29. 03 2025 | 07.52

Výlet vlakem si samozřejmě můžete naplánovat kdykoliv a kdekoliv, ale zvláštní šťávu vašim plánům dodají zajímavé tratě, parní vlaky a akce, které se často neopakují. Podívejte se s portálem Kudy z nudy na to, co je nachystáno po celou sezonu.
Spousty zajímavých akcí a tratí nabízejí také železniční muzea. Největší z nich naleznete v Lužné u Rakovníka, další třeba v Mladějově na Moravě, v Kořenově v Jizerských horách, pěknou sbírku má i Národní technické muzeum a to jak v budově v Praze na Letné, tak v depozitáři v Chomutově. Opomenout bychom ani neměli Legiovlak, který cestuje po celé republice.
Pravidelné trasy nostalgických vlaků
Pražský motoráček
Celoroční provoz má takzvaný pražský motoráček, který jezdí o víkendech a státních svátcích. Vláček jezdí po po tzv. Pražském semmeringu ze stanice Praha hlavní nádraží do stanice Praha-Zličín a zpět.
Ke klasickým vlakovým výletům mnoha generací patří oblíbená trať Posázavím, nejen trampy nazývaná Posázavský Pacifik. Na malebné trati jezdí Posázavský motoráček, který vás sveze každý víkend se zastávkami Praha hl.n. – Praha-Braník – Vrané n. Vltavou – Davle – Luka pod Medníkem – Jílové u Prahy – Týnec nad Sázavou. Na trati jezdí denně také pravidelné vlaky Českých drah.
V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů (Zbořený Kostelec, Český Šternberk) a mnoho turistických cílů (muzeum zlata a trampingu v Jílovém u Prahy, pivovar Kácov) a tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu).

Od 22. března je každou sobotu až do 25. října v provozu Brdský motoráček, který vás zaveze z Prahy až do Dobříše. Soupravu vlaku tvoří elegantní osobní vozy Bix ze 60. let tažené variantně motorovým vozem ř. M 262.0 "Kredenc", případně motorovým vozem řady M 286.1 "krokodýl".
Od 22. března každou sobotu do 25. října vyjíždí na svou trasu Rakovnický rychlík. Jezdí údolím řeky Berounky a Rakovnického potoka v trase z Prahy přes Beroun, Křivoklát do Rakovníka a zpět a to každou sobotu. Souprava vlaku je složena z legendární motorové lokomotivy "zamračená" řady T 478.1 a elegantních osobních vozů ze 60. let řady Bmx.
Lužickohorský rychlík
I Lužickohorský rychlík vyjel letos poprvé 22. března a bude jezdit každou sobotu do 25. října. Vlak je vhodný pro návštěvníky Máchova kraje – turisty i cyklisty. Vlak je sestaven z motorové lokomotivy "Zamračená" řady T 478.1 a klasických kupátkových vozů zachovaných v původním provedení.
Jediná ozubnicová železnice České republiky představuje jedinečnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Díky podpoře Libereckého kraje došlo od roku 2024 k významnému navýšení provozu nostalgických vlaků na Zubačce. Historické motoráčky na Zubačce vyjedou v roce 2025 celkem v 19 termínech.
Na rok 2025 je Správou železnic s. o. připravována velká rekonstrukce Zubačky Tanvald – Kořenov, která je pro další fungování trati nezbytná. V rámci této rekonstrukce bude od dubna do října 2025 zastaven provoz všech vlaků mezi Tanvaldem a Kořenovem.
Navštívit můžete také Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově (přímo na vlakové zastávce), které bude otevřené i v době výluky. Ve dnech jízd historického vláčku se konají v časech: 11:45 a 14:45 hod. komentované prohlídky Výtopny Kořenov.
Dne 29. března 2025 zahajuje provoz sklářská lokálka, která vás sveze mezi Kamenickým Šenovem a Českou Kamenicí. V sezoně 2025 jezdí pravidelné vlaky po lokálce do 2. listopadu o víkendech. Od června do 30. září jezdí vlaky i v pracovní dny. Navštivte v Kamenickém Šenově tamní Sklářské muzeum a zajděte se podívat na Panskou skálu; určitě ji znáte z pohádky Pyšná princezna.
Podřipský motoráček
Od 29. března jezdí turistická linka T5 Podřipský motoráček v trase z Roudnice nad Labem přes Straškov, Mšené Lázně, Budyni nad Ohří až do Libochovic a opačně. Vláček jezdí o víkendech a státních svátcích až do 2. listopadu.
