů k dané problematice i znalostí struktury a mechanismu replikace viru na molekulární úrovni v kontextu jeho interakce s imunitním systémem.
(Podrobněji v dalším pokračování)
Zdroje a podklady:
(1) Celý článek ke stažení:
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsif.2020.0689
(2) Srozumitelně o signálních hrách např. zde:
Osborne, M.J.: An introduction to game theory. Oxford University Press, New York 2004.
(3) K evolučně stabilní strategii dříve na OSEL zde:
(Pokračování)
Poznámka pod čarou:
Tento seriál vzniká z velmi bohaté diskuse k následujícímu článku:
Nebezpečné mutace, nebo portfolio vícenákazy?
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8959-nebezpecne-mutace-nebo-portfolio-vicenakazy.html
Jednotlivé díly seriálu jsou krátké, aby je čtenář mohl strávit. Zpravidla končí otázkou či nastolením problému, aby se čtenář mohl připravit na další pokračování. Je v něm důsledně rozlišeno to, co je obecně platné tvrzení, od hypotéz, jejichž platnost je nutné ověřit.
Tem, kdo bude seriál sledovat a s pochopením, zjistí prostřednictvím jednoduchých nástrojů teorie her, že nejen epidemii a chování koronavirus, ale i lidí, uvidí z nových zorných úhlů. Možná bude i překvapen, když např. zjistí, kdo, jak, s kým a proč hraje určité hry.
Předcházejí díly:
https://radimvalencik.pise.cz/8965-covi-kavicka-22-2-cr-4002-usa-57198-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/8966-covi-kavicka-23-2-cr-11233-usa-59257-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/8967-covi-kavicka-24-2-cr-15672-usa-71054-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/8968-covi-kavicka-25-2-cr-13657-usa-75299-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/8969-covi-kavicka-26-2-cr-14457-usa-77377-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/8970-covi-kavicka-27-2-cr-14676-usa-80625-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9001-covi-kavicka-28-2-cr-7798-usa-64320-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9002-covi-kavicka-1-3-cr-4557-usa-49412-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9003-covi-kavicka-2-3-cr-12150-usa-53147-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9004-covi-kavicka-3-3-cr-16642-usa-56890-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9005-covi-kavicka-4-3-cr-15088-usa-66879-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9006-covi-kavicka-5-3-cr-14554-usa-68321-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9007-covi-kavicka-6-3-cr-13074-usa-67281-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9051-covi-kavicka-7-3-cr-9066-usa-58228-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9032-covi-kavicka-8-3-cr-3923-usa-41967-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9033-covi-kavicka-9-3-cr-10466-usa-45116-co-dal.html
https://radimvalencik.pise.cz/9034-covi-kavicka-10-3-cr-15196-usa-55683-co-dal.html
(Pokračování)
Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?
V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:
Ekonomie a ekonomika doby postkovidové
(pohled za horizont událostí)
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html
Postupně uveřejňuji materiály, které se tomu vztahují:
Vladimír Kocour o příčinách úpadku
Do části týkající se doby poskovidové zařazuji úvahu Vladimíra Kacoura o příčinách "špatností". Přidávám pár svých poznámek. Vladimírův text odlišuji od svého fialovou barvou:
Při četbě Tvých 2 nedávných článků
https://radimvalencik.pise.cz/9050-co-se-bude-dit-moje-kratkodoba-predikce.html
https://radimvalencik.pise.cz/9070-hamackuv-nebezpecny-omyl-neni-to-zasluha-vlady.html
jsem si položil otázku: odkud se vlastně bere ta "špatnost" řady věcí, které dnes pozorujeme. A odpověděl jsem si: z těch věcí, které byly špatné v minulosti.
Dnes se mluví hodně o školství a o tom, jak se v podstatě hroutí pod tlakem nekonečně se kupících negativních jevů a tlaků na něj. Proč se to děje, to je další veledůležitá otázka, přičemž odpověď na ni je složitá.
Příčin je víc. Když se na to podívám jako úplně obyčejný člověk, nebudu se opírat o žádné analýzy, jen o vlastní zkušenost, tak mě už od školních let vrtalo hlavou, proč v "národě Komenského" máme tolik špatných učitelů. Většina učitelů, kteří mě učili na všech školách, do kterých jsem chodil, byli špatní. A stalo se v některých předmětech, že jsem v nich zažil jen špatné učitele, žádné dobré, ani průměrné. A projevilo se to tím, že jsem se některé věci vůbec nenaučil - které jsem se naučit měl, a teď mi to víceméně chybí.
Mám v sobě vypěstovaný stereotyp učitele-nepřítele. Uvědomoval jsem si to už dávno. Uvědomoval jsem si to i v době, kdy jsem sám učil na ČVUT. Já sám jsem se snažil být mnohem lepším učitelem, než byli moji učitelé, a myslím, že se mi to i dařilo. Vztah, který jsem měl se svými žáky, byl lepší, než který jsem měl se svými bývalými učiteli. (Problém byl vlastně jen v tom, že jsem učil matematický předmět, že jsem po studentech něco chtěl, a to se studentům moc nelíbilo - jak jinak, že?)
Něčeho podobného si všiml Václav Klaus mladší, když psal o tom, jak to dnešní rodiče přehánějí s péčí o děti, jak je všude vozí autem, atd. V podstatě správně vystihl, že je to reakce na období tzv. normalizace - dnešní rodiče byli dětmi v době tzv. normalizace, a chtějí, aby to jejich děti měly lepší, než to měli oni sami. Z toho důvodu se také chodí do škol mnohem víc hádat s učiteli, když jsou s něčím nespokojeni. Protože jejich rodiče to nedělali. Nechávali je v tom, a ti lidé (tehdy děti) trpěli. Když učitelé dělají něco (nebo dokonce všechno) špatně, a děti trpí, je to špatně. Ne dobře. A jakýkoli mechanismus obsahující interakci rodičů, učitelů a žáků - včetně stížností, řvaní a nadávání - je mechanismus směřující ke korekci stavu, tedy k řešení problémů. I když - samozřejmě - konfliktní způsoby nejsou moc dobré způsoby, jak něco řešit.
Ale to není to nejhorší. Nejhorší bylo a je to, co jsem zažil (zažíval) v české astronomii.
Došel jsem k závěru: Má-li se dít něco dobrého, musí to vycházet z dobrých teoretických a ideologických základů, ne (jen) z minulých špatných zkušeností. (Což se velice lehko řekne, mnohem hůř se to proměňuje v nějakou konkrétní práci.)
Vrátím se ke své zmínce o "národě Komenského". My jsme "národ Komenského" jen do určité míry. Komenský napsal to, co napsal, latinsky. V mezinárodním jazyce. Přeložit to lze do jakéhokoli jazyka, tudíž i jiné národy mohou čerpat z Komenského. Vzhledem k tomu, že okolní evropské státy nejsou na první pohled o mnoho lepší ani horší než my, tak z toho vyplývá, že situace v jejich školstvích bude nejspíš podobná.
K tomu ode mne:
Já měl naopak skvělé učitele. Od první třídy až po ukončení Oděské stání univerzity, resp. i kandidatury. Téměř všechny si pamatuji. Prostě klika neuvěřitelná.
Učitelský stav nesmírně oslabila normalizace. Mnozí museli odejít, mnozí dělali kariéru a mnozí se začali bát. Kritické myšlení se výuky se vypařilo.
Ale tady jsem měl štěstí. Náš nový "normalizační" ředitel přitáhl na náš gympl (brněnskou Elgartku) do výuky dva vyhozené ředitele (Pavlovského a Volgemuta, ten první byl vyhozen za to, že nechal odmaturovat mladého Honzu Šabatu). Takže výuka byla ještě zajímavější a kvalitnější.
Pak (od roku 1972) jsem už studoval v Oděse a zde jsem se setkal s fantastickými učiteli po odborné i lidské stránce. Oděsa tehdy byla názorově snad nejsvobodnější město na světě.
Je to hodně o učitelích. Řešení vidím: Financovat vysoké školy podle toho, jak se uplatňují jejich absolventi (podílem na jejich příjmu). A současně umožnit, aby vysoké školy (zejména techniky) měly své líhně, patronátní gymnázia). Nesmírně důležitý je "základní kmen" studentů, který nastaví laťku a udržuje kvalitu.
Prostě – abych ukončil pozitivně – chce to odvážnou reformu, promyšlenou a v komplexu všech těch reforem, které vyvedou společnost z krize a setrvačného úpadku.
Tip na lockdownový výlet procházku či výlet pro Pražáky – posílení fyzičky i psychičky
Do seriálu zařazuji každý den tip na výlet k podpoře zdraví. Jsou z procházek minulých let. Vybírám s přihlédnutím k roční době a stavu přírody. Každý tip má několik pokračování, kde se o místě dozvíte víc než v nejrůznějších bedekrech:
Vyšehrad známý i neznámý
Tudy kráčely dějiny, i ty nejaktuálnější/1 (pise.cz)
Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:
a nově i zde (lepší a přehlednější):
Na závěr: Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.
(Pokračování)