Podkrušnohorský motoráček
Dalším v Ústeckém kraji motoráčkem je vlak z Děčína do Krupky a zpět, po části takzvané Kozí dráhy jezdí retro motorový vůz řady M 152.0 od 29. března do 2. listopadu jezdí o víkendech a svátcích.
Z nádraží Zbýšov, areálu bývalého dolu Jindřich II., můžete vyrazit na jízdu motorovým či parním vláčkem. Vláčky jezdí jen v uvedených termínech, kdy je otevřené i muzeum. První jízda parním vlakem se koná 10. května., motorovým 8. května.
Jedenáct kilometrů dlouhá úzkokolejka o rozchodu 600 mm v Mladějově na Moravě vznikla na sklonku první světové války. Až do roku 1991 se po ní dopravovaly lupek, šamot a uhlí, dnes o ni pečuje Průmyslové muzeum Mladějov a jezdí po ní výletní vlaky.
Vyjížďku si zpestříte prohlídkou areálu bývalého šamotového závodu, kde je k vidění několik expozic železniční, silniční, zemědělské a stavební techniky. Pravidelné jízdy výletních vlaků vedených historickou parní lokomotivou se většinou konají vybrané soboty v květnu, červnu, každou prázdninovou sobotu a vybrané soboty v září. Jízdní řád pro sezonu 2025 zatím nebyl stanoven.
Úzkorozchodná železnice, jediná svého druhu v Českém Slezsku vedoucí z Třemešné ve Slezsku přes Slezské Rudoltice do Osoblahy, si udržela celoroční provoz a vláčky po ní jezdí několikrát denně. Od začátku června až do poloviny září se můžete vydat na výlet parním vlakem.
Švestková dráha je malebná lokálka v severních Čechách spojující Litoměřice horní nádraží, Lovosice a Most. Jméno trati dalo v tehdejší době velké množství švestkových sadů a alejí, z nichž do dnešních dnů zůstaly pouze nepatrné zbytky. ejí historie sahá do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak. Dráha je v provozu denně v rámci linky U10.
Od 29. března do 31. října jsou každou sobotu, neděli a státní svátek v provozu historické motorové vlaky na trase Ústí n. L. Střekov – Velké Březno – Zubrnice. Základním vozidlem na Zubrnické dráze je motorový vůz řady 801 (M 131.1) Hurvínek.
Kokořínský rychlík
Od 22. března do 28. října jezdí na své trase Praha – Mělník – Mšeno Kokořínský rychlík, který tvoří legendární motorová lokomotiva československé konstrukce řady T 478.1 a klasické kupátkové vozy vyrobené ve východním Německu v původním provedení.
Každou prázdninovou sobotu a 1. a 8. května bude jezdit mezi mezi Kroměříží, Kojetínem, Tovačovem a Chropyní výletní vlak. Otevřené bude i železniční muzeum v Kroměříži od 9 do 17 hodin.
Moldavská horská dráha
Moldavská horská dráha (nazývaná též Teplický Semmering) je lokálkou vedoucí ze severočeské uhelné pánve až na samotný hřeben Krušných hor. Trať byla postupně vystavěna v letech 1887 – 1885. Vlaky zde jezdí po celý rok o víkendech a státních svátcích. V budově nádraží Osek – město je vybudovaná expozice o této unikátní trati, otevřeno v roce 2025 bude 19. 4., 17. 5., 21. 6., 19. 7., 23. – 24. 8., 13. 9., 18. 10.
Ke správnému létu v jižních Čechách patří projížďky Elinkou z Tábora do Bechyně. Vůbec první elektrifikovanou dráhu Rakouska-Uherska vybudoval vynálezce František Křižík, je jen o rok mladší než Zubačka v Jizerských horách a podobně jako ona patří mezi železniční tratě se stálým provozem, takže se tu můžete svézt vlastně kdykoliv. Harmonogram nostalgických jízd tažených Elinkou a druhou lokomotivou Bobinkou zatím nebyl zveřejněn. Pravděpodobně budou jezdit v době prázdnin.
Jindřichohradecká úzkokolejka
Po dvou letech se podařilo v loňském roce obnovit provoz turisty oblíbené úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Nicméně jízdní řád pro sezonu 2025 zatím nebyl zveřejněn. Na nádraží v Nové Bystřici se však můžete zastavit v muzeu úzkokolejné dráhy a jako správní fandové technických památek nezapomeňte ani na Muzeum amerických veteránů; v létě je otevřené denně kromě pondělí.